Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC ECOEL 1550 + ECOAIR 110 ihop med gammal oljepanna CTC 1100  (läst 8729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Hej Jag är i fasen att välja installater för en CTC ECOEL 1550 ihop med ECO AIR 110

Huset är i Sthlm på 250 Kvm och idag så har jag en oljepanna CTC 1100

Jag har fått en offert på ECOEL med ECO AIR 110 på 100 000 kr för en standardinstallation ( och efter hembesök så gällde standardinstallationen dvs 100 000kr )

Ta bort oljepannan  och tank själv

Priset är ink moms och efter ROT avdrag.

Är priset rimligt ???

När firman kom hem för att bedömma installationen så frågade jag ifall jag kunde behålla oljepannan så att den får dras igång då temperaturen sjunker under -15 och att jag nyttjar den för spetsvärme istället för elpatronen i ECOEL ,

Firman skulle räkna på detta och återkomma, är det någon som har gjort en liknande installation som kan bekräfta ifall jag tänker rätt ,

Min oljepanna idag skulle jag kunna montera en pelletsbrännare i som dras igÃ¥ng manuellt vid mindre än -15 grader , alla andra dagar sÃ¥ fÃ¥r ECOEL och ECOAIR  sköta allt.

rent inkopplingsmässingt så tänkte jag att man sätter 2 st Shuntventil VRG130 på framlednigs och returlednings rörer , under mer än -15 så är ventilen vriden så att allt vattenflöde går från ECOEL och radiator systemet,

vid kallare än -15 grader så vrider jag på shutventilerna manuellt så att vattnet även går via oljepnnan och stödvärmer därifrån ,,

LÃ¥ter detta tokigt eller ???

Vad tror ni ??


Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tror att det kommer att funka halvdåligt....

Styrsystemet i Ecoel kommer att bli förvirrat. Du måste förmodligen stänga av elpatronerna i Ecoel och då får du problem med varmvattnet.

En bättre lösning är att strunta i Ecoel och istället komplettera pannan med en liten varmvattenberedare. Du kan reglera husvärmen, styra Ecoair och slå på oljepannan från styrsystemet Ecologic.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Hej Larryd tack för svaret ,

ursprunligen så var jag inne på precis det du föreslår , men då fick jag höra att ECO AIR bara kommer att fungera ner till - 5 istället för -15 ,,,

JAg bottnade aldrig i de svaret men är det så eller va det bara ett försäljnigtrick för ECOEL ???

Känner mig helt lost ,,,

Hjälp ,




Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC ECOEL 1550 + ECOAIR 110 ihop med gammal oljepanna CTC 1100
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2011, 10:53:24 »
ursprunligen så var jag inne på precis det du föreslår , men då fick jag höra att ECO AIR bara kommer att fungera ner till - 5 istället för -15 ,,,
Hjälp ,

Det där har jag svårt att förstå. Ta och ring CTC, och hör vad de säger om detta.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Hej Bra ska ringa CTC

Innan jag ringer , varför behöver jag en extra VV beredar , kan jag inte oljepannan värma varmvattnet ??

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC ECOEL 1550 + ECOAIR 110 ihop med gammal oljepanna CTC 1100
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2011, 12:24:11 »
Är det inte bara för att slippa köra oljepannan, om den inte behövs för värmen?
Larryd kommer kanske med en bättre förklaring.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Är det inte bara för att slippa köra oljepannan, om den inte behövs för värmen?
Larryd kommer kanske med en bättre förklaring.

erp

Skall försöka....

1. Du har fått fel information - har du Ecologic så fungerar Ecoair ner till -15 ºC. Precis på samma sätt som om du har Ecoel.

2. Har du Ecoel så försöker styrsystemet låta Ecoair hålla övre delen av Ecoel så varm du behöver för att få tillräckligt med varmvatten VV. Om Ecoair inte orkar (gissningvis någonstans mellan -5 ºC och -10 ºC ute) så spetsar Ecoel med värmepatroner.

3. Den funktionen (under pkt 2 ovan) har man ju inte om man inte har Ecoel, utan använder gamla pannan. Istället får man fixa VV på annat sätt.

4. Ett annat sätt att fixa VV är att använda gamla pannan. DÃ¥ lÃ¥ter man det uppvärmda radiatorvattnet passera pannan.  Nu blir det krÃ¥ngligt -- för att fÃ¥ bra verkningsgrad (COP) sÃ¥ lÃ¥ter styrsystemet  Ecoair bara värma radiatorvattnet till precis den temp som huset behöver (Flytande kondensering). Det blir mestadels för lÃ¥g temp för VV och du kommer att frysa när du duschar.

5 Istället kan man ju låta oljepannan vara på jämnt för VV - men det blir ju oekonomiskt, speciellt på sommarhalvåret. Istället kompletterar man med en liten VVB. Min panna förvärmer VV till 35-50 ºC med hjälp av Ecoair och sedan eftervärmer VVB till cirka 60 ºC

Om du laddar ner installationsanvisningen för Ecologic från CTC, så ser du bra förklaringar och inkopplingsalternativ.
« Senast ändrad: 17 mars 2011, 13:52:54 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Hej Larryd

WOW vilktet bra svar , tackar och bockar ,,,

Bor du i STHLM trakten sÃ¥ är du välkommen hem och installera en ECOAIR 110 ihop med med oljepanna ,,, istället för en firma ,,,   

Har inte klart för mig exakt hur den extra VV ska kopplas in bara , för övrigt så är jag med ,,,

Ska den extra VV kopplas in parallelt med Varmvatten ut frÃ¥n panna och kallvatten ut frÃ¥n  panna 

Läste i ECOLOGIC manualen , och gissar att vi pratar om Shuntat system  nr 1

Något förslag på lämplig VV , hur stor behöver den var ??

med all denna hjälp jag har fått så lutar det åt en ECOAIR ihop med oljepanna ( utan ECOEL)

//Kostas

 

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej,

Hahah, nej jag är nog en dålig röris även om jag installerade mitt eget system. Anropa CocaCola, NisseGurra eller något annat proffs på forumet så får du nog hjälp. Eller använd offertjänsten.

VVB kopplas mellen VV utgången från pannan till VV-röret som försörjer huset med VV. Dvs i serie. Kallvattnet går direkt in i pannan som idag. Storleken på VVB beror ju på hur mycket VV ni använder. Själv kör jag med 50l och det räcker för oss. (VVB matas ju med 40 ºC vatten, inte med 5 ºC kallvatten. Min VVB drar cirla 3-4 kWh/dygn

 Shuntat system 1 är nog det lämpligaste.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
HEj Toppen

Nu börjar jag projekteringsfasen ,,,  Ska sattsa pÃ¥ att ge mig pÃ¥ det själv,,, 

En fråga: ECOAIR kommer att placeras ca 9 meter från pannrumet, räcker det med 22mm prisolrör som sedan ansluts via rostfia tryckslangar till ECOAIR eller bör jag gå upp till 28mm rör ??

Vad är det för anslutning på ECO AIR, 22 mm gänga eller klämmring ??

//Kostas


Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
HEj Toppen

Nu börjar jag projekteringsfasen ,,,  Ska sattsa pÃ¥ att ge mig pÃ¥ det själv,,, 

En fråga: ECOAIR kommer att placeras ca 9 meter från pannrumet, räcker det med 22mm prisolrör som sedan ansluts via rostfia tryckslangar till ECOAIR eller bör jag gå upp till 28mm rör ??

Vad är det för anslutning på ECO AIR, 22 mm gänga eller klämmring ??
//Kostas

Skall du göra det själv...

så är det klokt att skaffa all dokumentation och läsa på ordentligt först. Några goda råd:

-Du skall ju ha en 110. Ladda ner installationsanvisningen, där anges vilken rördimension du skall ha och vilken dim in/utloppen har.

-Allt tar mycket längre tid än man räknat med, och ofta får man avbryta för att det fattas något eller göra om.

-Planera ordentligt med avluftare, smutsfilter,  avstängare och elmätare. Skaffa grejorna i förväg, sÃ¥ ser du vilka anslutningar du behöver och vilken rördragning som blir bäst och i vilken ordning som det är enklast att göra. (En röris vet ju detta ändÃ¥)

-Gör jobbet på sommaren. Då har du gott om tid att köra igång och trimma in anläggningen
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: CTC ECOEL 1550 + ECOAIR 110 ihop med gammal oljepanna CTC 1100
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2011, 20:32:52 »
-Allt tar mycket längre tid än man räknat med, och ofta får man avbryta för att det fattas något eller göra om.

 Thumbsup

Alltid bra att planera sÃ¥ du inte blir stÃ¥ende en lördag morgon och behöver nÃ¥t men rörbutiken är stängd.  Tror ställen som Rinkaby lÃ¥ter dig returnera saker som ej är använda sÃ¥ kanske vore värt att köpa en hel del "extra" bitar om du kan.

Glöm inte isolera. :)

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
om du skall stötta med pellets så koppla in den på ecoels soluttag så tar ecoel hand om styrningen......jag själv förstår inte tankegången att stötta med olja?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
-Allt tar mycket längre tid än man räknat med, och ofta får man avbryta för att det fattas något eller göra om.

 Thumbsup

Alltid bra att planera sÃ¥ du inte blir stÃ¥ende en lördag morgon och behöver nÃ¥t men rörbutiken är stängd.  Tror ställen som Rinkaby lÃ¥ter dig returnera saker som ej är använda sÃ¥ kanske vore värt att köpa en hel del "extra" bitar om du kan.

Glöm inte isolera. :)

Du är klok du...

men i Stockholm är byggvaruhusen öppna även på lördag. Så kopplingen som fattas eller sista skruven köper du lämpligen på Hornbach på Söndag kväll. Och priserna är faktiskt hyfsade jämfört med lokala Comfortbutiken. Annars är det klokt att köpa volymgrejorna till lägsta pris på internet.

PS Glöm bort att isolera i pannrummet! Där behövs mer värme när pannan mestadels bara håller 45 ºC istället för 75 ºC när du körde med olja. Enda stället det är verkligt viktigt att isolera är flexslangarna utanför huset. (Och VV rören förstås)
« Senast ändrad: 20 mars 2011, 23:14:08 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
HEj Tackar tackar för alla kloka ord ,

Visst det kommer att bli till sommaren,

Ska börja med att köpa hem ecoair och eco logic , tänkte från VVSButiken.nu , ( helt ok priser) sedan så blir det nog rinbabyrör för alla rör och kopplingar,

Och Hornbach är redan en beprövad affär då jag för 2 år sedan installareade oljepannan själv,,,, under en helg

Det enda jag inte har klart för mig är VV beredare, skulle man kunna nytja en ackumuleringstank med VV beredare istället för en enkel VV beredare , skulle jag ha nÃ¥gon nyttta av att installerare en acktank sÃ¥ att ecoair fÃ¥r värme acktanken pÃ¥ ca 500 liter , finns det nÃ¥got att bespara  pÃ¥ detta ?? , dvs skulle jag behöva mindre spetsvärme frÃ¥n oljepannan eller blir det försumbart ,,,

Mvh Kostas

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!