Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Första kollen  (läst 1925 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zingo71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Första kollen
« skrivet: 11 februari 2011, 22:04:48 »
Hej alla,

Jag kollade hur pumpen skötte sig nu och hoppas kunna fÃ¥ lite kommentarer om hur mina värde ser ut vid detta tillfälle och om jag eventuellt bör göra nÃ¥got. Jag kan inget om detta dÃ¥ det är min första pump  :)

Då pumpen stannade hade det arbetat i ca 2tim 10min och hade följande värden

-13grader ute och kurva 36 användes samt Rumvärde 20. Cirk pumpen står i läge 2

Framledning 47 (44)
Retur 41 (55)
Brine in 2
Brine ut -1
21,5 grader inne

Pumpen stod sen still i ca 26min innan den startade igen, integralen på pump satt till -120

-13grader ute ännu
Framledning 36 (44)
Retur 35 (55)
Brine in 4
Brine ut 6
21,1 grader inne

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Första kollen
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2011, 22:53:00 »
Hej!
Du har en tempdiff på varma sidan på ca 5 ºC tror jag (om sista avläsningen var då kompressorn var av?).
Det du kan göra är att ställa ner VB-cirkpumpen till läge 1.
Annars har du långa fina drifttider, upplever du att innetemp börjar pendla så kan du ställa upp (eller minska minusvärdet) på A1.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zingo71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Första kollen
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2011, 08:13:35 »
Hej,

Tack för din synpunkt. Sista avläsningen var precis då pumpen startade igen, efter att ha stått still i 26min

Har haft en liiiiten oro över att jag ev skulle ha en lite för stor pump, svårt att riktigt träffa rätt efter att bara ha bott i huset 1 tidigare vinter. Pratade med tidigare ägare, men han shuntade bla manuellt, samt att han hade ca 24 ºC inne. Jag vill inte ha mer än ca 21 ºC och skaffade genast en shunt automatik med innegivare då jag köpte huset. Hoppas att jag träffat rätt i min gissning.

Jag mår iaf som en prins över att ha fått ca 1,5tim sovmorgon var morgon och kan ligga så länge jag vill nu på helgen :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Första kollen
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2011, 08:40:27 »
Har haft en liiiiten oro över att jag ev skulle ha en lite för stor pump, svårt att riktigt träffa rätt efter att bara ha bott i huset 1 tidigare vinter. Pratade med tidigare ägare, men han shuntade bla manuellt, samt att han hade ca 24 ºC inne. Jag vill inte ha mer än ca 21 ºC och skaffade genast en shunt automatik med innegivare då jag köpte huset. Hoppas att jag träffat rätt i min gissning.

Shunt? ???
Kör du VP:n mot en tank?
Man behöver normalt ingen shunt utan man styr värmen inne med val av kurva, sänk kurvan på VP:n om det blir för varmt inne.
Sen kan man skaffa en innegivare till VP:n som justerar framledningstemp om innetemp avviker från den inställda.

Har du en tank med shunt har du nog tyvärr kastat bort en massa pengar.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zingo71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Första kollen
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2011, 09:21:44 »
Nää, nu har jag ingen shunt :)

Det skaffade jag då jag köpte huset, eldade med ved då och mot en en tank, förra ägaren shuntade manuellt. Nu har jag tagit bort både shunt och tank, det ska jag sälja :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!