Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är inställningarna rätt?  (läst 2870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sussi.D

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Norrland. Närmare bestämt Sundsvall.
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Är inställningarna rätt?
« skrivet: 15 januari 2012, 18:44:18 »
Vi har inveterar i en Thermia Diplomat 10
Undra vad ni tycker om de här tempraturerna som är inställda.
Värmepumpen har dragit 604 timmar
tillsats 1   3
tillats 2    0
Varmvatten  45
sammanlagt från den 9 december.

Framledning 33(38)
Returledning 33(55)
Varmvatten 57
Intergral -   21
brine in  4
brine ut  5

Vi fick en hög elräkning denna månad på 3600kwh. Hade inte trott det när man kostat på en anläggning 130.000:-
150 meter borrdjup, 300 meter slinga.
Ett hus på 140m2 och ett på 81m2. Vi har haft en mild månad också.
Bor i västernorrland.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Är inställningarna rätt?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2012, 18:58:34 »
Hej sussi,D
Ser man till vad VP har dragit 604 timmar och ca 2,2 kW per timme så är det 1328 kWh som pumpen tagit + tillskottet
2272 kWh / 744 timmar = 3.05 kWh i timmen som ni förbrukat på något ,
Motorvärmare? Belysning utomhus? Värmekablar till vatten? Mm titta över era strömförbrukare som andvänds och räkna lite på det så ser du snart vad elen tar vägen
Cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Sussi.D

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Norrland. Närmare bestämt Sundsvall.
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Är inställningarna rätt?
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2012, 19:05:34 »
Är det inte många timmar på pumpen?

Men är inställningarna rätt?
Fick tips att fråga här då nån tyckte det var konstig fram och urledning. om man ens säger så???

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Är inställningarna rätt?
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2012, 19:14:52 »
Titta på är värdena när kompressorn går , är det samma står kompressorn och den tar ingen energi .

Nej det är det inte . Du har fÃ¥tt värme/varmvatten till 221 m2  och snittet är 1780 watt i timmen. 8 watt per m2 timme i stället för ett snitt pÃ¥ ca 38,4 watt .
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Är inställningarna rätt?
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2012, 19:26:30 »
Fast du har ju inte redovisat några inställningar. Bara aktuella temperaturer.
Skriv av temperaturerna efter ca 10 min drift. Sen kan vi se lite hur det ser ut och sedan kolla lite inställningar.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Sussi.D

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Norrland. Närmare bestämt Sundsvall.
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Är inställningarna rätt?
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2012, 19:46:13 »
Cococola. Vet inte riktigt vad du svarar på. Är inställningarna rätt, eller har pumpen gått många timmar.
Jag är helt värdelös på det här med uträkningar och sånt, så jag fattar inget av det heller.

Vad ska jag skriva av för värden efter 10 minuters drift?
Samma värden som jag skrev nu?

Tror det kanske blir för invecklat, kanske lika bra de får komma och kolla att allt är som det ska.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är inställningarna rätt?
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2012, 20:03:33 »
skriv samma värden som du skrev men medan pumpen fortfarande är igång

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Är inställningarna rätt?
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2012, 20:10:31 »
och notera då även gärna ute-temperaturen.

Men grundläggande som coca cola sa.. så har ni ju dragit ca 1300kwh på värmepumpen och dubbelt så mycket på något annat där hemma..

Boven i dramat borde således inte bara vara värmepumpen.

Om man räknar på dina timmar som värmepumpen har gått och utgår från att det rör sig om totalt ca 30 dagar så är det 20 timmar per dag. Jag vet inte kallt det har vart under den tiden. Inte heller vet vi till vilken temperatur utomhus som er anläggning är dimensionerad att klara av att täcka utan tillskott av el.

Så vitt vi kan se har din pump på denna månad endast haft 3 timmar tillskott och det tyder, väldigt grovt sett, att värmepumpen troligen inte lider av några större problem.

Vidare verkar det ju som om pumpen installerades den 9e december. Det innebär att något annat än värmepumpen stod för uppvärmning av hus och varmvatten 1/3 av månaden. Och kanske är detta huvudanledningen till att er elförbrukning utöver värmepumpen är så pass hög.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Sussi.D

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Norrland. Närmare bestämt Sundsvall.
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Är inställningarna rätt?
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2012, 20:34:24 »
Vi eldade i storhuset och körde jordvärme i gårdshuset. Vi har dragit 1800 kwh 31/12 - 15/1 Vilket borde bli en förbrukning på ungefär 3600 kwh för januari också.

Utloggad Sussi.D

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Norrland. Närmare bestämt Sundsvall.
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Är inställningarna rätt?
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2012, 15:31:29 »
Utetemp- 6 grader på pumpen, men enligt termpmetern i köket- 12, samt biltermometer -12.
Framledning 45(43)
Returledning 36(55)
Varmvatten 52
Intergral -   62
brine in  2
brine ut  0

Nu har jag kollat när pumpen går. Ser det okej ut?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Är inställningarna rätt?
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2012, 15:39:29 »
Blev det kallt inne? Jag tänker närmast på eventuell konsekvens av att utegivaren kan vara missvisande.

Framledning bör på 43 grader är inte fel.
Deltat om 9 grader mellan framledning och retur är i det övre spannet. Du skulle kunna fundera över att öka hastigheten ett snäpp på cirkulationspumpen, men det är inte nödvändigt egentligen.

Integral på -62 är normalt. Sedan är det ju en fråga om hur lång tid det tog för den att beta av denna integral och vad framledningen då landade på.

Deltat på kalla sidan (brine) ser ju helt ok ut.

Har du någon uppfattning om hur lång tid den går per dygn vid denna ute-temp. Samt har du någon uppfattning om hur många gånger den startar. Det kan även vara intressant att vid tillfälle notera hur högt din framledning legat precis när den avslutat samt hur långt ner integralen gått som längst.

Alla dessa värden bör du kunna få fram efter en körning genom att gå in i temperaturmenyn och på respektive temperatur klicka på högerpil och då får du upp ett litet diagram där du kan stega dig fram och avläsa temperaturerna.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!