Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gasbrist?  (läst 65233 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #15 skrivet: 05 mars 2013, 08:28:19 »
sjövattnet går alltså in i förångaren utan någon mellanväxlare och brine??

Utloggad cop3.5

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-1
SV: Gasbrist?
« Svar #16 skrivet: 05 mars 2013, 20:38:45 »
Du har gasbrist, ett solklart fall !
Dina värden talar för detta...

1. Du har högre värmebärare än kondenseringstemperatur, det som sker här är att du kyler ändast hetgasen och kondenserar ej kölmediet, och om du hade haft köldmedia(rätt mängd :) ) i ditt system så hade trycket ökat och då också temperaturen stigit vilket det inte gör nu.

2. Du har gas fram till expantionsventilen, inget kondesat att förånga och som dina värdenvisar du har du högre kbut än in. Så du värmer din kb med varm gas, du kyler gasen efter expantionsventilen med ditt kbinflöde.

3. Olja, skriver inget mer om det :)


Inte för att vara oartig, men du har inte ett synglas med klart med vätska, nån annan kan du försöka lura !

Hoppas det löser sig!

mvh cop3.5

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #17 skrivet: 07 mars 2013, 12:54:31 »
Jag har gasbrist! Tack för all input!
Man ser när man stänger av att det inte blir mkt till förändring i siktglaset, mao när systemet väl är varmt så är det bara gas i siktglaset.
Inget snack längre. Bilder/video kommer när jag får tid att lägga upp dem!

En mer akut fråga då, hur går jag bäst tillväga när jag fyller upp mer köldmedium?
Vet att man ska fylla via lågtryckssidan, försiktigt så att det inte dras in vätska i kompressorn.
Men ska man bara fylla på då tills det blir fint akvarium i siktglaset? Eller kan man på ngt vis använda grundtrycket (innan start) som ledning för när det är "lagom" mängd i systemet? (Detta tryck är nu 2,8 bar)
Jag misstänker att expansionsventilen som jag skruvat mkt på, måste justeras in, vilka tumregler ska jag tillämpa där?
Är det fylla/justera/fylla/justera ett antal ggr som gäller?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasbrist?
« Svar #18 skrivet: 07 mars 2013, 15:31:30 »
Det är en intrimmningsprocess, men innan du ens kan börja trimma sÃ¥ mÃ¥ste du ha tittglaset fylld med kondensat,  och kanske en ganska hÃ¥rt stängd exp-ventil ( dock med rimlighet - du skall fortfarande ha ett flöde av kondensat) och sedan titta pÃ¥ manometrar där sugsidan säger koktemperaturen och sedan trimma till att utloppet frÃ¥n evaporaton ligger nÃ¥gra fÃ¥ grader högre än indikerad koktemperatur och den vägen fÃ¥r lite överhettning...

Temperaturen pÃ¥ röret ut  frÃ¥n evaporatorn till kompressorn fÃ¥r gärna stiga nÃ¥gon grad eller tvÃ¥ pga. uppvärmning av röret frÃ¥n omgivningen (om det är varmt omkring kompressorn) - är det är lika kallt ända in till plÃ¥ten pÃ¥ kompressorn som utloppet pÃ¥ evaporatorn  och kompressorn är i övrigt varm samt hetgastemperaturen är mÃ¥ttligt sÃ¥ fÃ¥r du kondensat in i kompressorn som kyler och det är inget bra alls - sÃ¥ det läget bör man undvika till varje pris, ens för en kort stund sÃ¥ att kompressorn inte riskera vätskeslag (speciellt om den ocksÃ¥ är nystartad och kall)  - därför börja med expansionsventilen strypt med mÃ¥ttlig flöde och rejält kallt efter expansionsventilen (lÃ¥g sugtemperatur) för att sakta släppa pÃ¥ mer och mer.

Observera att du kan behöva fylla en hel del köldmedie innan det sätter ingÃ¥ng och temperaturerna är helt  galna innan det plötsligt 'sätter' sig och man börja märka att det blir kallare efter expansionsventilen. SÃ¥ länge du inte ser vätska eller ganska tät skum som rusar snabbt  förbi i tittglaset (i börja kan det mesta av skummet, kanske bara kort efterstart, vara olja och den kyler inte speciellt mycket) sÃ¥ har du för lite köldmedie utan det är bara att lÃ¥ta mer sugas in sakta.
 
En helst snabbreagerande termometer pÃ¥ utloppet (vid bulben)  av evaporatorn är nödvändigt dÃ¥ det är denna och suggastemperaturen pÃ¥ manometern du skall matcha  ihop sÃ¥ att bulben när du är klar är nÃ¥gra fÃ¥ grader varmare än suggastemperaturen som du läser av pÃ¥ manometerstället samt samtidigt se till att tittglaset är precis pÃ¥ gränsen att tendera vilja bubbla och fylla pÃ¥ mer gas var gÃ¥nget börja bubbla stabilt allt eftersom du öppnar upp expansionsventilen och mer flödar in och suggastemperaturen pÃ¥ manometern stiger frÃ¥n mÃ¥nga minusgrader allt närmare utgÃ¥ende brinetemperaturen och när det börja bli lagom full - utloppet pÃ¥ evaporatorn börja sjunka lite i temperatur.

Eftersom alla temperaturer ändrar sig beroeden på värmeuttaget så bry dig bara om delta-värdet mellan manometerns sugtemperatur och bulbens temperatur och är det mindre än 3 grader skillnad så stannar du och är tittglaset full och hetgasen rimlig i temperaturen < 100 grader C så börja du vara nära rätt.

   
Samtidig med allt detta skall man ha koll på kondenstemperaturen, hetgastemperaturen etc. och se att inte något barkar iväg orimligt i tryck och temperatur - dock hetgasen kommer vara het kanske mot 120 grader C när din suggastryck är nere på -10 - -20 grader C och när det är vid normaldrift är det svalare.

Dock även vid normaldrift med ren R22 är hetgasen ändÃ¥ hetare än tex. R407C vid normal drift medans kör du med Propan sÃ¥ kan det vara ganska svalt och där skulle jag nog ha nÃ¥gon eller ett par grader extra övehettning (ett par grader mer delta mellan bulb-tempen och suggastemperaturen) för säkerhets skull till en början  (Ã¥terkommer om 'rimliga' temperaturer pÃ¥ hetgasen - är stressad just nu och hinner inte räkna)

Som nybörjare lär du få labba en stund så länge man tar det varligt och ger systemet tid på att stabilisera sig efter varje ändring - vilket kan ta en stund efter varje justering.
   
När du har klarat det här så är du expert på din egen VP, bättre än någon kylnisse i grannskapet ;-)



Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #19 skrivet: 07 mars 2013, 16:33:05 »
sjövattnet går alltså in i förångaren utan någon mellanväxlare och brine??

 :-)) NädÃ¥!, ligger 500 m obruten slang pÃ¥ botten med sprit i!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #20 skrivet: 07 mars 2013, 16:33:56 »
Tack XXargs, dags att bli expert på riktigt då!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #21 skrivet: 08 mars 2013, 07:05:20 »
Då är man på G iaf tummenupp
Har för fösta gången sett frost på expansionsventilen och är ner på -16 °C efter den nu. 8)
Om jag fattat det hela rätt så finns det ett slags jämviktstillstånd för varje öppningsgrad/temp på expansionsventilen.
När processen stabiliserat sig pÃ¥ en viss inställning sÃ¥ kan man läsa av och om inte  :dt: mellan utlopp evaporator och motsvarande temp för koktrycket pÃ¥ sugsidan är mindre än 3 grader, sÃ¥ ska trycket upp pga det är för lite gas i systemet.
Ett annat tecken pÃ¥ detta är att hetgasen är över 100  °C i fallet R22.
Det verkar vara svÃ¥rt att komma under 109  °C där nu sÃ¥ dÃ¥ antar jag att jag ska fortsätta att öppna expansionsventilen än mer sÃ¥ att jag kan fylla pÃ¥ mer gas, är det rätt uppfattat?

Detta att det ska koka i precis hela evaporatorn och inte bara just efter expansionsventilen, det är det ni menar med att "täta ut" maskinen...? ::)
« Senast ändrad: 08 mars 2013, 09:50:06 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #22 skrivet: 08 mars 2013, 10:35:51 »
ett mått på mängden köldmedium i systemet är differensen mellan HP manometerns avlästa "trycktemperatur" och den faktiska vätsketemperaturen före expansionsventilen, underkylning, bör ligga på ca 5 grader K, ju mer köldmedium desto större underkylning. större underkylning ger högre levererad effekt om förångare och kompressor kan hantera det

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #23 skrivet: 08 mars 2013, 10:38:13 »
Aha, Ok, får försöka mäta den tempen då på ngt sätt, har inga fler 1-wire att sätta dit än...

Hittade denna video for "dummies" som jag själv..
« Senast ändrad: 08 mars 2013, 12:13:00 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Nu kör vi!
« Svar #24 skrivet: 08 mars 2013, 20:37:21 »
OK, en intrimmningsprocess har gjorts... ::)

Jag tror det är rätt mängd nu, möjligen något lite, före start är det gas i siktglaset, efter kanske 5 sek kommer en vätskeyta upp och lägger sig nästan mitt i glaset.
Man ser att det forsar ner i den och efter ytterligare ngn halvminut så blidas det små bubblor som kokar/bubblar i denna ytan, och under ser man klar vätska.
Mitt siktglas sitter ovanför ett U som följdaktligen är vätskefyllt och sedan sitter expansionsventilen i andra benet på U:et, kanske 6-10 cm högre, så det borde inte spela ngn roll att inte hela siktglaset är vätskefyllt och nu är det ju nästan bra att man ser vad som händer i själva ytan ordentligt. :)

Till mätningarna så som det ser ut just nu:

                                                                                                                              (Gastemperaturer  enligt R22-skala pÃ¥ man.)   
   Kanal, logger    vätskerör        3      5         4           6           7         8      9     
Tid   Mätställe,     före exp     vbin    vbut  expventil   suggas   hetgas   kbin  kbut    LP    HP
                             
vbcp:2                   30          30,00    33,70    -18,8   2,70   118,4     3,9    -1,9    -24,00  35,00
                             
vbcp:3                  28            30,7     33,7     -19      2,60   120,9    3,8     -2,8     -25      35,00

Lite hög hetgastemp som synes... :-\
Värdena är efter ca 10 minuters körning men det verkar som hetgasen fortsätter att sakta vandra uppåt ngt.
Ska expansionsventilen stängas lite, den kyler sjövattnet bra nu...?
Jag vet, xxargs, att det är avsevärt mer än 3 grader delta mellan LP och suggasen, igår under fyllningen så hade jag högre LP, men inte mkt till kyla tyckte jag, så jag drog på expansionsventilen mer, kanske lite för långt?
« Senast ändrad: 08 mars 2013, 21:56:34 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #25 skrivet: 08 mars 2013, 20:53:19 »
26,7 grader K överhettning. sitter mätpunkten för suggasen nära kompressorn? mät förångningstempen vid bulben.
överhettningen tyder på att expv. skall öppnas. men kolla att förångningstemperaturen inte börjar svänga snabbt upp/ner, "hunting"
« Senast ändrad: 08 mars 2013, 20:59:32 av lödläckan »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #26 skrivet: 08 mars 2013, 21:01:15 »
26,7 grader K överhettning. sitter mätpunkten för suggasen nära kompressorn? mät förångningstempen vid bulben.
överhettningen tyder på att expv. skall öppnas. men kolla att förångningstemperaturen inte börjar svänga snabbt upp/ner, "hunting"

Hmm, nej, givaren sitter efter filtret, och bulben alldeles innan filtret. Sedan är det typ en meter rör till kompressorn.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasbrist?
« Svar #27 skrivet: 08 mars 2013, 22:43:13 »
Siktglaset skall bli helt fylld - antingen har du ingen underkylning eller så har du luft i systemet, ja förutom köldmediebrist - dessutom brukar flödet vara så stort att det sliter med sig eventuell yta då flödet på vätskan kanske ligger runt 0.8 meter i sekunden och det bör forsa ganska så ordentligt.

du har fortfarande alldeles för kallt på sugsidan - du skall inte -20 - -25 grader C i tryck utan bör vara på plus-gradersidan, typ 2-5 grader under utgående kallbrinetemperaturen.

den höga hetgasen är en naturlig följd av att du har -20 - -25 C på sugsidan.

med andra ord har du nästan ingen köldmedieflöde alls genom expansionsventilen - vilket också indikeras av - dom -18 grader C temperatur du mäter upp efter expansionsventilen.


Du fÃ¥r börja öppna expansionsventilen mer sÃ¥ att trycket pÃ¥ sugsidan höjs och om det blir tomt pÃ¥ tittglaset eller börja rusa skum och annat förbi tittglaset sÃ¥ blir det att fylla pÃ¥ mera köldmedie tills den är fylld med vätska igen innan du öppnar ännu mer pÃ¥ expansionsventilen  - det skall vara helt fylld med vätska med enstaka bubblor som kanske rusar fort förbi[1].


[1]
Det här med bubblorna kan du ta senare när resten börja fungera som det skall:
Har du bubblor trots att kondensatledningen är betydligt kallare än indikerad temperatur pÃ¥ högtrycksidan (dvs om ledningen är 25 grader medans högtryckssidan indikerar 35 grader och fortfarande har bubblor som inte försvinner med ytterligare pÃ¥fyllnad - sÃ¥ är det okondenserbar gas aka luft i systemet - att fixa det är däremot knepigt och ett jäkla 'slabbande' med att suga ut gasen i kyld tub med en en kylskÃ¥pskompressor/Ã¥tervinningsmaskin sÃ¥ att det kondenserar och sedan vända tuben upp och ned och lÃ¥ta endast vätskedelen av köldmediet sugas tillbaka till maskinen utan en enda liten gasbubbla smiter med in i maskinen - vilket kräver armerad genomskinlig slang för att se vätskeyta och göra som när man ger dropp eller ta det via en extra tittglas enkom för jobbet och stänga kran sÃ¥ fort vätskeytan närmar sig insuget pÃ¥ kylmaskinen. 


« Senast ändrad: 08 mars 2013, 22:48:12 av xxargs »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #28 skrivet: 08 mars 2013, 22:52:59 »
Hmm, hur kan det kommit luft i systemet?
Det är inte vattnets fel då?
Det är svårt att öppna expventilen mer nu tror jag, kan det vara bulben som inte är gasfylld längre?
Den har skruvfattning mot expansionsventilen och går att byta.
Eller expventilen som fastnat och inte går att öppna tillräckligt?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasbrist?
« Svar #29 skrivet: 09 mars 2013, 00:00:04 »
Kan vara så enkelt som luft kvar i slangarna när man koppla in manometerstället - och har man gjort samma fadäs flera gånger i rad så kan det bli ganska mycket luft roterande runt i systemet och är typiskt obra sak som kan förkorta livet maskin ganska mycket.

MÃ¥ngen hempulare när de sätter upp  L/L-VP har vakumsugit noga, men inte släppt pÃ¥ köldmediet en mycket kort stund och tryckutjämnat till aning övertryck i systemet innan de lossar slangen till vakumpumpen - utan bara stängt av vakumpumpen skruvat bort slangen och det säger en kort 'pst' innan shraderventilen stänger. 'pst' i det här fallet betyder att det sög in lite luft - inte att det pös ut - sedan är shradervetiler ocksÃ¥ kända för att vara otäta om det är undertryck i systemet vilket gör att det kan suga in ännu mera luft innan köldmediet släpps pÃ¥ och den vägen Ã¥stadkommit en maskin med kanske 10 Ã¥rs beräknad livslängd gÃ¥r ned till max 1-2 Ã¥rs faktiskt livslängd...   

Det är dom små detaljerna som avgör om det blir lång eller kort livslängd må kylmaskinen...
« Senast ändrad: 09 mars 2013, 00:25:47 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!