Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Volymtank och bypass. Sitter inte tanken pÃ¥ "fel" sida IVT's install guide  (läst 2955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I den bifogade skissen (från IVT) har jag "flyttat" bypassledningen så att volymtankens energi kan avändas och VP inte behöver starta så ofta. Tänker jag fel?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Är tanken kopplad som "knäpptank" med inlopp i toppen och utlopp i botten?
Jag vet inte om det spelar så stor roll men din inkoppling anser väl jag vara bättre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo den ska kopplas med tillopp i toppen och utlopp i botten.  Visst stÃ¥r väl VP-CP  (G2 i bilden) still när kompressorn vilar? Och i sÃ¥ fall kommer returen frÃ¥n huset att smita genom bypassledningen (oavsett hur den är kopplad)   En annan frÃ¥ga: När VP'n kör, finns det dÃ¥ risk att vattnet gÃ¥r frÃ¥n vänster till höger genom bypasskopplingen (i nÃ¥got av förslagen)?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du måste ställa in intermittent drift på G2 (eller P2), meny 5.10 om detta inte är gjort.
Sen måste du kolla upp att vattnet går åt rätt håll i bypassen, enklast är att känna på ledningen med fingrarna att den är lite svalare än stigaren till tanken från VP:n då kompressorn värmer huset.
Detta ställer man in med farten på cirkpumparna, rekommendationen är att det ska vara lite högre flöde på G1 än G2.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Känner att jag inte har grundläggande förståelse här, därför en basic-fråga till någon av er som kan det här...:

Vilket problem ska en bypass ledning lösa?  (i fallet med volymtank enligt IVT's anvisning)

mvh
-BlueM

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
När VP:n växlar till VV-laddning så kommer yttre CP cirkulera vatten genom bypassen och runt i värmesystemet.
Fördelen är att VP:n har koll på temperaturen i värmesystemet även under VV-laddning eftersom GT1 placeras på returen strax före bypassen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Aha, så bypass är till för driftfallet när VP gör varmvatten. Då förstår jag lite mer. Tack, tack.

En omedelbar följdfrÃ¥ga: Hur förhindrar man vatten att passera genom bypass för övriga driftfall?  Ex vis när VP tillverkar värme eller när huset kallar pÃ¥ värme och VP vilar.

Vad händer om man inte har bypass (eller väldigt strypt dito) ? Är det risk att någon CP går torr eller?

mvh
-BlueM

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har du golvvärme så kommer du troligen ha högre flöde på G1 än på G2, då kommer det alltid vara flöde i bypassen.
Det är inga problem så länge som det går åt rätt håll enligt mitt förförra inlägg.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du golvvärme så kommer du troligen ha högre flöde på G1 än på G2, då kommer det alltid vara flöde i bypassen.
Det är inga problem så länge som det går åt rätt håll enligt mitt förförra inlägg.
Ursäkta cirkelresonemanget här, men jag mÃ¥ste ändÃ¥ dubbelkolla: Om det är sÃ¥ att det "alltid" finns ett flöde genom bypassen frÃ¥n höger till vänster i skissen ovan, sÃ¥ är det väl väldigt mycket bättre att volymtanken är kopplad pÃ¥ mitt sätt, jämfört med IVT's ?!.  Du skrev att det inte gjorde sÃ¥ stor skillnad.  Kan du förklara varför du anser skillnaden vara liten?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ursäkta cirkelresonemanget här, men jag mÃ¥ste ändÃ¥ dubbelkolla: Om det är sÃ¥ att det "alltid" finns ett flöde genom bypassen frÃ¥n höger till vänster i skissen ovan, sÃ¥ är det väl väldigt mycket bättre att volymtanken är kopplad pÃ¥ mitt sätt, jämfört med IVT's ?!.  Du skrev att det inte gjorde sÃ¥ stor skillnad.  Kan du förklara varför du anser skillnaden vara liten?

Oj, syftningsfel.
Jag menade att det spelar kanske inte så stor roll om tanken är kopplad som en knäpptank.
Om G1 har större flöde än G2 så blir det alltid ett flöde i bypassen åt vänster.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
Jag hade ocksÃ¥ samma tankegÃ¥ngar när min IVT vp+ volymtank installerades. Montören sa att nackdelen med bypass enligt IVT's metod kan vara om man fÃ¥r lÃ¥ngvarig varmvatten produktion. DÃ¥ cirkulerar radiatorenas volym runt och kyls ner mer än det skulle ha gjort om bypassen satt mellan vp och tank. Man borde ju fÃ¥ en stabilare rad temp med TS förslag. Min montör avrÃ¥dde dock eftersom han hade rÃ¥kat ut för en del fall där det blev "kortis" i bypassen, men det borde väl gÃ¥ att lösa med backventil? 

Det blev IVT's lösning och jag har inte haft några problem. Driftstiderna lär väl ändå vara samma oavsett lösning eftersom husets energibehov är lika.

Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!