Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme  (läst 41875 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #60 skrivet: 19 december 2012, 10:47:37 »
Det kallaste icke frusna vattnet i naturen hittar man små och medelstora bäckar/åar, där är det inte ovanligt att vattnet är nollgradigt. Så är det i alla fall där man har "riktig" vinter, det kan man lätt se på att i det öppna vattendraget finns stenar som är helt klädda i is. I den typen av rinnande vatten skulle i alla fall jag inte lägga mina kolektorslangar.
Cocacola, bara det är någorlunda sikt i vattnet kan man tydligt se att vattnet runt slangen stiger. Det blir oskarp och rör sig uppåt

Fascinerande, jag måste hugga upp isen o kolla i vinter om jag får igång pumpen!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #61 skrivet: 19 december 2012, 20:40:14 »
Eftersom vatten är tyngst vid 4 + grader borde väl nedisningen av kollektorn motverkas? Det nedkylda vattnet stiger väl och ersätts med nytt 4-gradigt vatten, eller är nedkylningen från kollektorn så kraftig så att vattnets rörelse är för långsamt för att förhindra isbildning?
Fast det är klart, om kollektorn ligger i bottenslammet är det väl inte mycket till vattenrörelse öht runt kollektorn.
Bara lite funderingar jag har, tillför igentligen inget i trÃ¥den  ::)
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #62 skrivet: 19 december 2012, 21:35:49 »
Eftersom vatten är tyngst vid 4 + grader borde väl nedisningen av kollektorn motverkas? Det nedkylda vattnet stiger väl och ersätts med nytt 4-gradigt vatten, eller är nedkylningen från kollektorn så kraftig så att vattnets rörelse är för långsamt för att förhindra isbildning?
Fast det är klart, om kollektorn ligger i bottenslammet är det väl inte mycket till vattenrörelse öht runt kollektorn.
Bara lite funderingar jag har, tillför igentligen inget i trÃ¥den  ::)

Det är väl denna densitetsskillnad Svenske kocken menar, och som jag ska kolla upp mha motorsÃ¥g i isen vid lämpligt tillfälle i vinter  ::)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #63 skrivet: 19 december 2012, 21:49:53 »
Fyll ett glas med vatten och lägg i en isbit som du pressar ner mot botten, dÃ¥ kan man tydligt se hur   vattnet som kyls ner runt isbiten stiger mot ytan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #64 skrivet: 19 december 2012, 22:00:16 »
Fyll ett glas med vatten och lägg i en isbit som du pressar ner mot botten, dÃ¥ kan man tydligt se hur   vattnet som kyls ner runt isbiten stiger mot ytan.

Så teoretiskt borde det va bättre om kollektorn inte är nertryckt i bottenslammet utan liggandes alldeles över bottenslammet för att vattnet ska kunna cirkulera fritt runt kollektorn?
Fast det är väl kanske svårt i praktiken antar jag, kollektorn skulle väl bli väldigt utsatt för ankrande fritidsbåtar mm.

Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #65 skrivet: 20 december 2012, 08:09:03 »
Om inte effektuttaget någonsin blir så stort att det blir påfrysning och lyftkraften från isen överstiger de vikter man satt på kollektorn, ja.
Men allt är en balans, och om kollektorn ligger lite nedbäddad i bottenslam så kommer den lättare att frysa fast i botten, och prov har visat att man då senare kan plocka ut rejält med energi och frysa ned botten omkring.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Tanken parallellt eller i serie?
« Svar #66 skrivet: 27 december 2012, 11:43:31 »
OK, nu börjar det hända lite i pannrummet...
Jag har konstaterat att vpns cp satt pÃ¥ fel ställe och körde vb Ã¥t fel hÃ¥ll i kondensorn (medströms istf motströms..)  :::_)
Inte så konsigt kanske att de som hade pumpen från början inte var helt nöjda med prestandan...
Iaf, cp måste bytas då axeln i pumpen (av plast?) var av¨. Det blir en ny fin behovsstyrd, A-märkt cp för huset, WILO 25/1-6 - 130 YONOS-PICOS , medan den gamla DAB-pumpen, VA55 får fortsätta göra tjänst som vb-cp i värmepumpen istället.
2 julklappar i en!  ^-^

Iaf, nu kommer det kniviga..
Jag har ju tänkt att utnyttja en befintlig acc-tank (en gammal vvb på 800 l med numera 2 ännu ej inkopplade vv-slingor på vardera 10 m som ska förvärma varmvattnet innan en elberedare, på sikt).
Denna tank har en elpatron och kan matas med vatten från en vedpanna (via ytterligare en 500l tank om man vill) med en extra cp.
Från toppen på tanken tas vb och shuntas ut via en väl fungerande automatshunt till golvvärmesystemet.

Nu står jag o kliar mig i huvudet och funderar på hur jag bör koppla in vp mot detta system utan att ta bort några funktioner och ändå få bäst COP på vp i slutändan.
Alt 1 (parallellt):
Jag är inne nu på att koppla in mig så som jag förberett för vp, dvs att vp drar returvatten från husets retur via ett T på ledningen som går tillbaka till tankens botten (som ev. först passerat den första 500l-tanken).
Sedan matar vp ut vb till ett annat T som sitter på ledningen mellan tankens topp och shunten.
Detta skulle medföra att det vid fullt värmebehov och fullt öppen shunt gick 100% av vp-vb ut till golvvärmen och också 100% retur från golvvärmen direkt in i pumpen.
Så fort shunten är lite stängd och vp (som i mitt fall ju är rejält överdimensionerad) ger mer energi än vad huset kräver, så går vb istället in i tankens topp och fyller sakta tanken uppifrån och ner till botten på tanken ger ut varmt vatten som då kan styra en termostat att stoppa vp.
(Den enda styrning jag har så vitt jag förstått är just en termostat inbyggd i pumpen, men det kan förstås byggas ut i framtiden...)
Finns det någon nackdel med detta egentligen?

Alt 2 (serie):
Samtidigt har jag läst på detta forum att det rekommenderas att mata vp in i tankens botten och sas fylla den underifrån och få ett trögare system.
Skulle det bli bättre i mitt fall, och isåfall varför?
Skulle väl då få börja med att ställa shunten fullt öppen och leda all retur via vp antar jag.
En nackdel med att göra så som jag kan tänka mig är att om man ville köra lite högre än just behovet på framledningen i tanken för att få mer varmvatten, så blir det omöjligt. Vill jag producera varmvatten, (annat än förvärmning) med vp så måste jag då skaffa en annan vvb/tank med slinga i eller nåt.
Och vad händer om flödet är litet pÃ¥ returen, (kan man egentligen glömma moderna cp med behovsstyrning i detta fall, golvvärmens cp mÃ¥ste väl alltid gÃ¥ för fullt sÃ¥ snart vp startar för att hÃ¥lla nere  :dt: ?) är det inte bättre att alltid kunna köra fullt blÃ¥s pÃ¥ vp-cp för optimal  :dt: ?
Eller behövs inte ngn intern cp i vp då..?

Andra alternativ?
« Senast ändrad: 27 december 2012, 22:38:54 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Bilder!
« Svar #67 skrivet: 27 december 2012, 22:54:57 »
Jag puffar lite och lägger upp ett par bilder på underverket! tOOmten
HÃ¥ll till godo!
Till höger syns den anskaffade beg kb pumpen och den rosa är vraket efter vb-pumpen (180mm) för jämförelse med kompressorn...8, ska dit en DAB VA55 snart), fast nu sitter den monterad på rätt ställe, i samma ände som expansionsventilen.. :::_)
« Senast ändrad: 27 december 2012, 23:10:49 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Då var vi igång!
Har lite problem att koppla logger 2020 till datorn men kan ni iaf läsa av de olika temperaturerna.
Lite av en besvikelse tror jag  :'(

Pumpen går fint och luften verkar vara nästan borta ur kollektorn.
Flödet igenom vb o kb verkar vara någorlunda också, har en vattenmätare som snurrar på bra på varma sidan.
Nu till det konstiga:
Här är temperaturerna efter ca 30 minuters stabilisering:
VBin: 28,5
VBut: 31,1
Kbin: 3,9
KBut: 4,2 !
Suggas: 5,5
Hetgas: 99,7

Ser alltså ut som att det kyler dåligt på kalla sidan, värmer istället sjön...
Trodde inte det var möjligt men tydligen.
Kan man göra något åt detta, är det expansionsventilen som behöver justeras?
Den har ju gått mot frånluft troligen hela sitt (korta) liv, och där var det ju knappast fråga om så låga temperaturer som här.
Jag tror inte det är brist på köldmedia, det sitter ett siktglas på ledningen mellan expansionsventilen och kondensorn (varma vvx), och det strömmar vad som ser ut som nästan bubbelfri vätska där.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #69 skrivet: 26 januari 2013, 19:40:33 »
Vad visar KB-givarna om kompressorn är avslagen men KB-pumpen igång?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #70 skrivet: 26 januari 2013, 19:58:29 »
Vad visar KB-givarna om kompressorn är avslagen men KB-pumpen igång?

Typ samma, omkring 4 grader båda två.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #71 skrivet: 26 januari 2013, 20:19:03 »
Den där gula cp ser bekant ut tummenupp  Kul att den verkar funka, men den verkar snurra rejält med tanke pÃ¥ lÃ¥gt  :dt: pÃ¥ brinen
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #72 skrivet: 26 januari 2013, 20:40:08 »
Den där gula cp ser bekant ut tummenupp  Kul att den verkar funka, men den verkar snurra rejält med tanke pÃ¥ lÃ¥gt  :dt: pÃ¥ brinen
::)Jupp! Funkar kanon! Tack än en gång!
Mmm, den sjunger fint och skulle antagligen kunna gÃ¥ pÃ¥ halvfart  tummenupp  , fÃ¥r väl se om det blir en inverterstyrning ihop med kompressorn kanske.
Ska uppdatera med bilder på den färdiga installationen snart, bara jag fick den att gå lite mer effektivt först bara... help
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #73 skrivet: 27 januari 2013, 00:05:37 »
Hei,
Monter inverter og kjør VP pÃ¥ 70Hz. Da fÃ¥r du mye mer effekt ut av VP  :)
Jeg kjøpte en PID regulator  med 4-20mA output signal som regulerer VP varvtall opp/ned etter varmebehovet.

Dersom du setter din varmepumpe til varmvann produksjon til 36 °C, sÃ¥ vi varvtallet gÃ¥ ned, og strømforbruket blir lavere, men COP er konstant  ;)

Jeg har en VP med scrollkompressor, og må ikke lavere enn 30Hz for opprettholde oljesmøring i kompressoren.

PID regulator kjøpte jeg pÃ¥ Ebay til USD40  :)

Det funker kanon med ettermontering av inverter :-)
Jeg kjøpte en OMRON V1000 inverter.
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #74 skrivet: 27 januari 2013, 17:09:18 »
Hei,
Monter inverter og kjør VP pÃ¥ 70Hz. Da fÃ¥r du mye mer effekt ut av VP  :)
Jeg kjøpte en PID regulator  med 4-20mA output signal som regulerer VP varvtall opp/ned etter varmebehovet.

Dersom du setter din varmepumpe til varmvann produksjon til 36 °C, sÃ¥ vi varvtallet gÃ¥ ned, og strømforbruket blir lavere, men COP er konstant  ;)

Jeg har en VP med scrollkompressor, og må ikke lavere enn 30Hz for opprettholde oljesmøring i kompressoren.

PID regulator kjøpte jeg pÃ¥ Ebay til USD40  :)

Det funker kanon med ettermontering av inverter :-)
Jeg kjøpte en OMRON V1000 inverter.

OK, men jag har en överdimensionerad pump, tänkte sänka varvtalet.
Men först måste jag få den att gå bra på full fart, 50Hz.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!