Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: nÃ¥gon som handlat av polarpumpen.se?  (läst 63975 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olivegrenhus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Noli turbare circulos meos
SV: någon som handlat av polarpumpen.se?
« Svar #75 skrivet: 01 november 2012, 07:55:18 »
Olivergrenhus måste mena kreditkort inte bankkort, betalar man med bankkort så är det som att föra över pengarna från kontot eller ge kontanter i förskott.
Med kreditkort så har man ett visst skydd, jag har en bekant som t.ex köpte en resa till grekland för 3 år sedan eller något och flygbolaget gick i konkurs, han hade betalt (med kreditkort) både för sin och grannens familj, det var circka 60000:-. Han fick tillbaks varenda krona.

Står det Mastercard eller Visa på kortet så har man ett väldefinierat regelverk som skyddar både kunden och butiken. Det är inte som en vanlig överföring med ett sådant bankkort. Sedan jag studerade villkoren och försäkringarna på mina kort använder jag bara dom vid internetköp. Särskilt med tanke på att handla elektronikprodukter där handlarna går omkull från dag till annan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: någon som handlat av polarpumpen.se?
« Svar #76 skrivet: 01 november 2012, 08:13:10 »
Som jag då, vid all handel över internet så använder jag med ett kreditkort av samma skäl.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: någon som handlat av polarpumpen.se?
« Svar #77 skrivet: 01 november 2012, 09:34:24 »
Vet inte om jag bidragit till någon ev "smutskastning" av Polarpumpen. Tycker nog inte riktigt att jag har gjort det, även om jag som sagt kan ha lite synpunkter på deras marknadsföring och prissättningsmodell. I bannern här ovan exempelvis anges att de är "billigast", men lägger man på alla avgifter och kringkostnader ligger många andra bolag väl så bra till. Nåväl. Struntsamma egentligen.
Allt sÃ¥dant här snack blir ändÃ¥ lite balansgÃ¥ng pÃ¥ slak lina kan jag tycka. Enklast vore kanske att helt förbjuda företagsnamn helt och hÃ¥llet.  Men dÃ¥ borde det kanske gälla fabrikat pÃ¥ själva pumparna ocksÃ¥? Höjer man exempelvis Mitsubishi till skyarna blir det ju per automatik en slags "smutskastning" gentemot övriga märken.
Vad det gäller recensioner på rejta.se och liknande sajter vet man ju med säkerhet att representanter för olika företag själva går in och skriver fin-fina omdömen om sig själva och låtsas vara kunder. Spontant tänker jag också att det måste vara lite svårt att vara oberoende moderator för ett sådant här forum när det (gissningsvis?) till viss del finansieras med reklam från leverantörer och butiker för olika värmepumpar. Man sågar ju inte gärna av den gren man sitter på...

Vad återstår att diskutera om man vill vara helt oberoende? Placering av själva aggregaten och olika effektnivåer kanske?
Frågor kring vilken pump som är bäst, eller lämpligast, eller vilka leverantörer som är bra och gör ett fullgott jobb kan ju tyvärr lätt spåra ur.

En annan sak som jag har lite svårt att köpa angående företag som säljer pumpar är att vissa försöker skylla ifrån sig på de installatörer de SJÄLVA samarbetar med. Köper jag en pump på exempelvis Bauhaus eller Elon inkl installation så kommer det ju vara till dessa företag jag reklamerar om installationen utförts bristfälligt. Sen om Bauhaus eller Elon anlitar "Nisses Kylservice" som underentreprenörer är ju egentligen inte min huvudvärk som kund. Det är inte dem jag har avtal med.

Visst förstår jag att många anser/tror/förutsätter att jag behandlar mina annonsörer lite skonsammare, just för att inte såga av den gren jag sitter på, jag kan dock meddela att det är ett antal annonsörer som hoppat av just p.g.a. att jag inte behandlat dem på något speciellt omtänksamt sätt, detta kan jag ju naturligtvis på intet sätt bevisa, utan är ju något som bara "gamla" medlemmar kan bedöma.
Jag gissar att till exempel Polarpumpen i detta fall, som är en av de större annonsörerna, inte direkt gillar att deras företag, frakter, samarbetspartners o.s.v. diskuteras på det sätt som nu sker, och det är ju dessutom INTE i linje med regelverket, så de har all rätt att vara kritiska mot att jag inte raderat eller redigerat bort detta ämne.
Då jag då och då låter denna typ av diskussion få finnas kvar, just för att belysa det "värdelösa" i denna typ av recensions-trådar så får dom dock acceptera detta, eller i protest sluta annonsera, vad de nu skulle ha att vinna på detta.
Klart är att det finns/har funnits företag som hotar med att avsluta sin annonsering om jag inte gör det ena eller andra med kritik som framförs mot dem, och jag har ju som sagt ingen möjlighet att bevisa för er läsare att jag (anser mig vara) är omutbar när det gäller den typen av hot.
Anmärker de på regelvidriga inlägg så händer det dock att jag redigerar eller raderar, precis som när en vanlig medlem anmäler något som de anser vara opassande.

När det gäller "vem som är billigast" kan ju alltid detta mätas på många olika sätt, och den diskussionen ger jag mig inte in på, det är upp till bedömaren att avgöra, det är ju inte speciellt svårt att kontrollera nuförtiden.

Skall man vara helt oberoende så går det ju i princip inte diskutera värmepumpar, men som sagt, jag försöker med mitt regelverk göra klart att fabrikat, företag eller enskilda installatörer inte skall vara fokus i detta forum, utan fokus skall ligga på dimensionering, funktion, problemlösning och erfarenhetsutbyte - om sen gamla rävar i forumet då och då rekommenderar en specifik maskin i undantagsfall så har jag inget problem med det.
Om företag/anställda eller till dessa närstående personer upprepade gånger rekommenderar företag eller produkter så är det skäl för bannlysning, och även om det hänt ett par gånger, så rättar de flesta in sig i ledet efter en eller ett par påpekanden från min sida.

När det gäller installation som köps i samband med värmepumpsköp, av samma säljare, så är det precis som du säger, de har ingen "rätt" att hänvisa kunden till installatören, utan det är säljande företag som har garantiansvaret.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: någon som handlat av polarpumpen.se?
« Svar #78 skrivet: 01 november 2012, 10:55:09 »
Du kan ju alltid låsa tråden, tror de flesta fattat galoppen nu.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Rolf Lidberg

  • Gäst
Rolf Lidberg
SV: någon som handlat av polarpumpen.se?
« Svar #79 skrivet: 31 maj 2015, 09:30:06 »
Jag har inhandlat en luft-värmepump från Polarpumpen och är helnöjd med köpet, allra mest tack vare den installatör som Polarpumpen tillhandahöll. En väldigt serviceminded kille med stor kunskap, som han villigt delade med sig av.
Stort tack!

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: någon som handlat av polarpumpen.se?
« Svar #80 skrivet: 31 maj 2015, 14:41:26 »
Har oxå köpt en pump av polar pumpen. Allt fungerade bra.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Nackabo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: någon som handlat av polarpumpen.se?
« Svar #81 skrivet: 17 oktober 2016, 12:55:58 »
Har oxå köpt en pump av polar pumpen. Allt fungerade bra.

Jag har köpt en L/L pump av dem och det har fungerat ypperligt med köp och installation,, Men tyvärr sÃ¥ uppstod det ett fel pÃ¥ maskinen och jag tog kontakt Polarpumpen, Bra bemötande där med, Har inga invändningar alls,, Det tog inte sen en lÃ¥ng tid innan serviceperson kom och konstaterade felet,  Allt Ã¥tgärdades med en MYCKET positivt sätt,
Så det går snabbt att beställa och installera, samt vid problem samma positiva bemötande där,, Har inga klagomål att komma med, Låter som ett reklam inslag,, Jag vet det, Men personligen toppen nöjd med företaget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: någon som handlat av polarpumpen.se?
« Svar #82 skrivet: 17 oktober 2016, 12:58:38 »
Hur eftervården sker hänger nog mycket på den enskilda installatören.
Polarpumpen har väl ett stort antal olika installatörer, så där kan de nog inte styra sååå mycket hur man blir bemött.
Men det var ju bra att det fungerade bra för dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smÃ¥länning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: någon som handlat av polarpumpen.se?
« Svar #83 skrivet: 15 november 2016, 21:13:11 »
Hej

Köpte min FD25:a för 7 år sedan utan anmärkning. Bra service och installatör.
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: någon som handlat av polarpumpen.se?
« Svar #84 skrivet: 27 november 2016, 17:50:38 »
Köpte en fujitsu därifrån förra året.
Funkade kanon med leverans och installation
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Leffeholm

  • Gäst
Leffeholm
SV: någon som handlat av polarpumpen.se?
« Svar #85 skrivet: 03 maj 2022, 12:58:24 »
De hade kampanj på markstativ utan kostnad i Januari när jag beställde en pump! De kontaktade en montör och givetvis sa denne att han inte fått någon information om detta!

Detta ledde till att montören fakturerade mig för stativet trots att jag mailade polarpumpen om att det!
Polarpumpen lät meddela att dom bad om ursäkt för detta och sa att det var bra att det ändå ordnade sig!
Tilläggas så bad jag dom lösa det mellan sig!

Idag när jag fått inkasso på mig så vägrar polarpumpen stå för att dom lovat markstativet till mig i Januari!

Så jag kan inte påstå att jag rekommenderar dom, blir för många mellanhänder vilket blir bäddat för krångel!
 

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: någon som handlat av polarpumpen.se?
« Svar #86 skrivet: 04 maj 2022, 21:39:20 »
Köpte min FH 35  2014 och den blev installerad av en trevlig och duktig montör och fortsätter att fungera. Skulle välja de vid nästa installation om jag ska byta eller utöka med en till.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: någon som handlat av polarpumpen.se?
« Svar #87 skrivet: 05 maj 2022, 10:20:39 »
Det är ju iofs inte sannolikt att denna Kylteknikern arbetar för PP längre
PP betalar uselt och det är bara de som är nya på marknaden som har råd att ta jobb från PP

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: någon som handlat av polarpumpen.se?
« Svar #88 skrivet: 05 maj 2022, 13:06:39 »
Beror väl lite på, gör man två maskiner/dag så blir det rätt fina pengar ändå, men då får man verkligen jobba också.
Men i stort stämmer nog det du säger, de som jobbat upp en egen marknad behöver liksom inte installera mot den typen av ersättning.
Det kan bli hur bra som helst, eller hur dåligt som helst skulle jag vilja säga, som vanligt hänger ju det mesta på installatören, och oavsett e-handelsförsäljare så är det nog svårt att få veta innan köp vem som skall komma och installera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: någon som handlat av polarpumpen.se?
« Svar #89 skrivet: 05 maj 2022, 20:23:56 »
Även med 2 installationer blir det inte några bra pengar om inte installatören fixat en bra deal för att postorderföretagen sitter i en knipa inom ett område !

Sämsta jag hittills hört är 2700:- och då ingår material för en standardinstallation och upp till 10 mil enkel resa
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!