Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Pressostat hög"  (läst 9992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreasson_Björn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Pressostat hög" - Stannar nu utan larm ist.
« Svar #15 skrivet: 29 juli 2016, 17:19:36 »
Nu har jag haft nere flexslangarna och inte var de helt igensatta iallafall.
Fick in ett föremål på ca 10x10mm som jag kunde föra hela vägen genom, mest beläggningar bara.
Kom ut lite "grus" när jag släppte på genom växelventilen (det kom massor av vatten så det verkar flödar bra), såg att någon fick ut flera dl "grus" men här var det tal om en liten hög kanske en halv dl max en dl.
Om det är igensatt någonstans nu så skulle det vara i röret till elpatronen men det vet jag inte hur vanligt det är?

Filtret vid cirk pump. är nu rengjort också, tror de va mest beläggningar men putsade rent det.

« Senast ändrad: 31 juli 2016, 20:38:38 av Andreasson_Björn »

Utloggad Andreasson_Björn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Pressostat hög"
« Svar #16 skrivet: 31 juli 2016, 20:38:58 »
Har labbat lite ikväll med VV laddning och pannan slår av utan larm om jag har växelventilen rakt mot VVB, ställer jag den kl 16.30 så tuggar den men då kör jag ju ut värme på RAD sidan också.
Kollade GT8 och GT9, GT8 ca 47C och GT9 37, har maxdelta inställt på 20C , 32C i VVB o har satt 35C som test, det har tagit mig 10-15starter att komma från 21-32..
Tycker inte något av de ska göra så pannan stannar, det konstiga är ju att inget larmar? Blir icke klok.
Har en ny VVB ståendes som skall kopplas in en Thermo, den som sitter nu är från 1980 jag misstänker att manteln är förliten, är kanske 40L o beredaren är på 200L.

Innan när jag skulle ladda VVB så fick jag hög pressotat, nu stannar den utan larm istället?
Det säger mig att det var lite för mkt skit i slangarna så den biten kanske är avhjälptnu.

Läste i någon annan tråd att GT9 över 48C så stannar pannan utan larm, men min stannar redan vid 37 av ngn anledning?!
Kollade inställningarna för GT8 och den stannar inte förens 70C så det är ju inte den iaf.

Min gissning är ju att den gamla VVB ställer till bekymmer pga liten mantel men returtemperaturen är ju inte i närheten av 48C så varför i hela friden stannar pannan utan larm?!
« Senast ändrad: 31 juli 2016, 20:43:39 av Andreasson_Björn »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!