Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/luft eller luft/vatten till tillbyggnad pÃ¥ 60-70 kvm?  (läst 2461 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

F

  • Gäst
F
Luft/luft eller luft/vatten till tillbyggnad på 60-70 kvm?
« skrivet: 05 augusti 2016, 20:32:16 »
Hej!
Vi har ett hus på ca 90 kvm som nu ska byggas ut med cirka 60-70 kvm. Huset har idag direktverkande el och värms främst upp med en luft/luft värmepump. Har en årsförbrukning på cirka 15 000 kwh. Huset är förhållandevis dåligt isolerat men kommer bli betydligt bättre isolerat efter tillbyggnad.

Nu står vi i valet och kvalet om vi ska köra en luft/vatten värmepump med golvvärme i utbyggnaden eller köra ytterligare en luft/luft. Är en ENORM skillnad i installationskostnad så frågan är om det är värt att lägga cirka 130 000:- på luft/vatten ELLER bara installera ytterligare en luft/luft för 20 000:-. Vad tycker forumet?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/luft eller luft/vatten till tillbyggnad på 60-70 kvm?
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2016, 20:37:39 »
Jag gillar tystnad.......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Luft/luft eller luft/vatten till tillbyggnad på 60-70 kvm?
« Svar #2 skrivet: 05 augusti 2016, 20:38:06 »
Jag skulle kört på vatten buret system men jag gillar inte ljudet från luft/luft vp men tycker man det är ok så är det ju billigt och bra. Skillnaden bör bli mindre för du lär behöva elradiatorer i utbyggnaden också antar jag om du vill ha jämn värme där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Luft/luft eller luft/vatten till tillbyggnad på 60-70 kvm?
« Svar #3 skrivet: 05 augusti 2016, 21:24:29 »
En röst härifrån också för vattenburen distribution. Vi har haft LLVP sedan 2006. 2014 installerade jag LVVP och har sen sakta förbättrat radiatorerna och rördragningen så att vi nu kan använda LLVP enbart till att kyla på sommaren.

Tycker det är stor skillnad i komfort mellan dessa två. I långa loppet är investeringen du talar om inte så stor, dvs utslaget på många år. I gengäld är det tråkigt om man i efterskott går och ångrar sig över nåt man lämnade ogjort i byggnadsskedet.

Även om du inte skulle skaffa LVVP:n nu så röstar åtminstone jag för att lägga slingorna i golvet vid byggnadsskedet så är det i varje fall förberett för vattenburen värme. Pex kostar inte så mycket jämfört med besväret och harmen i att eventuellt senare behöva öppna upp för att lägga till nåt man kunde ha gjort till en överkomlig kostnad ren från början.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

F

  • Gäst
F
SV: Luft/luft eller luft/vatten till tillbyggnad på 60-70 kvm?
« Svar #4 skrivet: 05 augusti 2016, 22:52:40 »
Tack för svaren!!

Uppskattas till vårt beslut!

Fler röster/åsikter?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/luft eller luft/vatten till tillbyggnad på 60-70 kvm?
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2016, 00:06:10 »
Frågan är vad du egentligen vill ha?
Billigast möjligt = LLVP.
Komfort + lite värdeökning = Konvertering till LVVP.
Det är svårt att råda, snål eller bekväm?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det är inget oöverstigligt problem att installera vattenburen värme även i äldre delen av huset. Numera kör man med öppen rördragning och då går det fort och kostar inte så mycket.

Jag skulle nog satsa på ett vanligt vattenburet system med radiatorer i hela huset, för att slippa krångel med olika system i olika delar av huset. Det är en engångsinstallation, men sen har ni bra komfort och ett system som är energieffektivt. Dessutom kan ni skrota varmvattenberedaren.

Om ni säljer huset en dag så kommer en framtida köpare uppskatta att det finns ett helhetstänk kring uppvärmningen, och inte olika system i olika delar av huset.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

F

  • Gäst
F
SV: Luft/luft eller luft/vatten till tillbyggnad på 60-70 kvm?
« Svar #7 skrivet: 06 augusti 2016, 23:08:04 »
Tack lunk!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!