Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Aktivt djup och brine in  (läst 6894 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bibozz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Aktivt djup och brine in
« skrivet: 26 februari 2006, 11:21:51 »
Här i forum har det sagts att aktivt borrdjup bör anges i offerten och därmed garanteras. Till mig säger offertgivare att detta inte är möjligt eftersom det i olyckliga fall kan inträffa att hålet inte fylls med grundvatten. Om detta skulle inträffa, uppstår naturligtvis problem för entreprenören, om aktivt borrdjup garanterats genom att det angivits i offerten.  Han tvingas då kanske borra ett eller flera nya hål för att försöka hitta grundvatten. Om inget står om aktiva djup i offerten, gör man i stället så vid "torrt hål" att man vattenfyller det torra hålet. Försvinner vattnet är sista utvägen att fylla med t ex sand. Tacksam för ev synpunkter på detta.

En annan sak som sagts i forumet är att man om möjligt bör kräva att det garanteras att brine in ej understiger 0 grader. Även en sådan garanti ställer sig offertgivare avvisande till. Jag har förstått att en sådan utfästelse garanterar att hål ock VP ej riskerar att vara underdimensionerat. Det är ju i och för sig angeläget. Men finns det ytterligare, vägande skäl för att hålla brine in vid DUT minst = 0? Kan t ex driftstörningar uppstå om brine in ligger under 0?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Aktivt djup och brine in
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2006, 13:43:43 »
Offertgivaren verkar inte vilja ta något ansvar för anläggningen han offererar, välj någon annan installatör!  knUp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Peter K

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aktivt djup och brine in
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2006, 13:56:56 »
Frågan är när man vet om det kommer att gå under 0 grader, 1/2 år eller mer ? Vår pump har nu varit igång sedan i tisdags och med -11 ute var den aldrig under +4. Klart att det sjunker med tiden frågan är bara hur mycket.
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Aktivt djup och brine in
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2006, 17:09:44 »
Som sagt så vill inte dinn foretgivare ta ansvar, han vill tjäna pengar & går det snett så vill han att du själv ska betala.

grundvatten finns alltid ! & om berget skulle vara så tätt att vattnet inte kan tränga in, så kan ju inte det påfylda vatten rinna ut !
(du skulle vara den första som inte hittar vatten!)

man kan vist garantera att tempraturen inte går under 0 grader ! det är bara att man tar til så djupt aktiv borra att man är säker på sin sak, men om han har gett dig en ofet som ligger på gränsen så vill han ju inte lova det (eller om han har en offert han vet inte håller)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Aktivt djup och brine in
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2006, 18:53:43 »
Det är vanligt att offerter räknar på genomsnittlig brine-in på 0gr.
Den enda nackdelen med låg brine är sämre verkningsgrad.
Ca 4% per grad tappar man.

Det du ska göra när du upphandlar är att ta den bästa offerten som du bedömer det. Sedan lägger du på 20m. För framtiden är detta bra.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Aktivt djup och brine in
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2006, 19:39:35 »
Finns det frysrisk om brine ligger på -1/-4 ??

Vi har bra vattenrörelse i berget.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Aktivt djup och brine in
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2006, 20:55:34 »
Att du har -1 in och -4 ut är ingen fara på taket. Det man kan känna till är att ett nyborrat hål tappar sin värme ganska drastiskt de första månaderna. En stabilitet anses komma i slutet av den 2:a vintern. Minus är inte bra, men det är ingen fara. Får man brine in ner mot -3 ska man överväga att lägga en extra ytjordslinga för att kompensera en för klen borra. Det kan löna sig ekonomiskt.

Huruvida en klen borra är ett problem eller inte, har också med dimensioneringen att göra. Jag själv har en lite klen borra, det är dåligt med vatten tror jag. Är dimensioneringen på gränsen, t.ex. att tillsatsel kommer på lite för tidigt (typ -5) så får VP gå hela vintern och borran har ingen chans att återhämta sig. Om man har bra dimensionering eller på gränsen för stor VP är låg brine sällan ett problem.

Har man ett katastrofhål, kan man också fylla hålet med bentonit för att få en bättre värmeeffekt.

Det finns en del mer på forumet, så testa sökfunktionen.

/Ekke
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad bibozz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Aktivt djup och brine in
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2006, 10:15:36 »
Carl N, du tycker jag bör välja någon annan installatör. Ja, visst känns det svagt att man inte är beredd att garantera att brine in ej ska understiga noll grader. Som du CarMan säger kan man misstänka att offererad borra är för grund. Däremot kanske jag kan tycka att det kan vara marigare att begära att en installatör ska garantera aktivt borrdjup eftersom det kan finnas risk att råka ut för ”torrt hål” eller hål med dåligt tillflöde av grundvatten.

Ecke, jag kommer nog att öka borrdjupet från 140  till 160 meter och i stället för en Ecoheat 7,5 välja en Ecoheat 8,5!  Då tror jag att jag ligger på den säkra sidan, i synnerhet som offertgivaren säger sig redan ha plussat på ett antal meter på det som dimensioneringsprogrammet föreslagit. De extra 20 meterna kommer att kosta 6200 kronor. Bytet till Ecoheat 8,5 kommer att fördyra med 1100 kronor. Alltså total kostnadsökning 7300 kronor, vilket väl kan kännas motiverade pengar för att åstadkomma bättre förutsättningar för brine in tempemperaturen. Egentligen skulle jag nog klara mig med 7,5:an, men de tusen kronorna extra för att få en 8,5:a känns ej fel. Eller finns det nackdelar med att ha en lite för överdimensionerad maskin?

Du nämner nackdelen med att tillsatselen går in för tidigt (typ -5). Vad tycker du bör vara den optimala ingångstemperaturen ?  Beror väl förstås på var man bor. Jag ser att du finns i Östergötland. Trots tidigare östgöte finns jag i Stockholm, så förhållandena är väl rätt lika. Möjligen lite slaskigare här. Men idag kallt och solen skiner och guld i ishockey!


Utloggad staffan55

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Aktivt djup och brine in
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2006, 11:23:40 »
Du kommer förmodligen att bli mycket nöjd. Förmodligen skulle jag klara mig bra med en 7,5 men blev offererad en 8,5.
Se mina förhållanden nedan. Jag har brine fn 4-3/0. Jag klarar mig helt utan TS trots temperaturer - 17.  OBS de första 72 tim går CTC:s kompressor med reducerad effekt. Sen får du se om du tycker att du kan stänga av elpatronen.
Det jag tror är förhållandevis viktigt är, förutom djupet, om det är långt ned till berg. Det är nämligen då som det kan bli kallt i hålet.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Aktivt djup och brine in
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2006, 19:52:52 »
Carl N, du tycker jag bör välja någon annan installatör. Ja, visst känns det svagt att man inte är beredd att garantera att brine in ej ska understiga noll grader. Som du CarMan säger kan man misstänka att offererad borra är för grund. Däremot kanske jag kan tycka att det kan vara marigare att begära att en installatör ska garantera aktivt borrdjup eftersom det kan finnas risk att råka ut för ”torrt hål” eller hål med dåligt tillflöde av grundvatten.

Ecke, jag kommer nog att öka borrdjupet från 140  till 160 meter och i stället för en Ecoheat 7,5 välja en Ecoheat 8,5!  Då tror jag att jag ligger på den säkra sidan, i synnerhet som offertgivaren säger sig redan ha plussat på ett antal meter på det som dimensioneringsprogrammet föreslagit. De extra 20 meterna kommer att kosta 6200 kronor. Bytet till Ecoheat 8,5 kommer att fördyra med 1100 kronor. Alltså total kostnadsökning 7300 kronor, vilket väl kan kännas motiverade pengar för att åstadkomma bättre förutsättningar för brine in tempemperaturen. Egentligen skulle jag nog klara mig med 7,5:an, men de tusen kronorna extra för att få en 8,5:a känns ej fel. Eller finns det nackdelar med att ha en lite för överdimensionerad maskin?

Du nämner nackdelen med att tillsatselen går in för tidigt (typ -5). Vad tycker du bör vara den optimala ingångstemperaturen ?  Beror väl förstås på var man bor. Jag ser att du finns i Östergötland. Trots tidigare östgöte finns jag i Stockholm, så förhållandena är väl rätt lika. Möjligen lite slaskigare här. Men idag kallt och solen skiner och guld i ishockey!



kolla hur många andvändare det finns på deta forum. inte en anda har hörtalas om någon som har ett tort hål!
jag borra mina 180m ända ner utan att stöta på vatten, men det betyder inta att jag har ett tort hål! grundvattnet tränger alltid in i hålet.

& om du nu skulle ha det ända hålet som grundvattnet inte kan tränga in i för att bergett ät så tätt, så kan inte heler vattnet  tränga ut om dom fyller hålet med slang!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Aktivt djup och brine in
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2006, 21:52:59 »

Du nämner nackdelen med att tillsatselen går in för tidigt (typ -5). Vad tycker du bör vara den optimala ingångstemperaturen ?  Beror väl förstås på var man bor. Jag ser att du finns i Östergötland. Trots tidigare östgöte finns jag i Stockholm, så förhållandena är väl rätt lika. Möjligen lite slaskigare här. Men idag kallt och solen skiner och guld i ishockey!


En optimal KB-in är väl en sisådär +10gr  ;D
Skämt åsido, har man över 0 på senvintern är det bra. +2 är kanon, och högre än det så blir man extremt avundsjuk. Själv har jag runt -1 in efter en lång VP-cykel, men livet går vidare för det. Min VP tuggar och går och sparar mycket pengar till mig och familjen.

Hoppas du inte missförstod mig med brine in och TS-delen. Givetvis är det dimensioneringen av din VP som är kritisk för när TS går in. Det jag menade var att en för klen borra visar sig mycket tydligare om dimensioneringen av VP:n är på gränsen. Om VP:n får gå 23h per dygn så får hålet inte tid att vila och värma upp sig lite. Då parkerar KB-in på en låg nivå.

Min VP är inte för liten, men definitivt inte för stor. Jag tänkte isolera lite till på vinden för att lätta något på trycket på borran, jag gillar inte minustecknet  ;)  Jag räknar med att 15cm extra mineralull kan ge 8-10% lägre effektbehov på mitt 30-tals hus. Kanske är jag optimist, men som jag sagt tidigare - att ha en VP är också en hobby.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Aktivt djup och brine in
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2006, 10:26:00 »
Varför ska man då kräva just 0 grader in på kb?

0 är tydligen inte en magisk gräns. Frysrisk föreligger bara om man har långt till berg och ett antal minusgrader. Och även då är frysrisken mycket liten, av vad som framkommer vid en sökning på forumet.

Så liten att det inte borde vara något problem för borrare och installatörer att garantera att ett hål aldrig fryser. Deras ansvarsförsäringar borde kunna täcka frysning och andra problem som kan uppstå?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad RLA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Aktivt djup och brine in
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2006, 11:04:53 »
Men pass upp på vad slangleverantörerna lämnar för garantier, har för mig att dom avsäger sig allt ansvar om brine understiger 0 grader nu för tiden, sök här på forumet, tror det är avhandlat tidigare!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Aktivt djup och brine in
« Svar #13 skrivet: 28 februari 2006, 11:36:53 »
Räknade en del på detta innan jag installerade värmepump och kom fram till att det blev med mina förutsättningar blev bäst ekonomi på installationen om det var 7 graders skillnad mellan ingående köldbärare och berget. I Stockholmstrakten, och i stora delar av landet i övrigt också för den delen,  blir det noll grader in på köldbäraren.

Visst fungerar det med lägre temperatur in men en dimensionering som bygger på - 2 grader in i södra och mellersta Sverige ger onödigt höga driftkostnader. Siktar man på högre temperatur kostar borrhålet mer än det smakar.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Aktivt djup och brine in
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2006, 16:11:39 »
Men pass upp på vad slangleverantörerna lämnar för garantier, har för mig att dom avsäger sig allt ansvar om brine understiger 0 grader nu för tiden, sök här på forumet, tror det är avhandlat tidigare!

Gäller risken för hotryckning i borrade hål, inte minusgraderna i sig gentemot plasten (hoppas jag)  ???


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!