Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97  (läst 10588 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
Hej!
Jag är hyfsat ny ägare till ett hus med ovan givna bergvärmepump, samt ny här på forumet.

Min pump fungerar i stort sett tillfredsställande (än så länge), men något gör att det inte känns helt 100 ändå. Detta "något" är nog bäst att jag visualiserar (klicka på bilden för att förstora):


Tydligt att det har läckt där. Jag har torkat upp och "snyggat till" i en del av plattan. Dessutom får jag regelbundet tömma plastburken under röret. Det rör sig om flera deciliter nån gång i veckan. Upplever som det blir mer nu än när det var kallt ute. Närbild på problemområdet:


Jag tror att det som läcker är själva köldbärarvätskan. Utan att kunna något om värmepumpar så grundar sig min misstanke i att nivå i följande kärl har sjunkit rejält de senaste veckorna (nr 1 på bilden):


Första gången det hände, för ca 6 månader sen, ringde jag vvs-installatören som kom och fyllde på med vanligt vatten med hjälp av en trädgårdsslang. Han sa att "det kan bli så" och att jag skulle göra det när det behövs.

Känns inte helt OK att bara fylla på med vatten när det troliga är en läcka av köldbäraren.

Utifrån bilderna ovan:
bedömer ni som kan det här att det finns något som kan göras? Någon del som kan bytas? Kan man exempelvis byta ut enbart det rostiga röret som tydligen läcker?

Eller är det helt kört?

Eller ska jag fortsätta som nu, dvs fylla på med vatten vid behov samt tömma läckagevätskan från plastburken då och då?

Hoppas på bra tips!
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1038
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #1 skrivet: 19 april 2016, 22:24:30 »
KB vätska brukar lukta typ SPOLARVÄTSKA.
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #2 skrivet: 19 april 2016, 22:26:01 »
KB vätska brukar lukta typ SPOLARVÄTSKA.
Stämmer bra. Helt klart etanol i det som hamnar i plastburken och som jag får tömma regelbundet. Och bland annat av den anledningen känns det inte bra att bara fylla på med vatten. Fryspunkten påverkas ju.
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det är ju knappast röret som läcker, mer troligt är det i anslutningen till cirkulationspumpen, eller en brusten mutter (inte ovanligt).
Jag skulle ta bort isoleringen, torka torrt, och se var det verkligen läcker.
Om det är i kopplingen, dra igen muttern med en skiftnyckel, polygrip eller rörtång.
Beror det på en brusten mutter (kondensvatten som söker sig in i gängorna mellan mutter och koppling kan vintertid frysa och spräcka muttern) så kan dessa bytas ut, eller så kan man lossa den ett varv eller så och dra ett rostfritt slangklammer runt, för att sedan åter dra igen muttern.
Bäst (om det går utan att allt för mycket brine läcker ut) är om man kan fylla gänggångarna med lite locherpasta innan man åter drar igen muttern, men det kräver ju att man skruvar loss muttern hela vägen på gängorna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #4 skrivet: 22 april 2016, 21:59:56 »
Tack för era kunniga svar!

Egentligen insert jag att det finns två saker jag behöver göra: en på kort och en på lite längre sikt.

Kort sikt
Nivån i behållaren överst på röret med köldbäraren är nere på ca 1/5 av behållaren. Enligt manualen ska den inte understiga 1/3. Alltså bör jag fylla på. Tyvärr stötte jag genast på patrull när det skulle göras. Jag hade förberett en pet-flaska, tratt och skruvat av "locket" överst. Då möttes jag av någon sorts (tryck)ventil som omöjliggjorde påfyllnaden:



Fråga: hur går jag tillväga för att fylla på där?

Längre sikt
Som ni kunnat se på bilderna i mitt första inlägg i tråden så ser det rätt hemskt ut inne i pumpen. Ett snart genomrostigt rör som det droppar ifrån och läcker (om inte från röret så från någon koppling eller brusten mutter, som Rickard påpekar). Jag är inte tillräckligt kunnig för att bedöma vilken insats som krävs för att åtgärda läckaget. Enligt vvs:aren som en gång i tiden installerade pumpen så byter man inte delar i sådana fall utan hela värmepumpen. (Låter konstigt, eftersom kompressorn och annat går prima och vi har inga problem med värmen.)

Men nåt måste ju gå att göra. Fråga: kan ni hjälpa mig bedöma arbetsinsatsen och tiden (och därmed kostnaden?) som ett byte av det här röret inne i pumpen, samt omkringliggande delar kan innebära? Är det verkligen så stort ingrepp och så kostsamt, så att jag lika gärna borde byta ut hela pumpen, som vvs:aren påstår? Låter orimligt, men jag kan inte det nåt vidare så jag hoppas på input från er!
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #5 skrivet: 23 april 2016, 07:40:46 »
Jag tvivlar på att röret är genomrostat. Det är säkert ett kopparrör. Det fungerar inte med ett vanligt järnrör i en köldbärarkrets eftersom det finns ett par hundra meter plaströr som det diffunderar in syre genom. Ett järnrör skulle ätas upp inifrån rätt snabbt. Rosten kommer enligt min mening från cirkulationspumpens pumphus (gjutjärn, rostar inte lika lätt som stål). Det brukar för övrigt ofta ser bedrövligt ute inne i en värmepump då kondens från kalla rör droppar ner och ger intressanta mögelodlingar på golvplåten.

Röret behöver troligen inte bytas. Om muttern är spräckt och inte Rickards tips med slangklämma fungerar kan man byta mutter. Man slipar ett spår i klämringen och spräcker den. Sen monterar man ny mutter och klämring. Det gäller bara att vara försiktig så att det inte blir ett spår i röret. Ett problem brukar vara att det är så svårt att komma åt men i det här fallet ser det inte ut att vara några problem. Jag skulle betrakta det som ett gör-det-själv-jobb.

Det är ok att fylla i några liter vatten i köldbärarsystemet. Det finns några hundra liter köldbärare i slingan så även några tiotal liter vatten ändrar inte halten sprit särskilt mycket. Det gäller bara att se till att det blandar sig någorlunda innan kompressorn startas så att det inte fryser i förångaren. Sprithalten i köldbäraren brukar vara 30 %, i de flesta fall fungerar även 20 % bra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Fråga: hur går jag tillväga för att fylla på där?

Det ser ut som en vanlig kulventil man har tagit bort vredet från. Det sticker väl ut en axel på sidan du kan vrida på?

Men, vart sitter säkerhetsventilen til kb-kretsen? Brukar inte den sitta uppepå nivåkärlet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det är väl en kulventil som i stället för vred har ett spår för mejsel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #8 skrivet: 23 april 2016, 22:32:50 »
Stämmer som ni säger att det finns en axel på sidan och istället för vred finns det spår för mejsel. Menar ni att jag ska vrida med en mejsel så långt det går och då öppnas kulventilen, och då kan jag fylla på med hjälp av en tratt/pet-flaska? Eller behövs det någon särskild kopplingsanordning, likt det man brukar ha i trädgådsslangar och som man bara "klickar på"?

Sen undrar jag också var säkerhetsventlien till brine-kretsen sitter. Under vintern hände det vid flera tillfällen att trycket (på tryckmätare) passerade röda markeringen med råge (var mellan 2 och 3 bar). Eftersom jag inte vet hur mycket tryck systemet klarar, och markeringen hade passerats så tog jag mejseln och släppte ut lite luft genom kulventilen vi pratar om ovan. Men någon säkerhetsventil bör ju också finnas, kan inte vara tanken att man ska övervaka det själv dagligen?
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #9 skrivet: 23 april 2016, 22:44:16 »
Röret behöver troligen inte bytas. Om muttern är spräckt och inte Rickards tips med slangklämma fungerar kan man byta mutter. Man slipar ett spår i klämringen och spräcker den. Sen monterar man ny mutter och klämring. Det gäller bara att vara försiktig så att det inte blir ett spår i röret. Ett problem brukar vara att det är så svårt att komma åt men i det här fallet ser det inte ut att vara några problem. Jag skulle betrakta det som ett gör-det-själv-jobb.
Det här med gör-det-själv är helt och hÃ¥llet beroende pÃ¥ vem som gör det.  ;)

Men om jag nu skulle ge mig in på det som Rickard och du tipsar om kan göras så ser jag att två saker behöver ordnas:
  • Elen till pumpen bryts (rätt uppenbart…)
  • Pumpen och omrÃ¥det runtom förberedds pÃ¥ nÃ¥t sätt pÃ¥ att vätskan i köldbärarkretsen kommer att läcka ut. För det kommer väl läcka hur mycket som helst om man ger sig in pÃ¥ att lossa muttrar och grejer?!
Stämmer det, eller har jag fel? Nåt annat som behöver förberedas?
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #10 skrivet: 24 april 2016, 08:42:47 »
Förutom att se till att du har skaffat rätt mutter och klämring är det inte så mycket mer som behöver göras. Ser man till att få bort ev. övertryck i expansionskärlet innan man lossar muttern kommer det inte så mycket köldbärarlösning. Ett par deciliter när jag har bytt köldbärarpump men det kan ju variera med hur rören är dragna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #11 skrivet: 24 april 2016, 09:21:39 »
Och sätt dit en säkerhetsventil. Det är en skyddsfunktion som måste finnas på alla slutna rörsystem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #12 skrivet: 24 april 2016, 09:30:33 »
Att trycket varit 2-3 bar är lite oroande.
Det kan tyda på att borrhålet fryser och komprimerar slangarna, det kan också vara orsaken till varför säkerhetsventilen är bortplockad (Sprit har tryckts ut och man har löst det genom att helt enkelt plocka bort säkerhetsventilen.

Någon annan som funderar över detta?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #13 skrivet: 24 april 2016, 10:13:40 »
Håller med om att det finns anledning att fundera. Pumpen är från -97 vilket betyder att pump och borrhål troligen är rätt snålt dimensionerade, det var vanligt på den tiden. Är ingående köldbärartemperatur några minusgrader vintertid finns en av förutsättningarna för igenfruset borrhål. Rickards teori har mycket som talar för sig. Det ska inte kunna bli ett tryck på 2-3 bar om allt är som det ska.

Hur djupt är borrhÃ¥let och vad är det för temperatur pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare vintertid? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #14 skrivet: 24 april 2016, 11:27:40 »
Det sitter en säkerhetsventil på kb.ledn. nedanför exp.kärlet men det är en kulventil emellan som är stängd, den skall vara öppen

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #15 skrivet: 24 april 2016, 20:16:14 »
Tack för kloka svar!

Visst är det snålt dimensionerat. Huset är på 150+100 kvm (1,5+källare), och pumpen är som sagt en IVT C8 (med 7kW elkassett om jag minns rätt). Borrhålet (enligt http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html, vilket fantastisk tjänst förresten!) är endast 82.0 meter. Borrar man idag är det väl minst det dubbla som gäller?

Fylla på brine
Men hur fyller jag på köldbärarkretsen, rent praktiskt? Ni ser kulventilen på bilden i mitt tidigare inlägg: ska jag skruva så långt det går, och då öppnas kulventilen, eller hur är det tänkt? Och sen häller jag i med kallt vatten?

Säkerhetsventilen
Ni nämner att det bör sitta en (vilket jag hade uppskattat vintertid som sagt... nÃ¥t är skumt med det övertrycket som uppstÃ¥r). Är det ungefär nÃ¥t sÃ¥nt jag behöver? Hur mÃ¥nga bars ska den lösa ut vid tycker ni? Och ska den sitta istället för det "locket" som fanns ovanpÃ¥ kulventilen? (Jag skruvade av "locket" innan  jag tog bilden för att kulventlien skulle synas. Är det där säkerhetsventlien ska pÃ¥, och kulventilen öppnas till max?
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #16 skrivet: 24 april 2016, 21:16:05 »
Kulventilen öppnas genom att vrida den 90 grader.
Som det ser ut så sitter det nåt som skulle kunna vara en säkerhetsventil på ett avstick på den undre KB-ledningen (prylen med blå ratt). Dock sitter det en stängd kran före, så det är lite osäkert vad det är. Det skulle lika gärna kunna vara en påfyllningsventil av nåt slag.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #17 skrivet: 24 april 2016, 22:10:47 »
OK! Gick bra att fylla på. Ca 0,5 liter gjorde att jag kom upp till ca 1/2 av plastkärlen. När jag öppnade kulventilen utjämnades trycket i köldbärarkretsen med det externa lufttrycket. Nu är pumpen igång men tryckmätaren fortfarande nere på ca 0.

Frågor efter ingreppet:
  • hur högt ska vätskan i plastkärlen nÃ¥ upp, ca halva behÃ¥llaren eller mer?
  • hur lÃ¥ng tid tar det innan trycket Ã¥ter gÃ¥r upp i systemet?
  • pÃ¥verkar det tillfälliga tryckfallet funktionaliteten?
  • varför är det trycksatt över huvud taget om det ändÃ¥ gÃ¥r en cirkulationspump som "kör" vätskan genom systemet?
  • vad är det optimala trycket (hur mÃ¥nga bar)?
I veckan ska jag se om jag hittar källan till läckan där inne och försöker täta med den här reperationstejpen. Enligt teknisk specifikation är den som gjord för uppdraget. Vi får se hur det går då!
« Senast ändrad: 24 april 2016, 22:12:36 av jacobwod »
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #18 skrivet: 25 april 2016, 06:29:33 »
Så länge tryckkärlet sitter på högsta punkt så behöver det i normalfallet inte vara ett övertryck.
Det som KAN hända om man kör trycklöst är dock (enligt vissa här i forumet) att det skapas ett undertryck på sugsida cirkulationspump, och att det skulle vara skadligt för cirkulationspumpen, tätningar kan slitas ut.
Halvfullt kärl är nog optimalt, och en trycksättning på runt 0.5 bar bör säkerställa att det inte blir undertryck på sugsida cirkpump.

OM borrhålet bara är 83 meter så bör du söka efter möjligheter att borra ett hål till eller komplettera med lite jordvärme, eller möjligen komplettera din anläggning med en FLM (Frånluftsmodul) som återför värme från ventilationsluften till borrhålet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #19 skrivet: 25 april 2016, 08:02:26 »
83 meter till den pumpen, det var snålt dimensionerat även med den tidens mått. Det borde som sagt ha varit det dubbla.

FrÃ¥gan är om en frÃ¥nluftmodul skulle hjälpa sÃ¥ mycket, det beror pÃ¥ hur husets värmeförluster är fördelade mellan ventilationsluft och väggar/fönster. Är  huset gammalt brukar ventilationsluften inte vara sÃ¥ stor del av husets värmebehov vilket betyder att det inte finns sÃ¥ mycket värme att Ã¥tervinna. 

Pumpen är frÃ¥n -97 och har förmodligen gÃ¥tt mÃ¥nga timmar, ett alternativ är att borra ett hÃ¥l till och sätta in en ny pump. Den som finns kan vara för liten och behöver mycket elpatrontillskott. Hur mycket el gick det Ã¥t i vintras? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #20 skrivet: 25 april 2016, 21:16:07 »
Har också gått i tankarna att den dagen pumpen ger sig så är det dags att borra nytt.

Gällande elförbrukningen ser det ut som följer (statistik från Eliq):

Period      Elförbrukning   Förändring (%)   Utomhusklimat (°C)
Mar 2016   1956 kWh   −7 %      3,1 °C
Feb 2016   2122 kWh   −22 %      2,0 °C
Jan 2016   2733 kWh   +51%      -1,7 °C
Dec 2015   1809 kWh   +15%      6,0 °C
Nov 2015   1569 kWh   +22%      7,5 °C
Okt 2015   1280 kWh   +63%      9,2 °C
Sep 2015   783 kWh      +38%      13,7 °C
Aug 2015   565 kWh      +21%      17,9 °C
Jul 2015   466 kWh                  16,1 °C

Nu bor jag i Halland så det blir aldrig extrem kyla här. Temperaturen avser dygnsmedeltemperatur under månaden.

Tittar man enskilt på vissa dagar under januari, när elpatronen gått varm, så är förbrukningen på drygt 135 kWh, under en 24-timmarsperiod. Mycket för bergvärmepump tycker jag!

Säkerhetsventil
Men för att återgå till en tidigare fråga: vilket tryck bör säkerhetsventilen lösa ut vid? Nu har pumpen gått ett dygn sen påfyllningen och det ser rätt bra ut, trycket är runt 0,4 bar och håller sig där. Avser att öppna upp kulventilen och istället ha en säkerhetsventil som sagt. Men hur "stark" ska den vara?
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #21 skrivet: 25 april 2016, 21:47:45 »
2,5 bar borde funka.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #22 skrivet: 25 april 2016, 22:10:28 »
Går kompressorn dygnet runt bör den dra 50 - 55 kWh. Lägger man till 10 kWh hushållsel fattas det 70 kWh upp till 135 och det bör vara tillsatselen. Pumpen gör nog så gott den kan, den är bara för liten.

Problemet i det här fallet verkar vara att borrhålet fryser vintertid och klämmer ihop slangen. Så här års är det ingen risk för det. Att trycket är bra nu säger inte så mycket.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #23 skrivet: 28 april 2016, 20:56:23 »
En kort uppdatering.

Jag tog av pumpens högra vägg vilket gav mig åtkomst till kopparrören där bak och plastbehållaren som samlade upp läckage-/kondensvatten.

Jag klippte av stora delar (10-15 cm) av isolationen runt rören, den var ändå genomsur och sprucken. Då kom jag åt röret, som mycket riktigt var helt, och två kopplingar med muttrar som är den troliga orsaken till läckan. Ena muttern var under och den andra över cirkulationspumpen. Rätt mycket rost där omkring också, men det kändes helt undertill.

Jag "lagade" det hela genom att använda reparationstejp som tycks hålla förvånansvärt tätt. Efter 3 dagar har minimalt med vatten samlats i behållaren och jag tror denna gången att det rör sig om kondens.

Ska försöka sätta nån isolering runt röret för att kompensera mot det som jag fick klippa bort. Var får man tag på lämplig isolering och vad fäster man det med lämpligen? Funkar buntband eller finns det mer proffsiga lösningar?

Gällande trycket i plastkärlen så håller det sig på ca 0.4-0.5 bar. Helt normalt nu med andra ord. Men det är också vår och borrhålet håller väl på att tina upp. Kom att tänka på att det kan även vara orsaken till den plötsliga nivåfallet i köldbärarkretsen som jag fick uppleva nyss: varm vätska tar trots allt mindre plats än när den är i fast form (om man nu ponerar att teorin med frust borrhål stämmer). Men å andra sidan: hur kallt kan det rimligen vara där nere? Brineblandningen tål ju ändå rätt många minusgrader (även om den har spätts ut något). Kan väl omöjligtivis vara -30 under mark när det är -5 på ytan.

Men för att avsluta det hela: ska försöka hitta tryckventil på 2.5 bar att sätta ovanpå plastkärlen. Någon som vågar sig på en gissning om vilken dimension som tryckventiler i sådana system vanligtvis har, samt var jag köper den?

Tack för alla tips!
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Det är väl inte Brinen som fryser i borran om den blir kall, utan det är vattnet i borrhålet utanför slangen och den isen klämmer ihop slangen så trycket i brinesystemet ökar..
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #25 skrivet: 28 april 2016, 23:01:32 »
Det är väl inte Brinen som fryser i borran om den blir kall, utan det är vattnet i borrhålet utanför slangen och den isen klämmer ihop slangen så trycket i brinesystemet ökar..
Det har du säkert rätt i, fick ändå inte ihop mitt resonemang med köldtålig blandning och hur den skulle kunna frysa...

Men hjälp mig att förstå: hur skulle ett djupare borrhål förebygga det? Idag är slangen ner till 82 meter. Säg att man skulle borrat ner till 160 meter istället, och då skulle den inte frysa på det djupet (160). Men likväl borde temperaturen i vattnet som omger slangen på 82 meters djup vara ungefär så som den är nu, och därmed klämma slangen ändå?
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Nej, det blir inte lika kallt i hålet om det är djupare eftersom om du tar ut samma energimängd på dubbla längden, dvs mindre tempsänkning per meter..
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #27 skrivet: 29 april 2016, 08:07:33 »
jacobwod, Du behöver inte sätta någon ny säkerhetsventil, (läs mitt förra inlägg.) du har ju redan en, öppna bara kulventilen som sitter mellan säk.v. och ledningen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #28 skrivet: 29 april 2016, 08:42:20 »
Är du säker på att det är en säkerhetsventil?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av köldbärare i IVT Greenline Compact 8 -97
« Svar #29 skrivet: 08 maj 2016, 21:42:02 »
Hur ska säkerhetsventilen se ut egentligen? Jag har letat efter något som ser ut som det här (http://www.beulcoarmatur.se/webcatalog/images/0741660250-hemS.jpg), men det finns inte efter plastkärlet. Hur kan det annars se ut?
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!