Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VB in och ut  (läst 4748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dea

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
VB in och ut
« skrivet: 03 januari 2006, 20:06:33 »
Hej.

Har en IVT C5:a och det är första vintern vi bor ihop. Jag undrar om det som vid svinkyla (-20) är normalt med VB ut ca 61 garder och VB in ca 43? Tillskottet går väldigt mycket, säkert halva drifttiden.Annars har jag haft en diff på ca8 grader. Har förövrigt varmare inne nu, +22, mot ca +20 vid nollan. Kör mot utegivare.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: VB in och ut
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2006, 21:53:39 »
Hur mycket tillskott det ska vara beror helt på vilket vämebehov du har (storlek på hus och varmvattenförbrukning). Själv har jag som mest under 1 vecka haft tillskot 10 timmar/dag. När tillskottet går in är dt helt normala temperaturer.

Sänk kurvan under 1.1 i menyn något så sjunker innetempen, se mer på min sida http://www.abc.se/~m5938/

/Lennart



Hej.

Har en IVT C5:a och det är första vintern vi bor ihop. Jag undrar om det som vid svinkyla (-20) är normalt med VB ut ca 61 garder och VB in ca 43? Tillskottet går väldigt mycket, säkert halva drifttiden.Annars har jag haft en diff på ca8 grader. Har förövrigt varmare inne nu, +22, mot ca +20 vid nollan. Kör mot utegivare.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: VB in och ut
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2006, 22:27:29 »
Sänk kurvan rejält.. rätt kurva hittar du nu när det är kallt

Blir det sen svalt vid tex uttetemp runt +-0, kan du höja kurvan lite (knäcka) tex runt +-0 ut

Men sämst av allt det verkar som du har nÃ¥got som stryper flödet!?  (tempskillanden är sÃ¥ hög nu pÃ¥ stig och retur),  tex termostatventiler. Det är jättemycket att tjäna om du öppnar dom dÃ¥ kan du sänka kurvan mera. Därmed fÃ¥r du lägre kostnad även om du har samma temp inne som tidigare!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VB in och ut
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2006, 23:03:19 »
Du måste lova att öppna alla termostater för fullt (helst vid kallt väder), sänk sedan kurvan så att du får rätt temp inne, det skulle inte förvåna mig om du kan värma ditt hus med mycket mindre tillskott än du gör idag.

Lova!  :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dea

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VB in och ut
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2006, 06:53:52 »
Hej.

Tack för svaren. Alla temostater är fullt öppna och jag har kurva 3.8. Så har det varit hela tiden. Vad ska jag prova sänka till?

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: VB in och ut
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2006, 07:14:37 »
När pumpen stÃ¥tt och jobbat och inte orkar med sÃ¥ blir det pÃ¥ min pump liknande temperatursskilland just dÃ¥ elen slÃ¥r till. Ut temp gÃ¥r sanbbt upp till  ca 60 grader och de kalla elementen suger dÃ¥ rejält sÃ¥ att returen blir lÃ¥g.



Men sämst av allt det verkar som du har något som stryper flödet!?  (tempskillanden är så hög nu på stig och retur)
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: VB in och ut
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2006, 08:54:21 »
Det som är intressant är väl hur mycket som VPn går.
Om VPn går kontinuerligt så skall tillskottet gå in och hjälpa till vid ökat behov.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: VB in och ut
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2006, 09:26:21 »
Helt rätt. Detta var ett problem för mig med grundinställningarna. Tillskottet bröt för sent varför pumpen slog ifrÃ¥n pÃ¥ för hög returtemp Sedan stod den still och väntade pÃ¥ att fÃ¥ starta. Sedan väntade den pÃ¥ att tiden för eltillskott skulle passeras. Sedan började ramptidn att gÃ¥ och sedan kom tillskottet. Sedan slog pumpen ifrÃ¥n pÃ¥ för hög returtemp. Det blev en dödsspiral med allt kallare inne och  pumpen stod still. Läs mer här http://www.abc.se/~m5938/

/Lennart

Det som är intressant är väl hur mycket som VPn går.
Om VPn går kontinuerligt så skall tillskottet gå in och hjälpa till vid ökat behov.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: VB in och ut
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2006, 09:45:28 »
Tillskottet går väldigt mycket, säkert halva drifttiden.

Tänk på att tillskottet går in i två steg, först 3 kW, sedan 6 kW (bestäms av inställningen av ramptiden). Halva tiden tillsats säger därför inte så mycket. 61 resp 43 grader tyder på att 6 kW var inkopplat vid avläsningstillfället.

Om 5,5 kW ger en skillnad på 8 grader är det inte orimligt med 18 graders skillnad när 11 kW tillförs (pumpens effekt sjunker lite när returtemperaturen blir högre) med tanke på noggrannheten på givarna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VB in och ut
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2006, 12:39:49 »
Om jag vore i DEA:s kläder skulle jag sätta in en elektrisk värmefläkt som fick står för 2 kW av det tillskott som krävs vid kall väderlek, detta i amband med att jag skulle begränsa eltillskottet i värmepumpen till 3 kW, allt för att inte ge värmepumpen så dåliga förutsättningar att kunna reglera tempen inne.

Pumpem mÃ¥ste vara riktigt klent dimensionerad om hela 6 kW tillskott krävs vid kall väderlek, vi har ju faktiskt inte haft kallt hittils i Ã¥r, inte riktigt kallt!  fiR:
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dea

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VB in och ut
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2006, 13:28:16 »
Pumpskrället hade gått 16422tim och 2256tim tillskott på 3 år när jag flyttade in. Mer fakta finns under "Världens sämsta pumpinstallation" i detta forum. Läste av nyss att jag hade -1,1in på köldbäraren och endast -2,6 ut och det är väl ett tecken på att det är en skitinstallation.  a:gl

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: VB in och ut
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2006, 16:17:52 »
Pumpskrället hade gått 16422tim och 2256tim tillskott på 3 år

Det verkar som om VPn går kontinuerligt vintertid.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: VB in och ut
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2006, 18:08:17 »
Du kan enkelt kolla upp om din kompressor ger de 5kw som den ska
Denna mätning ska egentligen göras vid temperaturerna 0/35 för det är då din kompressor ger 5kw
1.Gå in i rego´n och ändra till enbart tillskott och 6kw
2.Ställ cirk.pump radiatorkrets i läge 1
3. Låt den jobba i 5-10 min därefter mät med en digitaltermometer eller läs av givarna inkommande temp.
4. Läs av eller mät utgående temp.
5. Dividera detta "delta t" med 6kw och du får kanske 1.3
6. Ändra om i rego´n igen så att den nu går i normalläge, låt kompressor jobba i 5-10 min
7. Läs av eller mät samma värden igen
8. Dividera detta "delta t" med 5kw och du ska få ungefär samma värde
9.Glöm inte att ställa tillbaka cirk.pumpen
O.B.S! Man får kolla lite vad v-pumpen jobbar emot för temp. En kallare brine än 0 grader så försämras värdet lite för kompressorn , samma gäller en högre radiatortemp. än 35 grader
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!