Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderingar över ytjordvärme...  (läst 4707 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nissef

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Funderingar över ytjordvärme...
« skrivet: 25 april 2011, 06:49:23 »
Hej!
Hur lång kollektorslang behöver jag?
Hur närma huset kan jag lägga slangen?
Har en pool 4x8 m som jag kanske kunde värma också under sommaren.
Jag bor i ett mindre hus i södra skåne (1,5 plan, 110 kvm)
Jag värmer i dag upp huset med vattenburen el och min förbrukning är cirka 25000 kwh + vedeldning i braskammin.
Tacksam för svar
Nisse

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Funderingar över ytjordvärme...
« Svar #1 skrivet: 25 april 2011, 07:25:46 »
Är det lera så bör 400 m slang räcka, till detta behöver du ca 600 m2 yta, men finns plats så ta 500 m (750 m2), speciellt om du ska värma poolen. Du bör även ha en 7-8 kW VP. Man bör nog hålla sig 2 m från huset med slangen tror jag, slangarna ska isoleras närmast huset där de tas in.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nissef

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar över ytjordvärme...
« Svar #2 skrivet: 25 april 2011, 09:30:42 »
Hej igen!

Tack för svaret.
Om jag får plats med 500 meter för frugan (planteringar osv ) det får vi se:)

Men ett förtydligande bara så jag förstår rätt. Är det en kollektorslinga på 500 meter du föreslår eller två på 250 meter?
Har läst att man i vissa fall har två parallella slingor. Vad är skillnaden?

Kom också ihåg att avloppsledningen löper över tomten är detta ett problem? Jag vill inte få en is propp i toalett vattnet...kan man lägga konvektorledningen djupare just där eller kanske isolera denna. Kanske är det inget att bekymra sig om förutom vid grävandet.

Hälsningar
Nisse
« Senast ändrad: 25 april 2011, 11:16:35 av Nissef »

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Funderingar över ytjordvärme...
« Svar #3 skrivet: 25 april 2011, 13:34:49 »
Du kan gott ha en slinga pa 500 meter.
Over 500 meter bor man inte ga, da ar det battre med 2 slingor pga stort mottryck som kraver en storre cirkulationspump eller tva stycken som blir dyrare i drift.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Funderingar över ytjordvärme...
« Svar #4 skrivet: 25 april 2011, 16:47:47 »
Avloppsrören brukar väl gå betydligt djupare än 1 m?
Men isolerar du under slangarna precis där så eliminerar du risken för propp i avloppet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nissef

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar över ytjordvärme...
« Svar #5 skrivet: 25 april 2011, 19:34:38 »
Hej!

Tack för svaren jag fått.
Avloppsröret ligger förmodligen djupare än 1 meter.
500 meter slang var inget problem att få plats med och bara en plantering drabbas *roflmao*.

Kan nån också svara på vilken typ av slang jag skall använda samt dimension så blir jag riktigt glad.

Hälsningar
Nisse

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Funderingar över ytjordvärme...
« Svar #6 skrivet: 25 april 2011, 19:37:06 »
Jordvärmeslang PEM PN 6,3
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Funderingar över ytjordvärme...
« Svar #7 skrivet: 25 april 2011, 19:52:22 »
Har för mej att vp tillverkarna inte rekomenderar mer än 400 meter i en slinga så det kan vara bäst att kolla med den tillverkare du ska handla av innan du gräver. Jag skulle gjort 2 slingor på 250 meter det är bäst.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Nissef

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar över ytjordvärme...
« Svar #8 skrivet: 25 april 2011, 22:28:06 »
...en bra bit av min kollektorslang kommer att ligga under infarten till tomten där jag också har en stor yta avsedd för parkering av diverse fordon. Kan kollektorslangen förosaka skador på t ex framtida asfalt? Jag har läst att någon fått tjälskador.
Nisse

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Funderingar över ytjordvärme...
« Svar #9 skrivet: 30 april 2011, 07:23:23 »
Som Carl N skrev sa ar dina 500 meter ratt dimensionerade och da far du inga tjalskador nagonstans.
Sag att du fragade om dimension pa slangen ocksa, 40 mm.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Funderingar över ytjordvärme...
« Svar #10 skrivet: 30 april 2011, 09:22:18 »
Som Carl N skrev sa ar dina 500 meter ratt dimensionerade och da far du inga tjalskador nagonstans.
Sag att du fragade om dimension pa slangen ocksa, 40 mm.

Nog bör tjälen gå djupare där slangen ligger eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Funderingar över ytjordvärme...
« Svar #11 skrivet: 30 april 2011, 09:44:26 »
Det har val att gora med om KB blir minusgrader alls. Har forstatt att det inte alltid ar fallet.
Hur som helst far han val tjalskador av normaltjalen i sa fall, inte pga markslingan enbart.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Funderingar över ytjordvärme...
« Svar #12 skrivet: 30 april 2011, 10:03:11 »
Det har val att gora med om KB blir minusgrader alls. Har forstatt att det inte alltid ar fallet.
Hur som helst far han val tjalskador av normaltjalen i sa fall, inte pga markslingan enbart.

Är nog väldigt få anläggningar som har + grader på utgående kb hela året de flesta får - på ingående tror att en markslinga gör att tjälen blir värre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Funderingar över ytjordvärme...
« Svar #13 skrivet: 30 april 2011, 20:27:17 »
Hur raknar man ut hur stor procent langre slangen behover vara for att fa plusgrader vid DUT. I sa fall kunde man fa noll tjaltillskott pga slingan. Det forutsatter forstas att man kanner till markens beskaffenhet och det gor ju tradskaparen.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Funderingar över ytjordvärme...
« Svar #14 skrivet: 30 april 2011, 20:33:49 »
Hur raknar man ut hur stor procent langre slangen behover vara for att fa plusgrader vid DUT. I sa fall kunde man fa noll tjaltillskott pga slingan. Det forutsatter forstas att man kanner till markens beskaffenhet och det gor ju tradskaparen.

Om man ska ha + grader ut ur slingan hela vintern fÃ¥r man ha mÃ¥nga slingor som blir ruskigt lÃ¥nga hur lÃ¥nga finns det säkert nÃ¥n som kan räkna ut men inte jag  huvuddunk Tror inte det är nÃ¥tt alternativ det är nog bättre att isolera slangen där det inte fÃ¥r tjälskjuta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!