Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattentemp  (läst 1929 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Johansson

  • Gäst
Mattias Johansson
Vattentemp
« skrivet: 18 april 2004, 09:38:44 »
Hallå.Vi håller 48gr på tappvattnet.
då bör man väl hetta upp detta då å då.
Med tanke på dedär med legionella.
Men hur ofta ?  ???Räcker det med 65gr ?

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Vattentemp
« Svar #1 skrivet: 18 april 2004, 13:09:14 »
Hej, som tur är så är det väldigt ovanligt att folk insjuknar av legionella bakterier som bildats i Villapumpar.
 Varmvattnet i en vv.beredare pÃ¥ säg, 200l. byts ut sÃ¥ pass ofta att det inte hinner bli nÃ¥gon tillväxt, även om vv.temperaturen ligger i det "kritiska omrÃ¥det".
Men är man orolig så ska man ju självklart köra spetsfunktionen på pumpen, speciellt om man varit bortrest ett tag.

Läs gärna boverkets broschyr om legionella som finns här: http://www.boverket.se/novo/filelib/nedladdn/legr.pdf

Hoppas att du fått lite hjälp.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Re:Vattentemp
« Svar #2 skrivet: 18 april 2004, 15:22:39 »
Jag tycker att det blivit lite hysteri med legionella.

För det första så kan man dricka vattnet utan problem, det är inandning som är farligt.

Ska man göra det serieöst så skulle man höja tempen i VP och sedan spola alla varmvattenledningar i 5 minuter. Att bara höja tempen hjälper inte mot vattnet soms tår i ledningarna.

Jag har ställt upp min VV till 49,5 grader vilket ger ca 54,5 gader i varmvattenberedaren. Då anser jag att det inte är några problem vid vanlig drift eventuellt skulle man spola ur varmvatten ledningarna om man varit borta länge.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!