Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kina pumpar allmänt  (läst 6186 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skridskor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Kina pumpar allmänt
« skrivet: 30 mars 2010, 15:23:50 »
Hej har tänkt att skaffa en kina pump av ngt märke typ,ec,jula,ultimate 5500. Vad jag förstår så är max längd mellan ute inne max 5m. Hur löser man det om man behöver ca 7m?. Har villa på 120m3 och vatten buren element och golvvärme, har en värmeväxlare över som jag hade tänkt använda att förvärma vv så slipper jag kosta på acktank. Bifogar inkopplingen som jag funderat på och tar gärna emot synpunkter. Tar gärna emot erfarenheter från dessa pumpar.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kina pumpar allmänt
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2010, 15:45:31 »
Om du skall ha längre rör för kylmediat mellan delarna i en 'splitpump' så måste man fylla på köldmedium anpassat efter den nya rörlängden.
Alternativet är en pump som bara består av en utedel, då kan du dra rören som du vill eftersom dom bara innehåller vatten som cirkulerar mellan ack-tanken och pumpen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kina pumpar allmänt
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2010, 19:13:40 »
Du ska inte köra VVC via värmeväxlaren, där är radiatorvattnet troligen så kallt större delen av året att varmvattenreturen kyls av. Du kan ha den att för att förvärma kallvattnet men VVC-returen bör gå direkt till VVB:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kina pumpar allmänt
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2010, 19:46:09 »
kolla effekten vp ger vid minusgrader så du inte gör som många och köper en underdim vp i tron att den klarar värma huset vid minusgrader
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Kina pumpar allmänt
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2010, 20:51:11 »
Jag såg en 7 meters slang till pumparna på Jula sist jag var där. Dock en quick connect utan skruvtypen de har på luft/vattenpumpen.
/N

Utloggad Skridskor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Kina pumpar allmänt
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2010, 23:02:14 »
Ok kan kanske funka med 7m ändÃ¥.  HÃ¥ller delvis med Carls inlägg, det är kanske inte ekonomiskt att köra hög temp pÃ¥ vp sommartid, men hade en ide om att jag enbart skulle kunna använda värmepumpen till varmvattnet. om man har ca 45-50gr pÃ¥ värmepumpen skulle jag kunna ha kanske 40gr pÃ¥ el beredaren. dÃ¥ skulle man endast behöva spetsa vid dusch och bad. Vad jag hört vill legionella bakterier ha stillastÃ¥ende vatten, men eftersom jag har vvc kanske det kan fungera med lägre temp.? men det fÃ¥r nog bli en alternativ väg ocksÃ¥ pÃ¥ vvc, direkt till vvb (sommartid) som Carl skrev.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kina pumpar allmänt
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2010, 23:27:11 »
Jag hade köpt en "riktig" pump men har du golvvärme sÃ¥ kan du ju klara dig med 35 i framledning. Behäver du mer än 5 meter sÃ¥ mÃ¥ste du ju fylla pÃ¥ men det kan du säkert "muta" :) en kyltekniker att göra  ;)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Skridskor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Kina pumpar allmänt
« Svar #7 skrivet: 31 mars 2010, 20:39:58 »
Problemet med "riktiga" pumpar är att installationen blir så dyr. blir nog svårt att tjäna inn om man som jag har ca 16 000 kwh värme och vv/år. Då får man nog chansa på en Kina. Alt
om det går lösa enkelt med en typ nibe/ctc utedel och växla mot tex en vvx inne. Deras innedelar verkar kosta "pengar".
Är det fastställt att det lönar sig att gÃ¥ ner i vp temp när det blir varmare trots att man fÃ¥r mindre vv.Att det blir bättre cop pÃ¥ uppvärmingen har jag förstÃ¥, eller har det med att det blir mindre slitage pÃ¥ kompressorn.?    
En annan fråga. Skulle kanske funka med 5.5meter men Hur mycket extra gas behövs, hade ev tänkt instalera själv men har ju inte tillgång till gas.
Många frågor blir det.//NE
« Senast ändrad: 01 april 2010, 12:33:05 av Skridskor »

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Kina pumpar allmänt
« Svar #8 skrivet: 06 april 2010, 20:25:10 »

Tittar själv lite på Julas pump men tror att den är för liten. Ska koppla på returen till pannan alt. att köra via en ack.tank. Skulle vilja ha en på c:a 10 Kw
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kina pumpar allmänt
« Svar #9 skrivet: 06 april 2010, 20:29:32 »

Tittar själv lite på Julas pump men tror att den är för liten. Ska koppla på returen till pannan alt. att köra via en ack.tank. Skulle vilja ha en på c:a 10 Kw

Får man uppvärmning av tappvattnet när man ansluter en luft/vatten pump på returen?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Kina pumpar allmänt
« Svar #10 skrivet: 06 april 2010, 20:34:32 »

Tittar själv lite på Julas pump men tror att den är för liten. Ska koppla på returen till pannan alt. att köra via en ack.tank. Skulle vilja ha en på c:a 10 Kw

Får man uppvärmning av tappvattnet när man ansluter en luft/vatten pump på returen?
Inte när man som jag har shuntstyrning på pannan. Vill använda pannan till tappvatten samt som reserv vid kallt väder.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kina pumpar allmänt
« Svar #11 skrivet: 06 april 2010, 20:43:32 »

Tittar själv lite på Julas pump men tror att den är för liten. Ska koppla på returen till pannan alt. att köra via en ack.tank. Skulle vilja ha en på c:a 10 Kw

Får man uppvärmning av tappvattnet när man ansluter en luft/vatten pump på returen?
Inte när man som jag har shuntstyrning på pannan. Vill använda pannan till tappvatten samt som reserv vid kallt väder.


Vid kalltväder hänger inte en luft/vatten riktigt med är jag rädd för. Att docka en luft/vatten på returen skulle inte fungera för mig heller då jag nästan inte har någon rotation i elementen på den varama delen av året.

1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Kina pumpar allmänt
« Svar #12 skrivet: 06 april 2010, 20:45:34 »

Tittar själv lite på Julas pump men tror att den är för liten. Ska koppla på returen till pannan alt. att köra via en ack.tank. Skulle vilja ha en på c:a 10 Kw

Får man uppvärmning av tappvattnet när man ansluter en luft/vatten pump på returen?
Inte när man som jag har shuntstyrning på pannan. Vill använda pannan till tappvatten samt som reserv vid kallt väder.


Vid kalltväder hänger inte en luft/vatten riktigt med är jag rädd för. Att docka en luft/vatten på returen skulle inte fungera för mig heller då jag nästan inte har någon rotation i elementen på den varama delen av året.


Är något som även jag funderar på. Kanske man ska sätta an ack.tank för pumpen.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kina pumpar allmänt
« Svar #13 skrivet: 06 april 2010, 21:10:29 »

Jag fundrar över en Nibe EV500. Då kan man docka vad som.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Skridskor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Kina pumpar allmänt
« Svar #14 skrivet: 08 april 2010, 04:00:00 »

Tittar själv lite på Julas pump men tror att den är för liten. Ska koppla på returen till pannan alt. att köra via en ack.tank. Skulle vilja ha en på c:a 10 Kw

Får man uppvärmning av tappvattnet när man ansluter en luft/vatten pump på returen?
Inte när man som jag har shuntstyrning på pannan. Vill använda pannan till tappvatten samt som reserv vid kallt väder.


Vid kalltväder hänger inte en luft/vatten riktigt med är jag rädd för. Att docka en luft/vatten på returen skulle inte fungera för mig heller då jag nästan inte har någon rotation i elementen på den varama delen av året.



Du kan väl sätta en by pass efter pannan till returen på vp,med tex en termostat ventil, för att få upp flödet sommartid.(om du har vvb i pannan)Ungefär som jag hade skissat i början av tråden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!