Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur lyfta in pumpen i pannrummet?  (läst 17040 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bernt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur lyfta in pumpen i pannrummet?
« skrivet: 31 augusti 2004, 22:20:42 »
 ???
Jag har precis fått till mitt tillstånd och nu börjar jag plannera för montaget.
Vikten är 300kg pÃ¥ NIbe 1215-7  sÃ¥ vet jag inte riktigt hur jag skall baxa in den i pannrummet, dörrposterna hindrar nog mig att ta in den stÃ¥ende, är det nÃ¥gon som har erfarenhet av att transportera den liggande ( det stÃ¥r att man kan luta den försiktigt...) samt tacksam för smarta hjälpmedel för att flytta den.

admin

  • Gäst
admin
Re:Hur lyfta in pumpen i pannrummet?
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2004, 23:17:45 »
Jag ställde den på en ca 120 cm lång bit av "formplywood" (den där lackerade blanka typen) då gick den lätt att skjuta både på garagegolvet och när vi la omkull den lite för att få den genom dörröppningen till förrådet.

Yrkesmännen borde väl ha någon typ av hjulställ kan man tycka, men säker får man aldrig vara.

/Rickard

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Hur lyfta in pumpen i pannrummet?
« Svar #2 skrivet: 01 september 2004, 06:54:37 »
Jag tog min på en säckkärra, då kunde jag lägga i kullden rätt kraftigt, men det var tugnt.

Jag lät den vara kvar i orginal förpackningen, & spick på ett extra stöd i överkant på kärran.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
Re:Hur lyfta in pumpen i pannrummet?
« Svar #3 skrivet: 01 september 2004, 07:36:39 »
När jag skulle ta in min Nibe 1215-7 sÃ¥ var dörren till pannrummet varken bred eller hög nog. Det jag gjorde var att ta bort dörrkarmen. Det blev millimeterpassning, med det gick.  ;D
"Alla sätt är bra, utom de dÃ¥liga."  ;)
« Senast ändrad: 01 september 2004, 07:37:53 av golar »
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur lyfta in pumpen i pannrummet?
« Svar #4 skrivet: 01 september 2004, 08:37:27 »
Säckärra rules.  ;D

Min pump var lämnad mitt på infarten. Jag började lägga ut spånplatta å sk*t men det blev bara besvärligt, så det blev i praktiken så att jag fick släpa in den, stående på säckkärran som jag lutade kraftigt å stöttade pumpen med axeln. Tungt var det, men det funkade.

Tog in pumpen via garaget, sedan var det "bara" resten kvar, men med lite knövlande så gick det bra även det.
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Hur lyfta in pumpen i pannrummet?
« Svar #5 skrivet: 01 september 2004, 08:51:25 »
Jag tror att rörmokarna brukar rulla tunga saker på lämpligt långa rörbitar.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Hur lyfta in pumpen i pannrummet?
« Svar #6 skrivet: 01 september 2004, 08:54:40 »
Precise som egyptiena flyttade stenarna till pyramiderna, kul att se hur tekniken gått frammåt på vissa områden :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Hardly

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vlösa
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur lyfta in pumpen i pannrummet?
« Svar #7 skrivet: 01 september 2004, 12:51:37 »
Jag (vi) lyfte in min 1215 8,5 på två.
Vi tog helt enkelt varsitt spännband  under pumpen  Ã¶ver axlarna och lyfte med benen. Är det millimeter passning sÃ¥ behövs inga fingrar ivägen. Innan vi skulle lyfta uppskattade jag vikten till ca 200 kg. Ni som lyft en dylik vet ju som sagt var att den väger bra mycket mer......
« Senast ändrad: 01 september 2004, 12:52:55 av Hardly »
Nibe 1215-8,5, 165 m, 180 kvm 1 & 1/2 plans villa från -77 + 100 kvm garage. Golvärme på bottenvåningen och radiatorer på andra.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Hur lyfta in pumpen i pannrummet?
« Svar #8 skrivet: 01 september 2004, 18:20:38 »
Jag (vi) lyfte in min 1215 8,5 på två.
Vi tog helt enkelt varsitt spännband  under pumpen  Ã¶ver axlarna och lyfte med benen. Är det millimeter passning sÃ¥ behövs inga fingrar ivägen. Innan vi skulle lyfta uppskattade jag vikten till ca 200 kg. Ni som lyft en dylik vet ju som sagt var att den väger bra mycket mer......

japp, den väger 305 kg, förstår inte hur ni orka på 2
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:Hur lyfta in pumpen i pannrummet?
« Svar #9 skrivet: 01 september 2004, 21:56:46 »
Med en bra pirra kommer man långt..Kan bli riktigt spännande ibland om det en invändig trätrappa som svänger 180 grader.. ;D

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Hur lyfta in pumpen i pannrummet?
« Svar #10 skrivet: 04 september 2004, 23:27:52 »
jag har en brant trapp som svänger 90 grader. Dom tog ned pumpen på två men dom körde fast ena hörnet nåt hemskt, jag var inte hemma som tur var.

Det där med rör är kul, jag har ett kassaskåp, ett gammalt som posten sålde för 20 års sen. Det väger minst 500 kg, det har jag flyttat mellan rummen helt själv, med mycket liten kraft faktiskt. tre rör osså en kofot när man ska in med första röret.

in i kälaren tog jag gamla pannan och kassaskåpet samtidigt, bort med ett fönster bila bort ett skift hålsten.
Sen baxa ned grejorna.
nu har jag fullt upp med att själv gÃ¥ ned i trappen utan last  >:( >:(
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Staffan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur lyfta in pumpen i pannrummet?
« Svar #11 skrivet: 06 september 2004, 15:12:56 »
Det var en del av projektet som framkallade lätt ångest... :P ;D

Med fyra man och en pirra var det dock inga större problem att ta den nedför källartrappan. Vi satte ett spännband runt pirra och pump och tog ett steg i taget.

Är man några stycken blir det betydligt enklare att hålla emot och parera.. skulle nog inte ge mig på det med mindre än 3 man iaf.

Nibe 1215-8,5 300+ kg

Utloggad Hardly

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vlösa
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur lyfta in pumpen i pannrummet?
« Svar #12 skrivet: 07 september 2004, 15:51:41 »
Jag (vi) lyfte in min 1215 8,5 på två.
Vi tog helt enkelt varsitt spännband  under pumpen  Ã¶ver axlarna och lyfte med benen. Är det millimeter passning sÃ¥ behövs inga fingrar ivägen. Innan vi skulle lyfta uppskattade jag vikten till ca 200 kg. Ni som lyft en dylik vet ju som sagt var att den väger bra mycket mer......

japp, den väger 305 kg, förstår inte hur ni orka på 2

Tja jag är inte direkt nån muskel knutte men man orkar bra mycket mer med benen än man tror. I vilket fall tog vi så det smakade blod och det funkade. :P Som minne hade jag ett 2" brett blåmärke efter bandet över bröstet, axeln och ryggen.
Nibe 1215-8,5, 165 m, 180 kvm 1 & 1/2 plans villa från -77 + 100 kvm garage. Golvärme på bottenvåningen och radiatorer på andra.

Utloggad Bernt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur lyfta in pumpen i pannrummet?
« Svar #13 skrivet: 07 september 2004, 21:27:08 »
 :)
Ja själv är jag otroligt stark och snygg så det borde väl inte vara några problem i slutändan, åtminstone när jag druckit en massa tjeckiska öl...

Nja, in kommer den väl till slut, får väl låna en pirra och skaffa lite rör att rulla på och bjuda över grannen.
Men jag är lite osäker på hur pumpen levereras, på träpall eller helt utan emballage, lite rädd att trycka sönder botten med pirran/rören.

PS Fick en offert på känd värmepump med alla priser utom pumpen svart, verkar finnas en sån marknad med, vad brukar borrning kosta svart och var hittar man såna borrare?

Utloggad Staffan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur lyfta in pumpen i pannrummet?
« Svar #14 skrivet: 08 september 2004, 09:07:55 »
Den står på en liten "pall" med brädor längs med kanterna på pumpen. Brädorna sticker upp lite ovanför pumpen för att skydda röranslutningarna, men kan kapas lite om det är tajt (brädorna alltså inte rören!!!!)

Vi gjorde såhär:
Fällde ut gaffeln pÃ¥ pirran och pallade under med brädor sÃ¥ att vikten hamnade sÃ¥ nära hjulen som möjligt. Gaffeln är dÃ¥ utmärkt som handtag att hÃ¥lla emot  för den som gÃ¥r längst ned.

Satte ett kraftigt spännband runt pirra och pump.

En man på var sin sida som höll i handtaget på pirran och brädorna längs sidorna på pumpen.

Tippa den lätt på rygg så mycket som behövs för att komma in/ned eller var man nu tänkt ta vägen.

Men dricker man tillräckligt mycket öl kan man säkert ta den under armen istället.... ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!