Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med utvärdering av VP-offerter, "dagbok" över min upphandling av VP.  (läst 7098 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Djordano

  • Gäst
Hejsan,

Har kommit loss och tagit in offert på VP-installationer och har avsikt att att beställa en anläggning inom några veckor, har märkt en stor spännvidd i offererat pris dels mellan olika installatörer dels mellan olika märken, jag har tagit in offert på de "fyra stora" märkena IVT, Thermia, CTC och Nibe.

Jag håller på att likaställa alla offert map ingångsdata, trots att alla har fått samma förutsättningar så har de lyckats att "peta" något annat värde på DUT, medeltemp. KB_in osv. osv..

För att kunna utröna vilka offerter som är rimliga skulle jag behöva få reda på VP priser för följande pumpar; Thermia TWS16 och TWS 12 samt IVT E17 HT+ och C11 HT+ övriga maskiner har jag bra klämm på priserna likaså vad det kostar att borra i området där jag bor.

Är tacksamm om jag kunda få hjälp med priser för dessa maskiner, helst listpriser eller pris + e.v rabatt.

Jag kommer att återkomma och redovisa vad jag har fått i offert när hela bilden har klarnat.

Jag publicerar det underlag som jag har lämnat till installatörerna för att de skall kunna beräkna anläggningen, se bifogade dokumenten nedan, för Nibes- och CTC del så har jag också lämnat med energiberäkning som båda dessa företags säljavdelningar har varit behjälpliga med, eftersom ett dylikt underlag efterfrågades i en annan tråd i detta forumet.

Tack på förhand för hjälpen

Med vänlig hälsning

Djordano ;)
« Senast ändrad: 18 augusti 2005, 07:17:26 av Djordano »

Djordano

  • Gäst
Djordano
SV: Hjälp med utvärdering av VP-offerter
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2005, 21:26:36 »
Är det ingen som känner till priserna på de VP som jag frågar efter?, hade hoppats på något svar åtminstone.

/Djordano

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hjälp med utvärdering av VP-offerter
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2005, 22:14:00 »
Är det ingen som känner till priserna på de VP som jag frågar efter?, hade hoppats på något svar åtminstone.

/Djordano

jag vet bara att nibe har ca priser på sin hemsida
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Avalanche

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Farsta
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med utvärdering av VP-offerter
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2005, 23:25:46 »
Hej,
Jag kan inte ge dig någon hjälp utan vill bara tacka för din hjälp till mig i att inte missa något i min pågående offertförfrågan till ett gäng firmor. Men som sagt, man blir bara mer förvirrad och osäker ju mer man lär sig ...

/Pelle
2 1/2-plans gavelradhus i Farsta. Thermia TWS 6 kW sedan 2005-12-22, 130 m borrhål. Tidigare tot. 28.500 kWh/år - nu?!

Djordano

  • Gäst
Djordano
SV: Hjälp med utvärdering av VP-offerter
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2005, 14:42:09 »
Hej !

Kul att du fick nytta av mitt dokument. Jag tar gärna emot synpunkter både från dig och Er andra som har laddat ner det. Vi kanske kan göra det till någon mall som fler kan använda sig av.

Jag håller på att formulera ett avtal ochså, som sagt kommer att köpa entreprenaden om någon vecka. Jag väntar fortfarande på några offerter som skall komma.

med vänlig hälsning

/Djordano

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Hjälp med utvärdering av VP-offerter
« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2005, 15:22:40 »
Djordano,

sjysst dokument.8) Vänligen dela med dig av resultatet sen när tiden är aktuell.
Det vore också intressant att höra vad som avgjorde valet av pump/installation.

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Djordano

  • Gäst
Hejsan Igen,

Japp jag kommer att dela med mig av mina erfarenheter, jag har ändrat rubriken på tråden förövrigt.

Jag har lyckats ta reda på priset på IVT E11 HT+ och E14 HT+ som är 58000 Sek resp. 63750 Sek, deras VVB 300/160 14100 Sek. Är det någon av er andra som har fått likande priser eller andra priser så hör av Er. Priserna är list priser.

/Djordano

Djordano

  • Gäst
Hejsan  :D,

Här kommer en första jämförelse mellan de olika offerterna som jag har fått in, jag vänta fortfarande på en offert på en Nibe anläggning och två offerter på CTC anläggningar.

När jag har fått dem så publicerar jag detaljerad information om anbuden.

Håll till godo så länge.

Djordano
« Senast ändrad: 18 augusti 2005, 07:17:55 av Djordano »

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Intressant diagram, som återspeglar  att en större pump ger mindre energikostnad (färre timmar patrontid).
Jag gissar att Du i  driftskostnaden antagit vissa kostnader service/reparationer . Reparationskostnaden kan möjligen öka med storleken om det är så att en överdimensionerad pump leder till ogynnsamma driftsförhållanden.
En annan fundering : Borde inte de starkare pumparna ha relativt sett en något högre investeringskostnad? Detta då  de bör planeras med djupare hål / längre markslinga?
Sen tror jag att driftskostnaderna underskattas relativt investeringskostnaderna eftersom energiprisets ökningtakt inklusive skatter troligen kommer att ligga högre än 1 % - kanske 5 % (eller möjligen 10 %
)

Bilaga Vi betalar:
El + nät + skatt, Mölndas Energi
1999-12  0,84 kr/kWh  (5000 -6000 kWh/år)
2005-06  1,12 kr/kWh  (11000-12000 kWh/år)
dvs ca 4,5 % ökning/år
Den verkliga ökningstakten var något större än dessa 4,5 procent eftersom de fasta kostnaderna släs ut på den ökade förbrukningen


---
Stavningsfel rättat 15.8
« Senast ändrad: 16 augusti 2005, 23:21:42 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Djordano

  • Gäst
Hejsan,

Tack för synpunkten, priserna för investing i grafen är de "skarpa" offerter som jag har fått från installatörerna. När det gäller driftskostnad så har jag i detta läge bara tittat på KWh-priset, för att få en bild av hur anläggningarna ligger till totalkostnadsmässigt. Jag kommer att ta med även underhållskostnaden i den slutliga sammanställningen. Jag kommer även titta på vad driftskostnaden blir en kallare vinter än genomsnitt. Jag tror att detta får ett större genomslag p de anläggningar som har en större del tillskottsel.

/Djordano

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
Hej,

Här börjar vi få ett bra underlag för en ekonomisk bedömning av olika alternativ. En brist som jag ser är att alla alternativ är bergvärme. Vore intressant att låta minst en levererantör tex Nibe offerera en alternativlösning med en luft-vatten VP. Det borde han kunna göra ganska enkelt eftersom han redan har alla uppgifter.

Som jag uppfattar den ekonomiska summeringen så har man tagit investeringskostnaden och sedan summerat den framtida driftkostnaden med ett årligt påslag med 1 %. Men man har i kalkylen inte tagit med nån form av kapitalkostnad för det bundna kapitalet vilket man kanske skulle ha. Tex genom att ta summera nuvärdet av de framtida driftkostnaderna med en ränta som kanske motsvarar ett avkastningskrav på 7-8 %.

Ett frågetecken är hur den framtida energiförbrukningen är beräknad. Kommer det från leverantörernas offerter? Ganska små ändringar i förutsättnigarna gör ganska stora förändringar i utfallet.

Dessutom tror jag antagandet om endast 1 % real prisökning på energi och framförallt el är rejält taget i underkant.

PerJ

Djordano

  • Gäst
Djordano
SV: Hjälp med utvärdering av VP-offerter, "dagbok" över min upphandling av VP.
« Svar #11 skrivet: 14 augusti 2005, 21:55:06 »
Hej Igen,

Innan jag började ta in offerter på bergvärmepumpar så gjorde jag en jämförelse mellan pellets och vp som utföll till vp fördel ur både kostnads och bekvämlighets aspekter. En ny pelletsanläggning skulle gå lös på mellan 80000 - 90000 kr i installation och med en bränslekostnad på 20000 - 22000 kr/år.

Jag har drygt tre årserfarenhet av en pelletsbrännare i en äldre panna med allt vad det innebär i skötsel och inte minst städning efter sotning m.m.

Vad gället luft-vatten vp så tror jag att vårt hus inte har förutsättning för en ekonomiskt lönsam anläggning, det är äldre stenhus om drygt 240 + 120 kvm yta, med nuvarande panna som sjunger på sista versen. I och försig så kommer huset att bli tilläggsisolerat och fönstren kommer bli treglas fortlöpande, fönsterrenovering är mitt "privata" långtidsprojekt.

Så sammanfattningsvis så känns en bergvärmeanläggning som den bästa lösning för mig.

/Djordano

Djordano

  • Gäst
Djordano
SV: Hjälp med utvärdering av VP-offerter, "dagbok" över min upphandling av VP.
« Svar #12 skrivet: 15 augusti 2005, 21:24:16 »
I väntan på alla offerter skall komma så har jag satt ihop ett avtal för entreprenaden, jag har valt Nibe för att jag har kunnat hitta allt det underlag som har behövts för avtalet. Jag har försökt att hålla det på en lagom specificerad nivå så att det utan större knorr kan accepteras av en installatör.

Det vore intressant att få era kommentarer på innehållet och upplägget på avtalet.

Ha det bra ;)

PS. Är det fortfarande ingen känner till priser på framför allt Thermia och IVT värmepumpar?  Sc:,h
« Senast ändrad: 18 augusti 2005, 07:18:57 av Djordano »

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
Priserna jag fick i samband med värmepumpsinstallationen är följande:
Thermia Dilpomat 8   = 57195 kr
NIBE Fighter 1210-7  = 43152 kr
IVT HT Plus 7C
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
Priserna jag fick i samband med värmepumpsinstallationen (10/2004) är följande:
Thermia Dilpomat 8          = 57195 kr
NIBE Fighter 1210-7        = 43152 kr
IVT Greenline HT Plus 7C  = 68076 kr
EviHeat Combi 7              = 64170 kr

OBS! Notera att dessa priser är från Finska marknaden konverterade
till kronor. Jag antar att pumparna är billigare i Sverige?!?
Priserna gäller enbart pumpen. Installationskostander är ett annat
kapitel.

En kul grej bara: Jag frågade IVT försäljaren varför IVT är 25000 kr
dyrare än NIBE?:o Svaret jag fick var följande: "Men det är ju inte samma
pump! Skillnaden ligger i kvalitén."

Det svaret var ju helt självklart och vettigt  ;D

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!