Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 byta utegivare GT-2  (läst 5577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad plast

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT 490 byta utegivare GT-2
« skrivet: 26 december 2015, 09:41:11 »
Hej!
Frånluftsvärmepumpen spökar med en massa larm. Först motorstart uppstart, GT-6 (hetgas) vill jag minnas. Men nu någon månad senare flera larm om dagen om utegivaren GT-2. Är det enkelt att byta denna? Kabeln är ca 5-7 meter... vart i pannan ansluts denna? I proppskåpet- i panna... eller var? Måsta man dra om hela kabeln- alltså genom hela huset, eller räcker det att byta givaren i dosan på norrväggen?

Hur öppnar man dosan? verkar vara en rostig minimal skruv där, men det kan också vara en nit eller dito. Kanske ett lock som skuts åt sidan.

Lite data
IVT 490 installerad 2007- 9kw
Hus 80 kvm västkusten

Jag vill helst byta själv. Kanske rentav köpa samtliga givare och byta allt.
Kul att kaos uppstod på själva julafton föresten! ^-^ när allt är stängt.
Någon som har länk till någon som kan leverera samtliga givare (inkl ny dosa på norrvägg)

Om det värsta skulle inträffa så undrar jag vilken frånluftsvärmepump jag skall (köpa och uppskattat ca totalpris för byte)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: IVT 490 byta utegivare GT-2
« Svar #1 skrivet: 26 december 2015, 10:29:23 »
Du kan enkelt byta givaren själv och behöver inte dra om någon ledning. men det första du ska göra är att öppna dosan ute och titta efter om anslutningen är ok eller om det har blivit oxid eller glapp. Är det oxid i anslutningen behöver du bara dra åt anslutningen LITE för att få bort oxidskiktet. Själva utegivaren är ett värmeberoende motstånd som man kan köpa hos tex ELFA men då måste man veta vilket värde det ska ha. Det brukar man kunna "läsafram" genom att tolka färgkoden på givaren. Känner man sig osäker kan man alltid vända sig till någon som jobbar med IVT och beställa en ny givare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad plast

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 byta utegivare GT-2
« Svar #2 skrivet: 26 december 2015, 10:47:57 »
Hej!
Själva lådan som utegivaren sitter i verkar svåröppnad. En rostig skruv eller nit sitter utanpå. Kanske en glidfunktion i locket för att öppna. Annars så måste jag krossa plastdosan och byta både dosan/lådan och själva givaren.


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: IVT 490 byta utegivare GT-2
« Svar #3 skrivet: 26 december 2015, 10:59:30 »
Jag är rätt säker på att dosan har en skruv i mitten. Pilla bort lite rost så ser du, men dosan i sig har ingen annan funktion än att vara ett väderskydd så den går i princip att ersätta med vilken dosa som helst.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad plast

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 byta utegivare GT-2
« Svar #4 skrivet: 26 december 2015, 11:13:22 »
Hej
Jag skall borra bort skruven i locket. Totalt sönderrostad. Återkommer om detta..

Hur byter man givare GT-6 ? Hade ett larm  "motorstart uppstart" GT-6 tror jag det stod. Vill byta även denna givare själv. Jag tror den sitter pÃ¥ nÃ¥got kort.

Kommer att köpa grejer så fort det öppnar efter julhelgen.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!