Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp!! CTC Eco Air 107 - "Hög hetgastemp" och "Pressostat lÃ¥gtryck"  (läst 16342 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jwredin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hej, någon som vet om man kan åtgärda nedanstående fel på en CTC Eco Air 107?
Tittar man i manualen så finns felmeddelandena med, men ingen uppgift om orsaken eller
vad man kan göra. "Ingen kan mer om värme än vi.." tja..:(

Vår luftvärmepump ger felmeddelande "Hög hetgastemp" som man kan göra reset på, och därefter kommer en stund
senare "Pressostat lågtryck". Återställer man även det felmeddelandet kommer "Hög hetgastemp" återigen.

Jag har kontaktat en servicefirma, men förra gången dröjde det 1 månad som vi fick köra spets innan dom dök upp, så kan man ordna det själv så vore det ju bra.

Tacksam för alla svar

//Johan

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
jag är rädd att det är köldmediebrist i din maskin.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Tror du det Lycky det kan inte vara så att det är lite svårt att bli av med värmen i växlaren kolla cirkpumpen till ytterdelen......

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Hjälp!! CTC Eco Air 107 - "Hög hetgastemp" och "Pressostat lågtryck"
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2007, 19:32:53 »
kolla synglaset i eco airen. Har du vätska? Bubblar det mycket?



Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Tror du det Lycky det kan inte vara så att det är lite svårt att bli av med värmen i växlaren kolla cirkpumpen till ytterdelen......
NEJ.. då löser den på högtryck.
hög hetgastemp i kombination med lågt "lågtryck" får man när kompressorn inte får "hem"tillräckligt med gas.
orsak:täppt,tex torkfilter eller expansionsventil. eller som det troligen är i detta fall:köldmediebrist.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad jwredin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hej, och tack för alla svar.

Om det nu är det sistnämnda (sists inlägget). Kan jag som lekman göra något?
Pumpen är 6 månader, är det ett garantifel eller är det något i mitt övriga "system"
som falerar?

//Johan

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Ring installatören/service
Självklart garantijobb
Mest kyla men lite värme också

Utloggad jwredin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Ok, jag har mailat en servicefirma som jobbar med ctc. Dom har servat den tidigare.
Dock inte installatören - förra ägaren till huset envisades med att få den levererad och installerad
av en firma som egentligen bara jobbar med Nibe eller IVT, så dom vill inte utföra service.
Har för mig att CTC är struliga om det inte är installatören som gör garantijobbet.
Vad göra då om installatören inte vill utföra det?
CTC har ju bevisligen låtit honom sälja och installera pumpen.

//Johan

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
den som levererar o installerar står för garantin.!
om han sen överlåter jobbet på någon annan är hans problem. knUp knUp knUp

jag vill också sälja med matrialpåslag och slippa garantiåtagandena.
då kunde jag krängt H16 och N/A hela mitt yrkesliv. ;D ;D ;D ;D ;D

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Det kan även vara deffekt expansionsventil (något som stoppar flödet) men det kan också vara något så enkelt som felplacerad bulb (bulben är den känselkropp som reglerar expventilen). Fler gemensamma fel som kan orsaka problemet är gas i vätskeledningen, torkfilter igensatt samt som tidigare nämnts för lite köldmedia. Kolla flödet på värmebäraren, för litet flöde kan leda till för varm kondensor som i sin tur försvårar för k-mediet att kondensera vilket leder till gas i vätskeledningen. Kolla synglaset, finns det bubblor så är det för lite k-media eller gas i vätskeledningen. Kolla temp före och efter torkfiltert, samma temp så är det ok. Kolla bulbens placering skall vara monterad i läge kl 5-19, värm bulben med handen, försvinner problemet är bulben och därmed exp.ventilen kass, men det indikerar inte exp.ventilens kondition, till det behövs ett manometerställ.
Men du behöver inte hålla på själv, om du inte är särskilt intresserad förstås, du har ju garanti. Ring CTC! ;)
« Senast ändrad: 18 januari 2007, 22:29:01 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Om den som hade huset innan dig köpte pumpen så är det han & företaget som installerade pumpen som har bundit ett garantiavtal, du har köpt pumpen av honom & om du skulle vilja haft garanti skulle du behövt göra upp om en sådan till honom.......så säger lagen tyvärr..........men ring ctc & fråga hur deras garanti & försäkring funkar........

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
Självklart skall "Nibe"-firman stå ansvarig, men de kommer att regressera frågan till CTC.

En l/v av denna typ är sluten i freonsystemet och ev brist beror i princip endast på CTC.

Jag har köpt en 105 genom firma inom släkten och installerat själv. Om detta hände mig, skulle jag utnyttja garanti/trygghetsförsäkring som CTC har. Se garantivillkor p 1, 2, 8.

Lycka till!

Utloggad jwredin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Tack igen för alla svar, fantastiskt!!

Garantin står på mig, pumpen installerades i samband med att vi köpte huset
och var så att säga en prutning. Vi har trygghetsförsäkringen/garantin så den
ska gälla hoppas jag. Vad skulle t ex hända om en leverantör går i konkurs?

När det är fixat ska jag skriva här vad felet var och vad CTC sa i frågan.

//Johan (som åker och köper lite ved idag, det behövs)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Nämn lite diskret att du är medlem och nyttjare av Sveriges största vp-forum. Tror att de i det längsta försöker undvika att fÃ¥ ett negativt omdömme yppat pÃ¥ detta forum.  ;)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
Om säljaren går i KK eller liknade ger alltid konsumentköplagen dig rätt att regressera frågan till säljarens leverantör. I detta fall har dock CTC ställt ut garantier. Skulle CTC kursa kan du få hjälp av din fastighetsförsäkring, eftersom VPn är ett fastighetstillbehör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!