Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken "storlek" pÃ¥ panna bör vi ha?  (läst 7883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Vilken "storlek" på panna bör vi ha?
« skrivet: 16 januari 2009, 10:35:35 »
Hejsan!
Som ni säkert sett i min andra tråd så har vi börjat ta in offerter på bergvärme.. men nu har jag en till bra fråga..

När vi pratade med bergvärmesnissen så frågade han lite om storleken på huset - vilken förbrukning vi hade i dagsläget på el osv.. troligen för att avgöra vilken panna som faktiskt lämpade sig för oss.. och hans val blev som sagt "IVT Greenline HT Plus C7" vilken vi sedan fick offert från.

Häromdagen fick vi våran första riktiga elräkning på huset (med avläsning också..) och den fick oss att se elaka monster hoppa omkring framför näsan.. när vi köpte huset så talade mäklaren om en drift (uppvärmning) på ca 18000 kWh (vilket främst var schablon tror jag).. så när vi gick till bergvärmenissen så sa vi att runt 22 000 kWh trodde vi nog värmen gick på...

Men ja sÃ¥ fick vi monsterräkningen hugo häromdagen - för tvÃ¥ mÃ¥naders boende i skÃ¥ne.. och vÃ¥ran Ã¥rförbrukning blev genast uppgraderad till 30 000 kWh och troligtvis kommer nästa räkning ocksÃ¥ att bli korrigerad lite uppÃ¥t (tyvärr).. och det mesta mÃ¥ste vara värmen..(vi har precis börjat komplettera med tex torktummlare, ska till o köpa lite fler lampor... och diskmaskin osv - sÃ¥nt som faktiskt drar vardaglig el).. jaja men hur som helst.. det betyder att vÃ¥ran förbrukning för värme troligen är en hel del högre än vad vi angett...(än vad vi visste ska vi tillägga!)... vi har ju inte ens värmt upp källaren tillräcklig än  ??? (när vi väl börjar fÃ¥ ordning vill vi defenetivt ha varmare där!)

Hur fåglarna vet man vilket effekt man ska ha på pannan egentligen? Vill inte att det visar sig att man köpt för klen panna i slutänden liksom.. vi hade redan tänkt oss be om att de borrar lite längre ner än försäljaren föreslagit.. men ja.. pannan då.. hur ska man tänka.. vad tror ni är lämpligt???

Om huset:
Ligger mitt i skåne. Enplansvilla med källare i mexitegel från 1975... boytan är ca 112m2 (+ 112 inredd källare med putsade väggar.. troligen ingen direkt isolering på väggarna.. men tror att plattan *kors i taket* har lite isolering under sig.. om jag förstod byggpapprena rätt).. dessutom har vi ett monsterelement i garaget som dock verkar vara avstängt.. men ja om man vill framöver.. så finns även 35 m2 garage att värma upp i anknytning till huset - vidbyggt med trappa upp direkt)

Vi vill defentivt kunna värma upp till en 20-22 grader inne (kan vara lite svalare i källaren tex..)
MVH Sandra

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Vilken "storlek" på panna bör vi ha?
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2009, 10:44:59 »
Glömde!

Min make gillar och duscha väldigt varmt (klenis.. hoppas han läser detta haha >:D ) varje dag.. och jag vill gärna ha lite varmvatten kvar till mig också.. vi har en hel del övernattande gäster imellanåt (2 normalt i hushållet just nu.. och mellan 1-5 övernattande gäster under några veckor titt som tätt ibland)... och vi planerar att installera ett bubbelbad (vi har vanligt bad idag) framöver...

Kan vara bra o ha info när ni ska ge mig massa goda rÃ¥d  studs

MVH Sandra

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken "storlek" på panna bör vi ha?
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2009, 10:48:17 »
Skall se om jag hinner installera beräkningsprogrammet senare idag, då skall du få en kalkyl.
Om inte nån annan hinner före.

Det där med att MAKEN skulle duscha länge tror vi vad vi vill om tills han bekräftat.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Vilken "storlek" på panna bör vi ha?
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2009, 11:05:49 »
Rickard:

Misstänkte att jag skulle se aningen skyldig ut för jag är tjej haha.. men i det här fallet stämde det faktiskt inte att jag som tjej duschar mer och varmare! Han halvsover ju när han kliver in i duschen...(okej okej han sover helt!!!) Jag säger att han ska duscha LITE kallare och han vrider pÃ¥ värmen (precis som om han skulle vakna till av värmen i duschen.. hmpf.. mycket effektivare att vakna av en kalldusch ju  >:D )

Ser fram emot lite siffror och tankar.. från alla och envar!

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Vilken "storlek" på panna bör vi ha?
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2009, 17:46:12 »
Varme och vv med en IVT bergvärmepump 7kw skulle dra ca 85000kwh/år
Sen tillkommer hh  5-6000kwh/Ã¥r
Så totalt för er 8500+hh så säg 14000kwh det blir ca 18000kr
Men ska ni bygga till garaget med 35m2 så skulle ni välja storleken större 9kw samt 160-180 meter borra.
Storleksmässigt brukar det skilja ca 10000kr
Mest kyla men lite värme också

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Vilken "storlek" på panna bör vi ha?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2009, 19:18:51 »
luckyman:

Det där va rakt o koncist.. men jag hoppas du skrev en nolla för mycket? Alltså.. 8500 kWh? och inte 85000 kWh

.. hushållselen tillkommer ju jämt tyvärr (jag har försökt komma på en lösning att slippa den men det verkar då rakt inte fungera i praktiken haha)..och det är ju beroende på hur mycket pryttlar man har igång på dagarna/nätterna :)

I offerten vi fick stod att VP ungefär skulle förbruka runt 7500 kWh och det är ju ungefär vad du skrev (om man bortser från extra nolla).. men apropå garaget så ska det ju inte byggas till.. det är bara vidbyggt på huset eller vad man ska säga och där finns ett element för att ha varmgarage.. men i dag är det inte inkopplat... men ev vill vi koppla in det i framtiden ju.

Men du tror alltså att så länge vi använder garaget som kallgarage.. så klarar vi oss bra på den där "IVT greenline HT plus c7" .. trots att vi var för optemistiska när det kom till att informera försäljaren om våran verkliga driftkostnad? (det skillde ju närmare 10 000 kWh på vad vi sa.. mot vad den verkliga förbrukningen verkar vara)..

MVH Sandra


Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Vilken "storlek" på panna bör vi ha?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2009, 19:24:57 »
Idag har vi en el/oljepanna som enbart går på el (man får inte elda olja i den pga skorstenen är sönderrostad.. de har ALDRIG fyllt olja nån gång i tanken!).. den är på hm 6 + 3 kw ..elpatron... (från 1975)..

Den jobbar på väldigt duktigt.. men vissa element långt bort, blir inte alls lika varma som andra (som verkar vara i början av slingan).. så överlag blir klimatet svalare i "de" delarna av huset.. är de normalt? det elementet som är som svalast.. har inte ens termostat... utan sitter bara där.. (får den någon slag överbliven värme eller??)

MVH Sandra

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Vilken "storlek" på panna bör vi ha?
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2009, 19:30:01 »
Ja det blev visst lite för mycke nu :D   Bort med 1 nolla
Om du pm mig din e-mail adress så ska jag skicka en besparingskalkyl på IVT -pump
Mest kyla men lite värme också

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Vilken "storlek" på panna bör vi ha?
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2009, 19:38:23 »
Körde just 30000kwh panna frÃ¥n 75   Tomelilla   Sälshög och fick fram att vp skulle dra 7800kwh
IVT HT+C7  tillskott  20kwh, det kan man säga är endast legionella körning
Om jag kör 35000kwh ligger ni på gränsen mellan 7 och 9, detta ifall ni bygger garage 35m2
Då skulle jag välja 9:an, det som inte tillkommer är ju att garaget idag är ouppvärmt och om ni bygger garage så kanske detta rum används till ngt annat, uppvärmt och då väljer beräkningsprogrammet 9:an.
Jag skulle stasa på 9:an om jag vore i era byxor så att säga haha :)
Nu tar vi oss en riktig espresso på det tycker jag.
mvh  Luckyman ;)
Mest kyla men lite värme också

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Vilken "storlek" på panna bör vi ha?
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2009, 19:44:25 »
Värmepumpen den som jag tänkt mig oavsett 7 eller 9 den har intern vv-beredare.
Klarar 1 badkar eller bubbelkar utan problem men om bubbelkaret är just 1 hörnbadkar på säg 300 Liter så klarar den inte vv-behovet vid störttappning utan då måste ni ha 2 moduler i pannrummet, alltså 1 vp och 1 vv-beredare, då kommer ni inte ha ngra problem med vv till det stora bubbelkaret.
Priskillnad ca 10k och då heter modellen IVT E7 eller E9 mot tidigare C7och C9, dessa har intern vv-beredare
E=extern  C=compact=intern
Mest kyla men lite värme också

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Vilken "storlek" på panna bör vi ha?
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2009, 19:55:01 »
Har vi sett Luckyman sÃ¥ här len i truten nÃ¥gon gÃ¥ng....?  hehe ;)
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Vilken "storlek" på panna bör vi ha?
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2009, 20:01:27 »
kanske för här finns det ngn på samma våglängd så att säga ;)
Åsså e de ju fredaaaaaaaaaaa Thumbsup Thumbsup
Nybastad å fin som f n
Mest kyla men lite värme också

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Vilken "storlek" på panna bör vi ha?
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2009, 20:07:07 »
Hehe, samma våglängd....
Jodå, så att.....

Ja, fredag är fiint, skål!
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Vilken "storlek" på panna bör vi ha?
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2009, 20:10:56 »
F n     JP de e inte sÃ¥ illa ändÃ¥     ,     faktiskt riktigt bara           slurp
Nä sista rötjutet i glaset här, nu blir de lite Ardbeg å ANE BRUN
Mest kyla men lite värme också

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Vilken "storlek" på panna bör vi ha?
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2009, 20:13:47 »
Jamenar dett är ju så mkt roligare än att sitta och förklara vad det är för fel på din Nordic Air eller Panasonic E9DKEW
Tacka vet jag förståndet hos denna kvinna!!!??
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!