Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1215. PÃ¥fyllning av vatten.  (läst 6194 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad urban610

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1215. PÃ¥fyllning av vatten.
« skrivet: 17 december 2017, 14:29:31 »
Hej. Urban heter jag. Tackar för insläppet i forumet.

Jag har nyligen flyttat in i tjejens hus där det ginns en Nibe Fighter 1215 installerad. Kan inget om värmepumpar, men enligt tjejen så ligger det på min lott att veta det. Hursomhelst så bor vi i ett tvåvåningshus. Elementen på undervåningen ger bra värme, på övervåningen ger endast 3 av 6 värme. Har provat att lufta de utan värme genom ventilen som sitter på elementet, utan resultat. Kommer varken vatten eller luft ur ventlien. Efter att ha läst några trådar i ämnet på detta forum så tror jag mig kunna härleda problemet till att jag behöver fylla på vatten i systemet. Men jag vet inte hur jag skall gå till väga. Tryckmätaren ovan expansionskärlet står på 0,4 bar. Förstår det dom om den helst skall stå mellan 1 och 2 bar. Om är det någon som kan säga vilken/vilja rattar/ventiler jag måste vrida pä för att fylla på vatten vore jag tacksam. Tack på förhand. Bifogar foton på hur ledningssystemet ser ut ovan pumpen.
« Senast ändrad: 17 december 2017, 15:17:40 av urban610 »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1215. PÃ¥fyllning av vatten.
« Svar #1 skrivet: 17 december 2017, 14:40:40 »
Den svarta ratten under den det står avstängning på

Utloggad urban610

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215. PÃ¥fyllning av vatten.
« Svar #2 skrivet: 17 december 2017, 16:12:11 »
Den svarta ratten under den det står avstängning på
Tack för ditt svar! Hittat den. En följdfråga, om det är ok; är det bara att vrida på den tills att jag kommit upp i 1, 2 bar?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215. PÃ¥fyllning av vatten.
« Svar #3 skrivet: 17 december 2017, 16:25:05 »
Äldre värmesystem i vanliga småhus brukar fram till början av 00-talet ha ett max tryck på 1,5 bar. Sedan öppnar säkerhetsventilen i värmekretsen. Denna säkerhetsventil bör man kontrollera en gång per år. När den öppnat en gång kan den tyvärr läcka en del och man får hålla på och vrida på den flera gånger innan det blir helt tätt igen så den inte tappar panntrycket. Minsta smuts kan göra att det inte sluter tätt och man får skölja bort med mer vatten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad urban610

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215. PÃ¥fyllning av vatten.
« Svar #4 skrivet: 17 december 2017, 17:46:19 »
Äldre värmesystem i vanliga småhus brukar fram till början av 00-talet ha ett max tryck på 1,5 bar. Sedan öppnar säkerhetsventilen i värmekretsen. Denna säkerhetsventil bör man kontrollera en gång per år. När den öppnat en gång kan den tyvärr läcka en del och man får hålla på och vrida på den flera gånger innan det blir helt tätt igen så den inte tappar panntrycket. Minsta smuts kan göra att det inte sluter tätt och man får skölja bort med mer vatten.
Tack för tipset!

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1215. PÃ¥fyllning av vatten.
« Svar #5 skrivet: 17 december 2017, 22:32:49 »
Ja öppna den o fyll sakta till du kommer till det tryck du vill ha 😊. Ang säkventilen, sa en kompis som är rörmokare, antingen motionerar du den med fasta intervall, eller skiter i den helt.

Tack!

  • Gäst
Tack!
SV: Nibe 1215. PÃ¥fyllning av vatten.
« Svar #6 skrivet: 19 december 2017, 19:52:35 »
Ja öppna den o fyll sakta till du kommer till det tryck du vill ha 😊. Ang säkventilen, sa en kompis som är rörmokare, antingen motionerar du den med fasta intervall, eller skiter i den helt.
Stort tack igen :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!