Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT PremiumLine® HQ vs IVT Greenline HA  (läst 4138 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad droopy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
IVT PremiumLine® HQ vs IVT Greenline HA
« skrivet: 28 augusti 2014, 19:09:02 »
Hej
 alla trevliga människor.

Har nu gallrat ner de offerter till 3 bergvärmepumpar De som finns kvar är PremiumLine  HQ e10 och Greenline HA e11 samt en Daikin pump (2,5-13kw). Prismässigt ok för samtliga men det lutar mest till ett val mellan ivt's HQ och HA.

Tänkte be er som har erfarenhet av IVT spåna lite om för och nackdelar mellan modellerna. HQ ligger ca 11000:- högre i pris.. Är den värd den extra kostnaden? Vilka andra för och nackdelar finns det ?

Tacksam för Input's
Steffe

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT PremiumLine® HQ vs IVT Greenline HA
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2014, 21:19:05 »
Hur låg Daikin till i pris eftersom du verkar ha valt bort den ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad droopy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT PremiumLine® HQ vs IVT Greenline HA
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2014, 05:58:39 »
Jag har inte valt bort Daikin. Fördelen med daikin är först och främst varvtalsstyrningen och startströmmen..
till IVT kommer jag få köpa en mjukstart då ivt har hög startström. priset skiljer 20000 totalt.
ivt 108k (hq 119k) med 150m borrat (mjukstart 5.7k tillkommer) 132k för daikin med 200m aktivt båda med 15m foderrör i offerterna. Pengarna är inte det primära utan driftsäkerhet och komfort.


Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT PremiumLine® HQ vs IVT Greenline HA
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2014, 08:44:19 »
Jag har inte valt bort Daikin. Fördelen med daikin är först och främst varvtalsstyrningen och startströmmen..
till IVT kommer jag få köpa en mjukstart då ivt har hög startström. priset skiljer 20000 totalt.
ivt 108k (hq 119k) med 150m borrat (mjukstart 5.7k tillkommer) 132k för daikin med 200m aktivt båda med 15m foderrör i offerterna. Pengarna är inte det primära utan driftsäkerhet och komfort.

Menar du att mjukstart inte är standard pÃ¥ IVT?  :o

Varför har du inte kollat på Thermia, Nibe, CTC mfl?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad droopy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT PremiumLine® HQ vs IVT Greenline HA
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2014, 12:21:57 »
Jag har tittat runt lite ex även på Nibe. Mitt största problem är en takhöjd/resningshöjd på 182cm. Det gör att vissa fabrikat går bort direkt. Nibes lösning tog aldeles för mycket plats med separat beredare och utjämningskärl. IVT har enheter med beredare som är 1570 höga även Daikins pump ligger inom den takhöjd jag har till förfogande. Allt måste få plats på ca 2,8 m2 golvyta med 1820 i takhöjd så urvalet är lite begränsat. Mitt första val var annars ett öppet system och en pump från Quantum.. men tyvärr satte min kommun stopp för dom planerna när jag ansökte om tillstånd. Jag bor inom ett vattenskyddsområde med ett naturskyddsområde som närmsta granne. Enl kommunen så skulle det vara enklare att få tillstånd för traditionell bergvärme om jag använde certifierad borrare så där är jag nu..

Jag har i dagsläget en IVT luftvärmepump som gått i snart 10 år utan att behöva en enda service eller påfyllning så jag har goda erfarenheter av IVT's prylar med denna i åtanke. Jag har heller inget emot Daikin så valet är svårt.. Daikin pumpen anpassar effekten/hastigheten efter husets behov och kan ligga mellan 2,5 - 13 kW flytande vilket låter som en god ide rent generellt.

IVT är mera som ett vanligt kylskåp slår av och på men har 45A i startström vilket mycke troligt kommer ge problem med dimmande lysen och risk för säkringsbrott om ex vattenpumpen och värmepumpen startar samtidigt. Jag vill helst slippa att säkra upp till 25A då det ökar mina fasta kostnader.

Daikinpumpen ligger betydligt bättre till vad gäller startsrömmar då den "smyger igång" alternativt går hela tiden/större delen av tiden. Men problemet går att lösa med en mjukstart på IVT.

Så det jag söker efter är mera folks erfarenheter av IVT och Daikin både som märken och gärna mera specifikt från ägare av samma eller liknande pumpar.. Skall ta beslut inom en vecka har jag bestämmt.
Den kalla tiden smyger sig på, och det börjar bli dags att ersätta elpannan som nu sitter.



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT PremiumLine® HQ vs IVT Greenline HA
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2014, 12:27:55 »
Ivt är säkert helt ok men Daikin känns lite modernare med bla inverter samt slingberedare. På energimyndighetens hemsida finns ett test av bergvärme vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!