Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Olle61
« skrivet: 12 februari 2009, 23:04:49 »

Jag skrev om bypassen redan den 4:e januari i denna tråden. Tydligen var det inte det felet som han hade. Backventil är kanske bra, med det behövs inte om allt annat är rätt. Smutsfiltret skall vara rensat och den inre cirkulationspumpen skall ha lägre flöde än den yttre.

Obimike; Kollade VVS-killen ditt delta T över värmepumpen vid radiatordrift?
Skrivet av: obimike
« skrivet: 11 februari 2009, 22:50:16 »

Jag vet inte om detta kan hjälpa dig men jag har också en krånglande Greenline 4 med det återkommande felet RETUR HÖG. Anläggningen matar två fläktelement och jag har då en yttre cirkulationspump med problem barnet BY-PASS röret. Har upptäckt att cirkulationspumpen som sitter internt i värmepumpen har en förmåga att dra den värmen som skall gå till  elementen genom BY-PASS röret istället och som då blandar sig med den lilla retur vattnet som kommer från elementen och då i sin tur ger RETUR HÖG. Man känner att värmen går fel håll om man håller handen på BY-PASS röret. Har fått en rör firma att montera en BACKVENTIL i BY-PASS röret med resultatet att jag har haft ett avbrott med just felet RETUR HÖG på en månad nu jämförbart med mer än 10 per dag utan backventilen. Detta kan jag leva med. Rör firman har även provat detta på ett annat ställe med ett mycket bra resultat. Vet inte om detta är den optimala lösningen men den funkar tillfredsställande hos mig.
Skrivet av: jake_plisken
« skrivet: 09 januari 2009, 14:23:53 »

Hej,

Jag monterade en vridpotentiometer i serie med returtempgivaren och det verkar som att det blir bra med ett ca 350-400 Ohms motstånd. Jag tror det är lika bra att ha ett fast motstånd. Det finns annars risk för oxid på vridpotentiometern. 

När jag vred upp tempen för att testa detta idag, så får jag 55 grader ut från pumpen och 47 grader tillbaka. Inte så tokigt ändå med ett kortslutet element + max uppställd cirkulationspump på radiatorslingan (i test-syfte). Jag fick inte tag på pluggar till röret igår. Rörfirman hade inventering...

mvh Jacob
Skrivet av: jake_plisken
« skrivet: 06 januari 2009, 21:34:55 »

Roland, du ska också ha tack!  Thumbsup

Det blir till att åka till rörfirman imorgon och se om de har lämpliga pluggar till mina rör.

Mvh Jacob
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 januari 2009, 20:07:16 »


Jag kollade just upp en misstänkt "kortslutning" som rörmokaren monterade som ersättning när en radiatior tog bort och som jag ifrågasatte, men som skulle vara OK enl honom. Den skulle inte kortsluta systemet enligt honom, men det gör det. Det är samma temp på fram- som retur-röret till denna koppling! Inte bra.

Det är verkligen inte bra med en kortslutning i systemet när man har en värmepump. Det borde gå att sänka värmekurvan något för samma temperatur inomhus när kortslutningen är borttagen. Jag reagerade på att pumpen larmade vid högre utetemperatur än tidigare vilket antydde högre returtemperatur. Visserligen hade var det högre inomhustemperatur men komplettering med fler radiatorer och golvvärme borde ha lett till lägre returtemperatur och mindre bekymmer i form av larm.
Skrivet av: jake_plisken
« skrivet: 06 januari 2009, 19:59:01 »

Det är ett tvårörssystem jag har. Rörmokaren vet detta. Han har jobbat mycket i huset. Han måste ha fått hjärnsläpp  :-\
Alternativt trott att kopplingen han monterade inte kortsluter fram och retur, eftersom jag uttryckligen frågade och han sa att den inte kortsluter. Jaja. Skönt att hitta något fel som man kan åtgärda.

Bra idé med motstånd i serie!  Tack för den!   Thumbsup

Blir till att räkna lite på vad det blir för motstånd!   b00k
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 06 januari 2009, 19:12:12 »

Jag kollade just upp en misstänkt "kortslutning" som rörmokaren monterade som ersättning när en radiatior tog bort och som jag ifrågasatte, men som skulle vara OK enl honom. Den skulle inte kortsluta systemet enligt honom, men det gör det. Det är samma temp på fram- som retur-röret till denna koppling!

Om du har tvårörssystem och tar bort en radiator så skall du plugga anslutningarna, om det är enrörs så skall du montera "kortslutningen" för att leda vattnet vidare till nästa radiator. Har du enrörs eller har han missuppfattat ditt system?

Detta tyder ju på att det är knas med VP-styrningen. Eller hur!?

Det verkar så ja.


Måste man byta hela huvud-enheten då? Eller kan den "fixas till"? Jag tittade nu i min manual, det står att VP stoppar på "cirka" 49 ºC och startar igen när temp sjunkit "någon grad" det verkar lite oexakt tycker jag.


Det är ju en gammal VP och kanske svårt att få tag på reservdelar. Om du får bort din kortslutning så kanske det funkar ändå. Annars kanske man kan mixtra med ett motstånd i serie med givaren för att flytta stoppet lite. Jag vet inte säkert om man riskerar något, men jag tror att det som händer om man går upp för högt är att VP istället stannar för "pressostat hög" och då krävs reset av larmet innan den startar igen.
Skrivet av: jake_plisken
« skrivet: 06 januari 2009, 17:29:30 »

Hej,

Jag kollade just upp en misstänkt "kortslutning" som rörmokaren monterade som ersättning när en radiatior tog bort och som jag ifrågasatte, men som skulle vara OK enl honom. Den skulle inte kortsluta systemet enligt honom, men det gör det. Det är samma temp på fram- som retur-röret till denna koppling! Inte bra. Synd att han flyttat till Norge, så jag lär inte kunna reklammera. Men det är kanske inte så svårt eller dyrt att fixa själv. Synd bara att behöva tömma systemet på vatten.

Nu har det blivit mildare, så jag var tvungen skruva upp temperaturen på värmepumpen med "huvudvredet" för att få "retur hög". Jag monterade en lite seriösare anliggningstermometer, typ digital "fluke" och vid 43 grader på returen stannade pumpen. Jag stängde då av pumpen och lossade sladdarna till returgivaren och även den visade motsvarande 43 grader (2,28kOhm).

Detta tyder ju på att det är knas med VP-styrningen. Eller hur!?

Måste man byta hela huvud-enheten då? Eller kan den "fixas till"?

mvh Jacob
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 06 januari 2009, 14:29:19 »

Det är ju stor skillnad på 42 och 48 grader.  Du kanske kan mäta resistansen i givaren precis när VP stannat. Om värdet indikerar 42 grader så är det ju VP styrningen som stoppar för tidigt.
Skrivet av: jake_plisken
« skrivet: 06 januari 2009, 14:09:35 »

Jo, det är nog vettigt att göra en sådan genomgång. Men jag vill ändå först och främst lösa gåtan varför pumpen pausar och larmar för "retur hög" vid 42 grader och sätter igång vid 37 grader. "retur hög" ska man ju inte få förrän vid 48 grader.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 januari 2009, 09:50:34 »

Gammalt hus kompletteterat med nyare radiatorer. Då kan det vara värt att kontrollera att det inte finns några radiatorer som "kortsluter" cirkulationen, dvs radiatorer där returvattnet är nästan lika varmt som ingående. Det blir lätt så när man blandar nytt och gammalt. Framför allt skall man kontrollera små radiatorer i närheten av värmepumpen där tryckskillnaden är störst. Kortslutande radiatorer bidrar till att värmepumpen får arbeta vid onödigt hög temperaturnivå.

Det bör vara minst 5 graders skillnad mellan radiatorernas in- och utlopp
Skrivet av: jake_plisken
« skrivet: 05 januari 2009, 23:20:48 »

Jag kom just hem till huset (Har varit i Norrland över helgen).
19 grader i vardagsrummet och 17 grader i sovrummet. "Retur hög" igen...

Inte förrän returen var nere på 37 grader startade pumpen igen... (enligt sunkig anliggningstermometer)

Jag ställde ner yttre cirkulationspumpen från "3" till "2" (3 är max) och begränsade den inre pumpens ventil då den redan körde på långsammaste läget.

Hoppas delta T ökar lite nu.

mvh Jscob
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 05 januari 2009, 22:25:00 »

Är det möjligt att jag har påverkat kurvorna med potensiometrarna så att värdet för "retur hög" har blivit lägre än 48 som det ska vara från fabrik?

Det tror jag inte, det är nog ett fast värde.



Styrningen av tillskottet är inte bra på dessa maskiner enligt min erfarenhet. Mitt är bortkopplat och jag tillskottar manuellt med elkonvektorelement vid behov.

Min kunde köra tillskott och en halvtimme senare hade den stannat helt.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 januari 2009, 12:06:26 »


Hetgas tex? Är det intressant?


Bara om man misstänker att pumpen inte går som den ska pga mekaniskt fel.
Skrivet av: jake_plisken
« skrivet: 05 januari 2009, 10:05:34 »

OK. Jag får leta lite på forumet om det. Men om jag får till lite temperatur-logg-kurvor om några dagar och bifogar denna post, kan du/ni avgöra vad det är för fel?

Jag hade tänkt sätta givare på följande:

Utetemp
Innetemp
Radiatorframledning
Radiatorreturledning inne i VP
Radiatorreturledning innan bypass
Brine in
Brine ut

ska man även mäta

Hetgas tex? Är det intressant?
Finns andra rör som jag borde sätta en givare på?

MVh Jacob
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 januari 2009, 21:50:32 »

Det kan vara lite besvär med inställningarna på IVT-pumpar när man har golvvärme eller tröga system i och med att det är returtemperaturen som styr. När tillsatsen går till går den för länge. Det kommer sedan alltför varmt returvatten tillbaka som stoppar pumpen. Det har skrivits mycket om det.

En lösning är att minska skillnaden mellan start och stopptemperatur. Man kan också ändra ramptider för tillsatsen men jag vet inte om reglersystemet tillåter det på den årsmodellen.

Skrivet av: jake_plisken
« skrivet: 04 januari 2009, 21:26:52 »

Hej,

Kul, att du har en likadan pump Olle.

Ja, jag har en yttre cirkulationspump precis ovanför värmepumpen. Ja, jag har en bypass-ledning också.
Jag håller på att löda ihop ett temploggningssystem så jag ska få lite exaktare temperaturuppgifter. De anliggningstermometrarna jag har nu är billiga ClasOhlson-varianter, men de visar typ samma före och efter bypassen på retursidan båda visar runt 42 grader när den visar "retur hög". Det kan vara som du säger om termometrarna visar fel (vilket inte är omöjligt). Bara brine-rören är förresten isolerade.

Jag tycker att det är lite konstigt att termometern efter bypassen skulle visa sex grader fel, dvs 42 istället för 48 grader.

Är det möjligt att jag har påverkat kurvorna med potensiometrarna så att värdet för "retur hög" har blivit lägre än 48 som det ska vara från fabrik?

mvh Jacob
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 04 januari 2009, 21:10:59 »

Har du en yttre cirkulationspump för radiatorkretsen? I så fall har du nog en bypassledning också. Det kan vara så att den yttre cirkulationspumpen är för "svag" jämfört med den inre då blir det flöde åt fel håll i bypassen och varmt vatten går tillbaka till värmepumpen utan att passera radiatorsystemet. Det finns mycket skrivet här på forumet om den där  huvuddunk bypassen och de strul den kan ställa till med.
Bypassledningen skall ha samma temperatur som returen från radiatorsystemet, kolla när VP gör värme till huset, inte varmvatten. Det räcker nog att lossa på isoleringen och känna med fingrarna.
Växelventilen, också den  huvuddunk ställer om mellan radiatordrift och varmvattendrift. Även om den finns massor på forumet.

Vi har likadana värmepumpar  Thumbsup
Skrivet av: jake_plisken
« skrivet: 04 januari 2009, 20:55:24 »

Hej, Tack för svar!

Pumpen är på 8kW och huset är på 180m2. Gammalt sekelskifteshus som är dåligt isolerat.
Borrhålet är på 120m har jag för mig. Huset är inte tillbyggt sedan pumpen installerades och den dimensionerades efter huset som det ser ut. Det lät på installatören som att det var lite för få radiatorer. Det problemet borde vara borta nu.

Returgivaren i värmepumpen ser jag inte var den sitter, då kablarna till den följer returröret upp under stora vattencisternen som skymmer. Jag kommer alltså inte åt givaren med mindre än att montera bort cisternen (skulle jag tro). Men den lär väl sitta mellan 50-150cm från själva kompressorn antar jag.

Om den larmar när den gör vv vet jag inte. Låter det inte konstigt? Varför skulle detta inträffa? Jag är inte så insatt, så detta kanske inte är så konstigt... :-)

Jag har inte schemat framför mig så jag vet inte var växelventilen sitter (och vad den är till för).

mvh Jacob

Skrivet av: luckyman
« skrivet: 04 januari 2009, 19:59:30 »

Hur stor är den kw-mässigt,samt erat hus, den kanske inte klarar erat nuvarande behov som blivit lite större än innan.
Jag skulle kunna tänka mig att växelventilen inte fungerar riktigt, eller så blir detta larm just när den gör vv.
Sitter returgivaren närme vp??
Skrivet av: jake_plisken
« skrivet: 04 januari 2009, 19:53:18 »

Hej,

Jag har en IVT Greenline 1997 års modell med 6kW elpatron. Problemet som har funnits sen den var ny är att den pausar pumpen och kör på elkasset i omgångar när det blir ett par minusgrader. Tidigare var det när det var kallare än 10 minus ute. Nu sedan jag satt in vattenburen golvvärme i hallen och kompletterat med flera radiatorer, bla. i källaren så händer detta vid 2-3 minus. Vi har varmare inomhus nu än förr i tiden.

Enligt anliggningstermometrar är dessutom returtempen 42 grader när den bryter för "retur hög" (och inte 48 grader som den borde enligt specen). Jag har tweakat något med "hysteres"-potentiometern under framsidan, så det är inte riktigt orginal, men jag förstår inte att detta skulle påverka när den larmar om hög returtemp. Jag har dessutom mätt resistansen på returgivaren och den verkar fungera som den ska enligt manualen.

Vad kan jag göra innan jag måste ringa en sericetekniker?

Mvh Jacob

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!