Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med offert och effektbehov  (läst 4344 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Briljander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med offert och effektbehov
« skrivet: 11 augusti 2014, 15:59:54 »
Hej,

Nu är jag igång och kollar på att byta ut vår gamla oljepanna till bergvärme alt. luft/vatten.

Har haft kontakt med ett gäng installatörer - rent generellt måste jag säga att det är många som är otroligt sega med offerter, knappt så man tror de vill sälja något, medan andra är renodlade säljföretag som vill att man skall skriva på papper direkt vid hembesök eftersom man "ändå har 14 dagars ångerrätt".

Hursomhelst, jag har fått väldigt blandade svar på vad jag egentligen behöver och vill därför slänga in frågan här.

Jag har idag 118kvm uppvärmt + 15kvm garage där tempen skall ligga över frysgrader. Vi är två i hushållet och gör idag av med ca 2,5 kbm olja.

Har fått offerter efter rot på detta:

- Bergvärme Thermia Diplomat 6 + 180L vv-beredare + 100m borrhål/6,5k extra för 20m extra borrhål. Inkl. bortforsling av tank & sanering av tank dock ej sandfyllning - 116k
- Bergvärme Thermia Diplomat 6 + 180L vv-beredare + 130m borrhål. Inkl. bortforsling av tank & sanering av tank dock ej sandfyllning - 105,5k
- Daikin Altherma L/V 6kw + 260L VV-beredare + 9kw el-patron. Inkl. bortforsling av panna, upp till 4m extra rördragning, fastregling av skorsten - 98k
- Daikin Altherma L/V 11kw + 260L VV-beredare + 9kw elpatron. Inkl. bortforsling av panna, upp till 4m extra rördragning, fastregling av skorsten - 106k
- Daikin Altherma L/V 11kw + 260L VV-beredare + 6kw elpatron (Står EHBH11C3V på offerten men hittar inget art.nr hos Daikin med detta. Men det var ovastående spec han pratade om iaf). Inkl. sanering av tank och fyllning av sand och bortforsling av panna - 110k

En av Daikin-säljarna sade att vi eventuellt behövde 20A för elpatronen?
Jag tycker det låter mycket med 11kw L/V-pump. Behövs det så mkt?
Hur ligger de till i pris? Är i sthlms-området.

Jag skall invänta fler offerter innan jag bestämmer mig, många jag inte fått svar från än.
Men önskar gärna er input om dessa.

Tack på förhand
« Senast ändrad: 12 augusti 2014, 22:36:24 av Briljander »

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp med offert och effektbehov
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2014, 20:23:50 »
invänta fler offerter

om du går på L/V så skall du INTE ta daikin 6kW eftersom detta är en enfas maskin och det är den som behöver 20A säkring.

Daikin 11kW är inverter och kan gå så lågt som 4,5kW om jag inte minns fel.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Briljander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med offert och effektbehov
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2014, 22:40:48 »
Okej, men behöver jag så mkt som 11kw?

Jag ser att du t.ex. har 8kw på 88+88kvm?

Medan säljaren från Thermia endast rekommenderade 6kw bergvärme och en bergvärmepump som ej var varvtals-styrd eftersom det ej lönade sig på deras modeller, prisskillnaden var för stor upp till den modellen.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med offert och effektbehov
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2014, 23:30:40 »
Thermia har inga varvtalsstyrda bergvärmepumpar.
De är on/off, endast cirkulationspumpen/arna är varvtalsstyrda.

En maskin som är klassad som 11 kW har den effekten vid +7 °C ute och 35 °C i framledning.
Vid kall väderlek och högre framledningstemperaturer så faller uteffekten på värmepumpar.

Mvh
Daikin

Utloggad Briljander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med offert och effektbehov
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2014, 00:05:26 »
Okej, tack för info. Det var nog jag som missuppfattade.

Har läst lite på http://www.svepinfo.se/varmepumpar/

Citera
Effektbehov
Man kan mäta effektbehovet genom att mäta olje- och/eller elförbrukning. En förenklad schablon är att effektbehovet i kW, vid lägsta utetemperatur (årets kallaste dag), är tre gånger årsförbrukningen av olja, då huset ligger i Mälardalen. Har man förbrukat tre (3) m3 olja på ett år är effektbehovet tre gånger så stort, dvs. nio (9) kW.

Dimensionering av värmepumpar
Värmepumpen dimensioneras inte efter det högsta effektbehovet, eftersom detta är olönsamt. Större delen av året skulle pumpen få korta drifttider med många starter, vilket ger högt slitage, i stället för att gå kontinuerligt under längre perioder.

Om elförbrukningen för uppvärmning och varmvatten, i ett eluppvärmt hus, är 20 000 kWh, är det maximala effektbehovet ca 8 kW.

Vilka schablonvärden som gäller för olika delar av landet vet alla SVEP-auktoriserade leverantörer.

Erfarenhetsmässigt vet man att om dimensionering görs efter 50-70% av det högsta behovet, täcks ca 70-90% av hela årets energibehov, beroende på val av värmekälla.

Tillsatsenergi tas lämpligast från elpatroner eller från eventuellt befintlig värmepanna. Värme från värmepumpar är alltid lönsamma ur miljösynpunkt.

Enligt det tankesättet har ju vår kåk ett max effektbehov på 7,5kW (2,5kbm olja * 3) 50-70% av 7,5kW = 3,75kW-5,25kW. En betydligt mindre pump borde ju räcka för oss utan problem. Att täcka 100% verkar ju ej vara lönsamt (som 2 av säljarna förespråkade). Vi har ju även en braskamin som vi iofs mest har som mysfaktor men den fungerar ju bra att värma med den oxå.

Tittar jag i Daikins produktblad sägs detta:

http://www.daikin.se/binaries/NyaDaikinAlthermaGolvstaende_tcm272-250528_tcm544-305117.pdf
Citera
UtomhusenhetERLQ004CERLQ006CERLQ008CERLQ011CERLQ014CERLQ016C
Värmekapacitet (1) Min ~ Max kW1,8 ~ 5,12,3 ~ 8,42,3 ~ 10,0- ~ 11,4- ~ 14,5- ~ 16,1
Värmekapacitet (2) Max kW4,97,99,511,013,615,2
Värmekapacitet (3) Max kW3,34,14,910,212,212,9

(1) Värmekapaciteten angiven vid +7°C utomhustemperatur, 35°C framledningstemperatur
(2) Värmekapaciteten angiven vid +7°C utomhustemperatur, 45°C framledningstemperatur
(3) Värmekapaciteten angiven vid -15°C utomhustemperatur, 35°C framledningstemperatur

Är jag helt ute och cyklar nu? Enligt denna beräkning så klarar ju 6kW-pumpen av hela förbrukningen så länge det är +7 ute? Sen förstår jag iofs inte hur det kan skilja sig så mkt från 8kW till 11kW vid -15 grader, om det har att göra med att det är dubbla fläktar på 11kW.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med offert och effektbehov
« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2014, 08:12:45 »
På invertervärmepumpar är det inte bara de dubbla fläktarna som avgör, det är även val av kompressor, och hur mycket man tillåter varvtalet att vara vid olika temperaturer.
Om vi spekulerar lite så kan det vara så här:

8 kW värmepumpen ger 9.5 kW vid +7°C och 100% varvtal (kanske 120 Hz på kompressorn)
Den ger 4.9 kW vid -15 grader, även då vid 100% varvtal på kompressorn (120 Hz)

På den större pumpen har man troligen begränsat maxeffekt/varvtal vid +7°C, vilket gör att man kanske har följande siffror.
Uteffekt vid +7° är 11 kW, varvtal 70 Hz. (begränsat för att man helt enkelt inte behöver mer effekt när det är så varmt ute, kan även vara begränsat för att tryckuppsättningarna vid den utetempen skulle bli ogynnsamma för maskinen)
Uteffekt vid -15°C är 10.2 kW, vid varvtal 120 Hz.

Man tillåter alltså kompressorn att ge full effekt först när det blir kallare ute.

I facktermer brukar man tala om att en maskin har hög nominell uteffekt när man på detta sätt "ser till" att angiven uteffekt bibehålls även vid lägre temperaturer genom att variera kompressorns maximala carvtal vid olika utetemperaturer.

Nu vet jag inte om det finns fler examepl i manualen, men räkna med att uteffekten och COP kan sjunka även på 11 kW maskinen vid högre framledningstemp 35°C räcker säkert inte vid -15°C utetemp.

Om man räknar med att det krävs 50°C fram vid -15°C ute så kanske du tappar 1-2.5 kW i uteffekt (om det inte finns ytterligare "varvtal" sparat till ännu större värmebehov)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med offert och effektbehov
« Svar #6 skrivet: 12 augusti 2014, 08:15:00 »
Med en förbrukning pÃ¥ 2,5 m3/Ã¥r olja räcker en bergvärmepump pÃ¥ 6 kW bra. Man bör dock fundera lite över i vilken verkningsgrad pannan har och i vilken mÃ¥n värmeförlusterna frÃ¥n pannan kommer huset tillgodo. Det kan göra en hel del. Jag gjorde fel där, borde ha valt en ett nummer större pump (min 5 kW pump marknadsförs idag som 6 kW, har man radiatorer ger ingen pump det antal kW som typbeteckningen anger). 

En dimensionering på 50 % av max effektbehov är för lågt, det ger irriterande mycket tillsatsel. Det var vanligt med sådan dimensionering för 20 år sedan men är för snålt idag. Nu spelar det i det här fallet ingen roll, de flesta leverantörer av bergvärmepumpar har 6 kW som minsta storlek. Jag har 118 meter aktivt borrhål (borrade 130 meter) och så mycket mindre skulle jag inte vilka ha. Försök ta reda på på vilket djup berg och grundvatten finns. Borra sedan så att det blir 110 meter aktivt borrhål.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med offert och effektbehov
« Svar #7 skrivet: 12 augusti 2014, 21:13:13 »
Med en förbrukning pÃ¥ 2,5 m3/Ã¥r olja räcker en bergvärmepump pÃ¥ 6 kW bra. Man bör dock fundera lite över i vilken verkningsgrad pannan har och i vilken mÃ¥n värmeförlusterna frÃ¥n pannan kommer huset tillgodo. Det kan göra en hel del. Jag gjorde fel där, borde ha valt en ett nummer större pump (min 5 kW pump marknadsförs idag som 6 kW, har man radiatorer ger ingen pump det antal kW som typbeteckningen anger). 

En dimensionering på 50 % av max effektbehov är för lågt, det ger irriterande mycket tillsatsel. Det var vanligt med sådan dimensionering för 20 år sedan men är för snålt idag. Nu spelar det i det här fallet ingen roll, de flesta leverantörer av bergvärmepumpar har 6 kW som minsta storlek. Jag har 118 meter aktivt borrhål (borrade 130 meter) och så mycket mindre skulle jag inte vilka ha. Försök ta reda på på vilket djup berg och grundvatten finns. Borra sedan så att det blir 110 meter aktivt borrhål.

Hur tänkte du här Roland ?
Diplomat 6 har 5,3 kW vid 0/35, effektsiffror för 0/50 hittar jag inte men kan tänka mig att det ligger i intervallet 4,2-5,0 kW som mest.
Om toppeffekten i huset ligger kring 7,5-8 kW så ligger dimensioneringen på ca: 50-60% av toppeffektbehovet.
Minst en 8 kW BV med minsta 140-160 m aktivt skulle jag rekommendera i detta fall så att en effekttäckning om 80-85 % erhålls.
Alternativt är att gå på en varvtalsstyrd B/V eller L/V.

mvh
Daikin


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med offert och effektbehov
« Svar #8 skrivet: 12 augusti 2014, 21:37:10 »
Diplomat 8 kw sjunker 0,28 kw i effekt om man går från 35 grader till 55 graders framledning antar att 6 kw sjunker ungefär lika mycket i effekt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Briljander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med offert och effektbehov
« Svar #9 skrivet: 12 augusti 2014, 22:12:25 »
Enligt de beräkningsunderlag jag fått från Thermia (har fått 2st nu, uppdaterat längst upp). Så har de båda räknat på 2,5kbm olja och 20000kW. Den ena räknar på ett max effektbehov på 6,2kW och den andra på 6,3kw med täckningsgrader på 98,8% respektive 99%. Vet inte alls hur pålitliga dessa uträkningar är men det är nog Thermias eget program iaf.

Klart att jag inte vill vara dumsnål och köpa en för liten pump men är ju dumt att köpa en för stor också.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med offert och effektbehov
« Svar #10 skrivet: 13 augusti 2014, 10:05:40 »
Man brukar man räkna med att årsverkningsgrad på en oljepanna är 75 %. 2,5 m3/år blir då ca 19000 kWh/år för värmning av huset och varmvatten. Samma resultat blir det om man räknar med varmhållningsförluster motsvarande 400-500 L/år (inte orimliga siffror om det är en gammal oljepanna, för höga om det är en relativt ny sådan) och 90 % förbränningsverkningsgrad. Det är här man måste ta sig en funderare, det är lätt att trampa snett. Vad har pannan för verkningsgrad med hänsyn tagen till att kanske en del av förlusterna kommer huset till godo. Sen är frågan om garaget är uppvärmt idag, det kan betyda mycket för hur stort det maximala effektbehovet är.

Det normalÃ¥rskorrigerade värmebehovet för mitt hus (värme plus varmvatten) är 23-24 MWh/Ã¥r. Behovet av tillsatsel är inte sÃ¥ stort att det stör. Är värmebehovet 20 MWh/Ã¥r tycker jag att en pump som ger lite ca 5 kW ska fungera bra. Räknar man med 20000 kWh/Ã¥r totalt varav 3000 kWh för varmvatten blir max effektbehov enligt mitt sätt att räkna 17000 x 0,00041 (omräkningsfaktor för Ã¥rligt värmebehov till max effekt för Stockholmsklimat) + 3000/8760 (varmvattnet) =  7,3 kW.  Jag begriper inte att man har räknat med sÃ¥ lÃ¥gt värde som 6,2-6,3 kW, det känns väl lÃ¥gt. Även om jag räknar med varmvatten enligt schablon (5000 kWh/Ã¥r) blir det inte mindre än 6,7 kW.

När pumpen värmer huset kommer den aldrig att behöva producera värme vid högre temperatur än gissningsvis ca 47 grader, behövs det varmare radiatorvatten är effektbehovet så stort att elpatronen kommer att gå in.

Det kanske framgÃ¥r att dimensionering av värmepumpar utifrÃ¥n oljeförbrukning inte är nÃ¥gon exakt vetenskap. Det är inte fel att välja en ett nummer kraftigare pump. Den kostar lite mer men behovet av tillsatsel blir nästan noll.  Den behöver inte sÃ¥ mycket djupare borrhÃ¥l, en kraftigare pump kommer inte att ta mer värmeeffekt frÃ¥n borrhÃ¥let annat än när det är som kallast. Är det en on/offpump kommer borrhÃ¥let att utnyttjas lite sämre med en kraftigare pump genom att värmeuttaget blir intermittent. Vill man ha samma ingÃ¥ende köldbärartemperatur i snitt behövs det därför lite djupare borrhÃ¥l. En 8 kW pump (som i praktiken ger ca 7 kW vid radiatordrift) som ska producera 20 MWh/Ã¥r klarar sig med 130 meter aktivt borrhÃ¥l. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med offert och effektbehov
« Svar #11 skrivet: 13 augusti 2014, 10:15:42 »
Är det bara jag som tycker att BV-alternativet är ovanligt billigt och LV-alternativen ovanligt dyra?
Har du begärt offerter på andra fabrikat när det gäller LVVP, som Nibe, CTC, osv?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med offert och effektbehov
« Svar #12 skrivet: 13 augusti 2014, 14:23:15 »
Har funderat lite över schablonen 1 m3 olja/år = 3 kW effektbehov vid dimensionerande utetemperatur.

1 m3 olja ger ca 10000 kWh. Räknar man med faktorn 0,00041 för omräkning av kWh/Ã¥r till kW effektbehov vid DUT  för Stockholm motsvarar det 4,1 kW om verkningsgraden är 100 %. Normalt räknar man med 75 % Ã¥rsverkningsgrad och dÃ¥ blir max effektbehov nästan exakt 3 kW.

Men en del av oljan förbrukas för varmvattenberedning som är jämnt fördelad över året. Faktorn för varmvattenberedning 1/(365x24) = 0,00011. Är varmvattenförbrukningen en stor del av värmebehovet blir den beräknade maxeffekten för hög.

Sen måste man också tänka på att pannans varmhållningsförluster är i stort sett oberoende av hur mycket värme huset behöver. Är oljeförbrukningen låg ger schablonen för högt maximalt effektbehov.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Briljander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med offert och effektbehov
« Svar #13 skrivet: 13 augusti 2014, 16:07:59 »
Tack för alla uträkningar Roland.

Jag förstår att det inte är helt lätt att bara räkna rätt av efter en formel.

Med tanke på att jag har tagit i när jag säger 2,5m3 olja/år, har planer på att tilläggsisolera vinden, endast duschar - ej badar och dessutom har en braskamin så hoppas och tror jag att det skall räcka med en 6kW.

Är det bara jag som tycker att BV-alternativet är ovanligt billigt och LV-alternativen ovanligt dyra?
Har du begärt offerter på andra fabrikat när det gäller LVVP, som Nibe, CTC, osv?


De som har lämnat offert på L/V har sålt andra fabrikat också (Nibe/Panasonic t.ex) men de har rekommenderat Daikin för att den har bäst kvalité och att priset ej skiljde sig nämnvärt. Samma sak gällde Thermia L/V, priset skulle i stort sett bli detsamma som en B/V och då rekommenderade de hellre B/V än L/V. Poängteras dock att jag ej fått några prisförslag på dessa utan det är deras ord. CTC har jag dock ej hört av mig till.
BV-offerten verkar iaf ligga bra till om man jämför med andra offerter här på forumet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!