Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärme-Luft/vatten värmepump?  (läst 1876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vpump

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Jordvärme-Luft/vatten värmepump?
« skrivet: 05 juli 2004, 12:47:57 »
Hej!
Jag har ett hus med 70 kvm byggyta, med 2 vån+inredd vind. Har direktel. Har kompletterat med en pelletskamin. Hade ca 30´kwh innan, nu ca 16´kwh (inkl. hushållsel).
En del element går fortfarande och varmvattnet går på el.
Vi ska bygga till ca 35 kvm på ett plan och jag är tveksam om kaminens värme räcker. Kommer att lägga vattenburen golvvärme i 80% av nedervån i samb. med bygget. Funderar på att sätta in luft/vatten vpump eller jordvärme till v.vattnet och golvvärmen, samt kanske dra upp ett par vattenradiatorer på 2:a vån.

Fråga: Kommer det att betala sig?
Vilkets system är bäst? Jag kan fixa med grävjobbet billigt så jag antar att jordvärme är att föredra.
Räcker det med en 4kwh pump? Det är i huvudsak varmvattnet jag är ute efter att värma. Jag kommer fortsätta att köpa pellets för att ta spetsvärmen på vintern. Kom gärna med erfarenheter och åsikter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!