Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Renovering - koppla bort värmen men ha kvar varmvattnet CTC ECOEL/AIR  (läst 1190 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rubberduck

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Ny på detta eminenta forum och här kommer min första post :). Har sökt på forumet, men inte hittat svaren på mina frågor.
Vi (sambon och jag) håller på att renovera i källaren. I samband med detta tänker jag byta ut de gamla järnrören som hänger i taket och dra prisolrör i bjälklaget inkopplade till en ny fördelning (i stjärnnät). Bytet kommer att ta lång tid då vi även ska riva altan, uterum och dränera + ny puts på alla väggar och nya avloppsrör. Det var lite kort om bakgrunden. Nu till frågorna. Hur gör jag för att kunna koppla om alla rör men ändå ha varmvatten? Efter att ha läst den eminenta förklaringen till hur CTC Ecoel (fungerar så förstår jag att jag inte kan tömma pannan och ändå ha varmvatten (har jag tolkat det rätt?).
Är det fullt tillräckligt att stänga kulventilen i returen från värmeslingan och ventilen i cirkulationspumpens unionkoppling?
Samt sätta önskad temperatur till 5 grader?

Finns det någon risk att cirkulationspumpen tar skada av detta?
Detta innebär att pumpen kommer att motioneras någon gång i veckan?

När jag har tömt radiatorerna kommer dessa stå med (lite) vatten i sig under en månad kanske innan jag får i gång systemet igen. Jag kan tänka mig att det börjar rosta?

Tacksam för svar!
/Andreas

PS - har säkert glömt massor med nödvändig information men fråga så försöker jag svara efter bästa förmåga
« Senast ändrad: 13 juli 2016, 21:52:16 av Rubberduck »
Villa 1 plans med källare byggd 1946, CTC ECOEL med ECOAIR

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Bäst om du har möjlighet att kunna stänga av hela källare, framgÃ¥r inte vad  det är för system: ett-tvÃ¥rörsystem, slingor med avstängningsventiler? EcoEl+EcoAir Ã¥rsmodel och typ?
Annat fall behöver du stänga av framledning, kulventil vid pumpen(unionkopl.) och returen. Tyvärr det räcker inte att ställa ner framledning på 5gr. Koppla bort cirkulationspumpen.(ingen smörjning utan vatten)
Varken pumpen eller element tar nån skada av hanteringen.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Rubberduck

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack Jiri för ditt snabba svar!

Jag har två-rörssystem. Ctc ecoel 1550 och air 5,9. 2005 års modell. Inga slingor med avstängningar. Så då är det kulventilen för returen och ventilen i unionkopplingen som gäller? Har idag ingen kulventil för framledningen men det tänkte jag fixa till en framöver.

Nyfiken varför elementen inte tar någon skada, är det för att det inte kommer att rosta (och i så fall varför inte), rosta så lite att det inte gör någonting eller någon annan anledning?

Jag tänkte i mitt framtida system ha kulventil på fram och returledning (innan fördelarna) samt på avsticken på fördelarna, både på till och retur? Är det överkurs eller är det smart?

/Andreas
Villa 1 plans med källare byggd 1946, CTC ECOEL med ECOAIR

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Det handlar inte om långvarigt lagring, iofs skadar inte att spola rent radiatorer när du ändå håller på.
Alldeles utmärkt ide med avstängnings och strypventiler, själv har jag möjlighet att kunna styra sommarvärme i källare vid behov.
Så separat uppdelning på källare och övervåning är knappast nån överkurs.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Rubberduck

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack än en gång Jiri!

Bra tips med separering vid sommarkällarvärme! Jag tänkte bara att det skulle underlätta vid reparation/renovering.

Bra idé med spolningen. Ska se till att göra det innan jag sätter igång systemet.

Mvh
Andreas
Villa 1 plans med källare byggd 1946, CTC ECOEL med ECOAIR

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!