Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överhettningsskydd löser ut i tid och otid  (läst 19753 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Överhettningsskydd löser ut i tid och otid
« Svar #30 skrivet: 22 februari 2014, 22:42:46 »
Hur mycket kostade reparationen och felsökningen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

VP frälst

  • Gäst
VP frälst
SV: Överhettningsskydd löser ut i tid och otid
« Svar #31 skrivet: 23 februari 2014, 00:20:02 »
Med er hjälp, ingenting (nästan)!

Komponentkostnad totalt ca 150:- + frakt för fem reläer, en optokopplare samt fem triacs (minsta beställningsantal från rs-online, fanns inte hos elfa)

Man kan ju även räkna med den ökade elförbrukningen under tiden jag höll på med detta samt all tid man lagt ner, men det ser jag mer som utbildningskostnader.

Hade ju kunnat ta den enkla vägen och gå via försäkringen, men hur roligt skulle det ha varit? :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Överhettningsskydd löser ut i tid och otid
« Svar #32 skrivet: 23 februari 2014, 00:24:49 »
 tummenupp
Med lite mer inledande mätning hade reläerna kunnat uteslutas direkt. Men dom kostade väl inte sÃ¥ mycket och det är ju bra att byta dom ibland...  :P
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad phl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
    • WHATEVER.NU
SV: Överhettningsskydd löser ut i tid och otid
« Svar #33 skrivet: 06 december 2015, 21:54:20 »
För att på något vis ge en indikation på hur vanligt problemet med elpatron som hänger sig p.g.a. trasig triac gör jag denna post. I min IVT 290 A/W hängde sig en av slingorna till elpatronen i tilläge lite då och då. Märkte det i form av att jag fick larm om fel på elpatronen och fick återställa temperaturskyddet. Då jag har loggning på CAN-bussen samt väldigt bra koll på elförbrukningen gick det snabbt att se att någon elpatronslingorna som ligger på L1 fastnade i tilläge trots att reglersystemet inte bad om tillskott. Lade in övervakningslarm för att fånga det nästa gång det hände och mätte då på reläet samt triacen. Det var den senare som falerat. Efter att ha bytt triac fungera elpannan som den ska.

För övrigt är jag tveksam till IVT:s prylar... Fick härdsmälta i kontaktorn till Optima 700:ans kompressor p.g.a. dåligt åtdragna skruvanslutningar. I samma veva hade jag även problem med fläkten i utedelen. Det berodde på att samtliga tre ledare till kabeln till fläktmotorn var skruvade plintarna så att skruven gick i isoleringen och inte direkt i kopparledaren. Produktionsproblem?
Lat är smart!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!