Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Ivt X11  (läst 9920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #15 skrivet: 03 november 2012, 10:14:57 »
Det är absolut en bra början, du har ju tur som har flödesmätarna. Uponor har bra manualer (bara att ladda ner) om du vill räkna ut mer exakt vad varje slinga ska ha för flöde. En annan hade varken flödesmätare eller ritning över slingorna, jag har justerat in dem på känn och med ir-termometer. Om du ska göra det, vänta tills det blir ordentligt kallt i nån vecka. Du kan börja med en grundinställning och kanske sätta lite högre flöde på långa slingor.

Egentligen är det tänkt att sitta en bypass (sätts till höger i din bild över fördelaren) om du ska köra värmepumpen direkt mot termostaterna, så du får flöde även om alla är stängda. Men som de andra skrivit så är det enklare att bara koppla bort en termostat. Jag har inga termostater, funkar bra ändå.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #16 skrivet: 03 november 2012, 10:16:50 »
Måste innegivaren (T5) vara monterad från start?? och i så fall var kan bästa placeringen vara?? (bif. planritningar)

Innegivaren skall inte vara inkopplad från start. Den kopplar man in när man har trimmat in en värmekurva som ger anständigt inomhusklimat utan innegivare. Var den bäst placeras beror på hur huset ligger i förhållande till solinstrålning och var ni uppehåller er mest. Gissningsvis är vardagsrummet bästa platsen. Golvvärmetermostaterna till den slingan skall i så fall vara helt öppen. Det fungerar inte om innegivaren indikerar för pumpen att det behövs mer värme om golvvärmetermostaten då börjar stänga den slingan.

Hur man gör i praktiken när man trimmar in ett golvvärmesystem är jag med mitt halvsekelgamla radiatorsystem inte rätt man att förklara. Ett golvvärmesystem kan vara värmemässigt trögt på ett annat sätt än ett radiatorsystem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #17 skrivet: 03 november 2012, 14:51:54 »
Så om jag fattat detta rätt skall jag göra:

1: Ta bort alla motorer på fördelarna?? (Nu blir det 26-29 grader)
2: Justera värmekurvan i pumpen( neråt,värme minus knappen tills det blir ca 21-22 grader i vardagsrummet, med fullt öppen längsta slinga, tror det är 4 st i v-rummet???), tills jag tycker värmen i framförallt vardagsrummet på vån 2 känns bra...
3: Hänga upp inomhusgivaren i vardagsrummet för att finjustera och kompensera för solinstrålning,braskamin etc....
4: Strypa de slingor som vi vill ha svalare såsom sovrum, öka flödet på de slingor vi vill ha varmare som badrum ??

Alternativt:
1:Montera bypass på fördelarna(kan bli tight med plats)
2:Köra med rumstermostater+motorer på samtliga slingor
3:Montera inomhustempgivaren till pumpen

Är detta rätt och i så fall vilket alternativ fung bäst??

Ang injustering av slingorna har jag läst mig till att ska öppna längsta slingan(eller kallaste rummet)  fullt (hur man nu fÃ¥r reda pÃ¥ vilken som är längst???),sedan justera in slingornas tillopp/retur med en ir-termometer tills jag har ett delta pÃ¥ ca 7 grader,(fÃ¥r jag för högt delta dvs över 10 grader bör jag höja cp:n ett snäpp).Efter detta sÃ¥ kan jag öppna slingorna lite i de rum jag vill höja, respektive dra Ã¥t de jag vill sänka??

Har jag fattat rätt eller är jag ute och cyklar??
« Senast ändrad: 03 november 2012, 14:58:14 av jonatanmw »
Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #18 skrivet: 03 november 2012, 15:20:49 »
Om du ringer lk system så är det inte omöjligt att dom kanske sparat just dina beräkningar på ditt hus.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #19 skrivet: 04 november 2012, 09:10:15 »
IgÃ¥r öppnade jag  alla (16st) slingor max och inväntar att värmen skall stabilisera sig.
Tryckte in "värme-minus knappen" typ två snäpp.
ÖvervÃ¥ningen ligger nu pÃ¥ ca 22-23 grader nu och undervÃ¥ningen pÃ¥ 24-25 grader, skall man använda injusteringsventilerna (Se bild)för  att balansera vÃ¥ningarna, eller vad är dessa bra för??
Vad är det dags för sedan i så fall? Skall jag köpa en ir-termometer och mäta/justera in slingornas delta och i så fall vilken våning skall man börja med??
Pumpen arbetar hyfsat ofta nu.(Bif. lite värden från pumpen)Ser detta vettigt ut??
Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #20 skrivet: 04 november 2012, 10:52:45 »
Värme +/- förskjuter väl bara kurvan? För att ställa in rätt grundkurva så skall du ändra H- och V-värdet.
Just nu har du ett H-värde pÃ¥ 60, vilket betyder att VP'n skickar ut 60-gradigt vatten till golvvärmen när det är som kallast ute  :o  Du borde kunna ställa ner det till 40 till att börja med.
« Senast ändrad: 04 november 2012, 10:54:22 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #21 skrivet: 04 november 2012, 11:13:24 »
Ok, tack....
Ska leta lite i manualen hur man ändrar H-värdet.
Skönt med varma golv iofs men 60 grader kanske är lite tilltaget :o...(får nog gå med skor inne för att inte bränna tårna)
Vad står v-värdet för då??
Ska jag skicka upp "värme plus" två snäpp igen först???
Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #22 skrivet: 04 november 2012, 11:19:37 »
H stod på 60 som du sa, sänkte det till 40.
V står på 20,2 grader......
Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #23 skrivet: 04 november 2012, 11:43:01 »
Det tar nog ett par dagar att ändra temperatur på 120 ton betong i väggar och golv ...hehe.......Se bygget under "Referensobjekt", www.alecobygg.se
Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #24 skrivet: 04 november 2012, 11:45:22 »
V-värdet är den framledningstemp man vill ha när det är 20 grader ute. H-värdet är den temp man vill ha när det är som kallast ute, DUT. Vilken utetemp det är kan man ställa in och jag vet inte exakt vad som är fabriksvärdet, men det borde du kunna hitta bland inställningarna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #25 skrivet: 04 november 2012, 13:16:08 »
120 ton, då finns det all anledning att vänta minst ett dygn mellan ändringarna av värmekurvans inställning. Skulle tro att även 40 är för högt.

9360 kWh inklusive hushållsel. Det betyder att värmepumpen bör ha dragit runt 4000 kWh vilket i sin tur betyder 13-14 000 kWh värme och varmvatten. Varför X11 och 210 meter borrhål? En pump på 6 kW och 130 meter borrhål skulle klara av värme och varmvatten till en blygsammare penning. Eller är antalet kWh hushållsel mycket låg?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #26 skrivet: 04 november 2012, 14:04:25 »
Nja,hushållselen är snarare högre än du anar med 2 små barn som bor i duschen och badkaret på 400 L samt tv-apparatersom står på konstant,,byggmaskiner,tvättar 1-2 maskiner om dan,tumlar mycket,diskmaskin 1-2 ggr per dag etc.... ::) Anledningen till pumpen är att kunna driva dels en kommande pool på 4,5x8 m och sedan klara ev. utbyggnad av huset. Tror jag blev rek.150-160 m hål men någon sa att kommer man ner mot 210-220 m så får man mycket bättre effekt, så det var bara borra och se glad ut.......Tänkte att det var bra med en pump med variabel effekt...
Räknade lite fel på betongen, det ska vara 160 ton......
« Senast ändrad: 04 november 2012, 18:22:12 av jonatanmw »
Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #27 skrivet: 04 november 2012, 19:38:17 »
Var det nÃ¥gon som visste om injusteringsventilerna  (se tidigare bilder pÃ¥ tvÃ¥ blÃ¥a rattar)skall stÃ¥ fullt öppna när jag justerar in slingorna och vad dessa är bra för??
Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #28 skrivet: 07 november 2012, 06:36:23 »
Hej igen...
Nu tror jag att golvvärmen är injusterat hyfsat jämt i alla rum, diffar på ca 0,5 grader mellan rummen.....
Nu funderar jag lite på värmekurvan.
Mina värden är v:20,5 / h:40,0 och det är +1--1 grader ute.
Det är 20,2 grader inne.
Om jag vill ha upp huset till 21, är det h eller v-värdet jag bör höja, eller gå in i kurvan vid +-0 och öka där???
Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

Inloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #29 skrivet: 07 november 2012, 07:17:56 »
Om jag vill ha upp huset till 21, är det h eller v-värdet jag bör höja, eller gå in i kurvan vid +-0 och öka där???
Hej Gå in vid nolla och höj där.
Det brukar behövas en liten kick runt nollan för att få det bra.
MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!