Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trycket har fallit till nästan 0 i systemet ?  (läst 1745 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad turborolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TYRESÖ
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken pÃ¥ fastighets optimering
Trycket har fallit till nästan 0 i systemet ?
« skrivet: 09 januari 2011, 23:30:54 »
Ja som ovan har hållit koll på tryckmätaren när det blev varmare väder
jag brukar ha pendlande tryck på ca 0,7 vid varmväderlek till 1,2 vid väldigt kallt vilket är normalt har jag förstått, men nu i kväll så har det fallit till straxt ovan 0? jag har inga synliga läckor och det ökade när jag fyllde på!, kan det variera så här mycket i och med att det är typ 20gr skillnad på 1 vecka?
Orolig!!
Nu ny villa 1,5 plan 120kvm kommer bli blivande VP projekt
Har inst LLVP Panasonic HKE E12, och Ecoel V2 är på jakt efter en Ecoair 107 beggad eller annan luft vatten vp.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trycket har fallit till nästan 0 i systemet ?
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2011, 08:55:48 »
Du har kanske dåligt tryck i expansionskärlet?
T ex smyg-läckande luftventil?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad turborolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TYRESÖ
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken pÃ¥ fastighets optimering
SV: Trycket har fallit till nästan 0 i systemet ?
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2011, 08:59:43 »
Hej
Jahapp nu får man skämmas _/- det visar sig att en av klämkopplingarna på flexslang mellan pump och slang inte var åtdragen :-[

Kan det vara så att när det drogs åt var -12 och metallen var hård och nu när det blev varmare så började det läcka för inte så kan en klämmis vibrera upp?!?? (försöker hitta fel så jag inte behöver skämmas)

//Rolle
Nu ny villa 1,5 plan 120kvm kommer bli blivande VP projekt
Har inst LLVP Panasonic HKE E12, och Ecoel V2 är på jakt efter en Ecoair 107 beggad eller annan luft vatten vp.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trycket har fallit till nästan 0 i systemet ?
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2011, 09:02:38 »
Klämkopplingar kan ibland vara luriga, jag brukar dra åt, lossa lite och dra igen, då brukar det bli tätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trycket har fallit till nästan 0 i systemet ?
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2011, 09:35:41 »
Klämkopplingar kan ibland vara luriga, jag brukar dra åt, lossa lite och dra igen, då brukar det bli tätt.

Ja, klämkopplingar skall dras lite lagom hårt. Sen efterdrar man dom efter ett tag...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!