Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ska man välja och hur ska man räkna?  (läst 1257 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad toomy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag har takvärme.
Hur ska man välja och hur ska man räkna?
« skrivet: 11 september 2005, 09:56:05 »
1) Har idag ett sutteränghus på 2x 80 kvm. Huset har takvärme. fungerar faktiskt väldigt bra. Man får golvvärme på övre planet då takvärmen är igång på nedre planet. Panna med elpatron finns för varmvatten. Dock är årsförbrukningen 35000KWh vilket känns i plånboken speciellt under vintertid.

2) Har sett reklam för CHC50? frånluftvärme, kostar c:a60.000 ska ge bättre ventilation och bättre verkningsgrad än luft-luft, dessutom skulle den hålla minst 20 år.
CHC'n skulle dÃ¥ ocksÃ¥ bara värma vatten, dvs  man mÃ¥ste installera element i hela huset. Dessutom har huset betonggolv och det skulle bli kostsamt att installera ventilationskanaler till pannan i källaren, (tror jag).

3) Andra möjligheten är en Panasonic (varför har de en så massa modelller? studs )
Vad rekommenderar ni kloka, Ett eller två system. Om ett, ska man då inte gå på ett större system som skulle kunna förse båda våningarna med värme från underplan. Flaggskepp tror jag att de kallade HE9DKE. :)

4) Även om jag gör av med 35000kWh är en hel del till varmvatten, bad etc. SÃ¥ när man säger att man sparar in halva elförbrukningen förutsätter jag att man bara räknar uppvärminingen av luften. (kommentarer emotses gärna.) 


Tackar på förhand för tips och svaar.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!