Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Spiken i kistan för varvtalsstyrda kompressorer??  (läst 16361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VCL55

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme görs bäst pumpande.
Spiken i kistan för varvtalsstyrda kompressorer??
« skrivet: 14 november 2006, 09:46:17 »
Enligt tester utförda av SP och Chalmers, är det nu klart att varvtalsstyrda kompressorer ger en sämre årsverkningsgrad än traditionella on/off kompressorer >:D!! Samt att det effektivaste sättet att optimera en värmepump är att på ett intelligent sätt styra och optimera cirkulationspumparna istället.... Thumbsup

Tycker att jag hört liknande argument tidigare  :o frÃ¥n en känd svensk värmepumpstillverkare (th'HOST'erm'HOST'ia ;)

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6V4R-4M7CDHN-1&_user=10&_coverDate=10%2F30%2F2006&_alid=487560224&_rdoc=2&_fmt=summary&_orig=search&_cdi=5765&_sort=d&_docanchor=&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=95e8ec7dd58ec5796d4fdd528a6c56b6


Innehavare av en Villa Classic 55

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Spiken i kistan för varvtalsstyrda kompressorer??
« Svar #1 skrivet: 14 november 2006, 15:31:59 »
När är dessa tester utförda

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Spiken i kistan för varvtalsstyrda kompressorer??
« Svar #2 skrivet: 14 november 2006, 18:24:53 »
Genom att inte använda termostatventiler så minskar behovet av varvtalsstyrda cirkpumpar också...

Iofs är dom nya i sig effektivare och vid olika temp på framledningen ändras delta t en del. Osså kan det va idé om vv produktion sker med mindre flödesmotstånd.

Om 20 Ã¥r fÃ¥r det väl bli nÃ¥t sÃ¥nt modernt  :o

 Det där testet kommer jag nog inte Ã¥t!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Spiken i kistan för varvtalsstyrda kompressorer??
« Svar #3 skrivet: 14 november 2006, 18:34:35 »
Gäller detta även luft/vatten vp Sc:,h Sc:,h

Och vilken av de Svenska inverter maskinerna har man testat...

NJa detta tror jag inte riktigt på..... Att de tre Svenska fabrikerna skulle satsa miljoner på utveckling av invertermaskiner med lägre cop totalt än de gamla..Låter lite absurt :-\
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Spiken i kistan för varvtalsstyrda kompressorer??
« Svar #4 skrivet: 14 november 2006, 18:54:46 »
Jag är inte förvånad om man bara jämför pumparna kopplade till likadana kretsar. Men hade man större värmeavgivande yta och större upptagningsyta till den varvtalsreglerade, tror jag resultatet blivit annorlunda.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bjarven

  • MSc Innovation Management
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Spiken i kistan för varvtalsstyrda kompressorer??
« Svar #5 skrivet: 15 november 2006, 08:17:32 »
Har du verkligen läst hela artiklen VCL55? De pumpar de testat är inte från någon svensk tillverkare vad jag kunde förstå. De var egen tillverkade alltså de komponenter som satt i var inte anpassade att sitta ihop och jobba.

Dock tror jag säkert artiklen har sina ljusa sidor och säkert rätt på den punkten att vid vissa temperaturer så kan "vanliga" värmepumpar vara effektivare än de varvtalsstyrda. Ren logik....känns det som. En pump som är dimensionerad för ett speciellt hus med en speciell storlek bör ju vara effektivare vid denna punkt än den pump som ska vara bra på mer än ett område.
Värmepump är givet för uppvärmning

Utloggad VCL55

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme görs bäst pumpande.
SV: Spiken i kistan för varvtalsstyrda kompressorer??
« Svar #6 skrivet: 20 november 2006, 12:49:31 »
Har du verkligen läst hela artiklen VCL55? De pumpar de testat är inte från någon svensk tillverkare vad jag kunde förstå. De var egen tillverkade alltså de komponenter som satt i var inte anpassade att sitta ihop och jobba.

Dock tror jag säkert artiklen har sina ljusa sidor och säkert rätt på den punkten att vid vissa temperaturer så kan "vanliga" värmepumpar vara effektivare än de varvtalsstyrda. Ren logik....känns det som. En pump som är dimensionerad för ett speciellt hus med en speciell storlek bör ju vara effektivare vid denna punkt än den pump som ska vara bra på mer än ett område.

Jag erkänner att jag bara skummat igenom vissa partier, men enligt den uppfattning jag får så gäller artikeln inte jämförelser mellan olika svenska tillverkare, utan är en avhandling om tekniken i sig. Du kan mycket väl under olika förhållanden få ett bättre momentant COP med en varvtalsstyrd kompressor, men eftersom gasmängd, växlarstorlek, cirk.pump hastighet m.m. är konstant kommer inte kompressorn att gå optimalt i alla lägen i jämförelse med en kompressor med fast varvtal som ges möjligheten att gå under bästa möjliga förhållanden varje gång den går. Därav blir årsCOP (det enda som är intressant) bättre för en on/off kompressor än en varvtalsstyrd.
 

När är dessa tester utförda
"Received 29 August 2005;  revised 31 July 2006;  accepted 4 August 2006.  Available online 30 October 2006"

Självklart kan jag ha missuppfattat allt, en gång i tiden trodde jag till och med att solpaneler kunde användas effektivt till någonting annat än att värma köldbärarvätsa med. :o
Innehavare av en Villa Classic 55

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Spiken i kistan för varvtalsstyrda kompressorer??
« Svar #7 skrivet: 20 november 2006, 14:11:26 »
Gäller detta även luft/vatten vp Sc:,h Sc:,h

Och vilken av de Svenska inverter maskinerna har man testat...

NJa detta tror jag inte riktigt på..... Att de tre Svenska fabrikerna skulle satsa miljoner på utveckling av invertermaskiner med lägre cop totalt än de gamla..Låter lite absurt :-\

Att det genom tiderna satsats miljarder i utvecklingskostnader, pÃ¥ saker som sedan raskt försvunnit ur marknaden, finns det otaliga exempel pÃ¥. Trots att de vid tester Ã¥ liknande visat sig vara bättre än motsvarande föregÃ¥ngare... Men nu blir ju en användning under lÃ¥nga tider i praktiken, aldrig detsamma som överlägsna testresultat. För att uppnÃ¥ alla fördelar, ska först människan bete sig som väntat, sen fÃ¥r inte nÃ¥gra störra avvikelser finnas i miljöerna som produkten ska arbeta i. Ã… i det här fallet sÃ¥ bör nog vädret ge fan i Ã¥ strula sÃ¥ mycket Ã¥xÃ¥. Sammantaget kan det bli nog sÃ¥ kinkigt för Medel-Svensson, att hÃ¥lla ordning pÃ¥ allt det här. SÃ¥ det skulle inte förvÃ¥na ett dugg, om enklast möjliga, ger bäst resultat i längden... Men Vi fÃ¥r väl se vad som händer i framtiden..., det lär säkert dyka upp nya ideér, om vad som är "bäst". Men genom självkännedom  :-[ sÃ¥ föredrar jag enklast möjliga lösning, dÃ¥ latmasken Ã¥ min nyfikenhet, kan ställa till problem med alltför invecklade tekninska vidunder  ;D

mvh humlan.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Spiken i kistan för varvtalsstyrda kompressorer??
« Svar #9 skrivet: 20 november 2006, 20:07:45 »
Om nÃ¥gon behagar kolla med tillverkarna, sÃ¥ är det helt riktigt att en varvtalsmaskin har lägre cop pÃ¥ kompressorn. Men observera att COP pÃ¥ en vanlig kompressor mäts vid givna förutsätningar med  optimala flöden bÃ¥de pÃ¥ köldbäraren och värmebäraren och ett jämt uttag. Det är inga start och stopp som gäller.

Besparing på de varvtalsstyrda sker dels genom att köldbärarpumpen inte går på max så fort kompressorn är i gång.

Dels genom att maskinen håller en jämnare temp och inte jobbar upp övertemperaturer samt startar och stoppar, vilket sänker COP på de vanliga kompressorerna. Och ger även en onödig förbrukning.

Dels att maskinen jobbar utan något eltillskott.

Besparingen som IVT går ut med är 6-12% högre besparing än de vanliga vilket jag tror håller.

Och då är det egentligen bara en prisfråga om det är värt pengarna.

Givetvis är jag medveten om hur man kan förbättra förutsättningarna även för vanliga maskiner, men här finns en färdig lösning som fungerar och dessutom verkar fungera bra.





Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Spiken i kistan för varvtalsstyrda kompressorer??
« Svar #10 skrivet: 20 november 2006, 20:42:33 »
Mitt hus klarar sig nästan jämt pÃ¥ 5.5kW-pumpen som jag har nu (har haft huset  i nÃ¥gra Ã¥r nu och aldrig slagit pÃ¥ tillskottet annat än för legionellakörningar).  Det betyder att IVT's X15-pump skulle gÃ¥ nästan enbart som en On/Off-pump pÃ¥ lägsta läget.  Vad är nu vinsten med det?

Det vore nog idé för Nibe och IVT att kommer ut med en pump i lägre effektklasser (2-8 kW eller 1.5-6kW eller liknande).  Det är ju bara för gamla kÃ¥kar lÃ¥ngt uppe i norr som man kan fÃ¥ nÃ¥gotsÃ¥när bra driftläge pÃ¥ en X15.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Spiken i kistan för varvtalsstyrda kompressorer??
« Svar #11 skrivet: 20 november 2006, 20:49:27 »
Om man tittar på pumparna som kommit ut så passar de i hus där 9-13 kw traditionella maskiner skulle varit ett lämpligt val. Misstänker att det kommer andra storlekar så småningom.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Spiken i kistan för varvtalsstyrda kompressorer??
« Svar #12 skrivet: 20 november 2006, 21:31:15 »
Om man tittar på pumparna som kommit ut så passar de i hus där 9-13 kw traditionella maskiner skulle varit ett lämpligt val. Misstänker att det kommer andra storlekar så småningom.
Jo, det var vad jag hoppades ocksÃ¥...  Men när jag talade med bÃ¥de Nibe och IVT om detta sÃ¥ sa det "Nej vi kommer med största sannolikhet inte komma med nÃ¥gra mindre varvtalsstyrda pumpar, snarare större i sÃ¥ fall"...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad VCL55

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme görs bäst pumpande.
SV: Spiken i kistan för varvtalsstyrda kompressorer??
« Svar #13 skrivet: 21 november 2006, 13:19:19 »
Att det genom tiderna satsats miljarder i utvecklingskostnader, på saker som sedan raskt försvunnit ur marknaden, finns det otaliga exempel på.

Du tänker väl inte på, bland annat, succen DAB radio ?!? *roflmao*

..... observera att COP pÃ¥ en vanlig kompressor mäts vid givna förutsätningar med  optimala flöden bÃ¥de pÃ¥ köldbäraren och värmebäraren och ett jämt uttag.
Mitt hus klarar sig nästan jämt pÃ¥ 5.5kW-pumpen som jag har nu (har haft huset  i nÃ¥gra Ã¥r nu och aldrig slagit pÃ¥ tillskottet annat än för legionellakörningar).  Det betyder att IVT's X15-pump skulle gÃ¥ nästan enbart som en On/Off-pump pÃ¥ lägsta läget.  Vad är nu vinsten med det?

Exactly my point Thumbsup

Därför är väl den vettigaste lösningen att ge kompressorn (kylsystemet) optimala förutsättningar till att utföra det den är bäst på - att gå på en anpassad avmätt hastighet mot en konstant last.
Varför anpassa kompressorn till förutsättningarna, när förutsättningarna kan anpassas till kompressorn, dessutom meed bättre resultat (väldigt nära att skriva en berget och muhammed liknelse här).

Och som Ridax ochså är inne på, så är varvtalstyrningen fullständigt ointressant att överhuvudtaget diskutera, så länge du inte kan köpa en produkt där du kan välja den maxeffekt du behöver. Kommer det en 2 - 6kW pump, skulle till och med jag bli lite nyfiken :P Jag vill ju täcka in och optimera arbetstimmarna där gångtidsvolymen finns, det är helt oitressant om jag sparar 10 timmars gångtid på elpatronen under vintern på att installera en fullständigt överdimensionerad värmepump, som kräver att jag borrar ett sjujävla hål utanför kåken "utifall att" pumpen skulle behöva gå på fulleffekt. Det lär bli drygt att räkna hem det borrhålet (och den dyrare pumpen) för en person med de energibehov som jag själv eller Ridax har (och vääääldigt många andra villa ägare).

Varvtalsstyrd kompressor = DAB Radio    :D
Innehavare av en Villa Classic 55

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Spiken i kistan för varvtalsstyrda kompressorer??
« Svar #14 skrivet: 21 november 2006, 13:38:12 »
DAB Radio.... ;D ;D Tala om att man mÃ¥ste ha gjort marknadsundersökningen pÃ¥ fel planet  ;D Ja det är väl ett sÃ¥ gott exempel som nÃ¥t annat, Men flyg Ã¥ bilindustrin innehÃ¥ller mängder med fiaskon, även om idéerna mÃ¥nga ggr varit goda. Fast ett riktigt bra exempel pÃ¥ där bra saker försvunnit, till förmÃ¥n för sämre saker är Videon. Där blev ju VHS det allena-rÃ¥dande, trots att det troligen var det sämsta alternativet, av alla varianter som fanns i början. Ã… ser Vi inom det här omrÃ¥det, sÃ¥ har solenergin blivit kraftigt "motarbetat" t.ex av pellets-lobbyisterna. Jag tror pÃ¥ ett fiasko för pellets, dÃ¥ det är en rÃ¥vara som snart inte räcker till. Vilket kommer att göra att priset pÃ¥ pellets brakar i höjden. Att det slagit sÃ¥ pass, beror sÃ¥klart pÃ¥ att rÃ¥varan finns/fanns i Sverige Ã¥ har varit dÃ¥ligt utnyttjad. Industrin har dörför sett möjligheter att tjäna pengar, vilket naturligvis är helt logiskt. Har en känsla av att liknande saker ligger bakom inverterstyrning, även om den kan ha sina fördelar ibland Men en acktank att ladda mot för pumpen, kanske skulle kunna göra att den utnyttjade sin verkningsgrad ännu bättre....

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!