Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Justera värmepump  (läst 26291 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Justera värmepump
« skrivet: 12 januari 2013, 13:47:13 »
Hej,
Vi bor i Vasatrakten i Finland, ungefär på samma höjd som Umeå.
Vi har nyligen slutat med oljeuppvärmning och skaffat en Nibe 1245-12. Vi har jordvärme med två nedgrävda slingor. Den ena är 400 meter och den andra 370 meter lång. Vårt hus har radiatorer och är ca 150 kvadratmeter. Vi har även en kulvert till ett bilgarage som är ca 10 meter från huset. I Bilgaraget har vi golvvärme och det är 50 kvadratmeter, vi har 15 grader varmt i garaget. Garaget har skilt system med värmeväxlare. Jag har noterat att pumpen har väldigt många starter. Då utetemperaturen är 0 grader så startar den över 60 ggr i dygnet. Jag funderar på att installera en arbetstank för att motverka de många starterna. Hur stor arbetstank behöver jag?

Jag har loggat värmepumpen i ett dygn då utetemperaturen var ca 0 grader. Har ni något förslag på justeringar som kunde göras för att få ner antalet starter? Här är en bild på loggningen:

http://www.ladda-upp.com/bilder/78834/nibe-logg


Hoppas att även loggfilen fungerar...


Tacksam för hjälp



Mvh

Anders
« Senast ändrad: 12 januari 2013, 14:58:29 av Agust »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Justera värmepump
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2013, 14:00:27 »
Om du lägger in loggfilen så blir det lättare att se vad som går att göra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Justera värmepump
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2013, 09:30:35 »
när VP stannar. Vad är värdet på framledningen i förhållande till bör-värdet?

Din integral går väldigt lite ovanför 0 i förhållande till hur långt den går under 0.

Går alla kretsar hela tiden och helt öppet?

Vad är det beräknade effektbehovet för huset?

Vad har du för temp på inkommande brine?

Vad är skillnaden mellan framledning och retur när värmepumpen kör mot huset.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera värmepump
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2013, 12:58:28 »
Hej,

Jag hoppas att bilderna ska ge den information som du frågade efter. Jag har öppnat alla termostater i huset, i sovrummen har jag inte termostaterna helt öppna. Jag vet inte vad effektbehovet är men förut då vi använde olja så var förbrukningen ca 3500 liter per år. Det var endast för huset, bilgaraget var inte inkopplat då. Här kommer bilderna...

http://www.ladda-upp.com/bilder/78883/fram-b-C3-B6r

http://www.ladda-upp.com/bilder/78885/kb-in

http://www.ladda-upp.com/bilder/78884/fram-retur


Mvh

Anders

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Justera värmepump
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2013, 13:27:40 »
Gjorde en snabbkoll på loggen och när vp startar blir returen varm nästan omedelbart vilket brukar betyda att radiatorerna är ostrypa. Det kan räcka med att några raddar närmast släpper igenom vattnet för snabbt man brukar rekomendera att det ska skilja ca 5 grader mellan in ut på radden när det är lika kallare ute.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera värmepump
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2013, 19:17:29 »
Vi har enrörssystem med 5 slingor. Jag tänkte mäta framledning och retur i pannrummet på alla slingor och strypa de slingor som har för liten fram-retur skillnad. Så att alla slingor skulle ha samma fram-retur skillnad. Hur stor arbetstank tror ni att jag behöver för att få ner antalet starter till en bra nivå?

Mvh

Anders


 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Justera värmepump
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2013, 19:20:56 »
Det kan ju finnas en del att lösa med justering och intrimmning.

Tittar man på effekten låter 300l - 500 liter bra.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Mange22

  • Gäst
Mange22
SV: Justera värmepump
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2013, 16:37:48 »

Jag kör enrörs system och behöver ingen arbetstank stryp returen tills Delta går upp till 7 grader jag kör 80% på CP pump
Enrör 5 slingor + två rum med golvvärme

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Justera värmepump
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2013, 23:43:50 »
huruvida man har enrörs eller tvårörs påverkar inte nämnvärt huruvida man "behöver" en tank eller inte. Det beror på effekten i förhållande till möjligheten att avge effekt samt diverse andra flödesdetaljer.

August bör precis som du säger, och som nämnts tidigare, kontrollera/justera in sitt radiatorsystem och därefter avvakta resultatet från detta. Först då kan man rimligen avgöra huruvida en tank behövs eller inte. Förhoppningsvis inte!

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera värmepump
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2013, 15:02:44 »
Hej,

Tack för svaren!

Jag har konstaterat att vissa radiatorslingor går till 5 radiatorer och en går endast till 2 radiatorer. Jag ska skaffa en mätare och som sagt mäta temperaturskillnaden på alla slingor.

Mvh

Anders

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Justera värmepump
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2013, 23:03:21 »
Är värmepumpen kopplad direkt mot radiatorerna? Diameter på rören? Vilken typ av radiatorer

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera värmepump
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2013, 14:56:32 »
Hej,

Värmepumpen är kopplad direkt till radiatorslingorna via en fördelare.

Alla radiatorslingor utom en slinga har plaströr och ytterdiameter 15 mm. En slinga har kopparrör och ytterdiametern på den är också 15 mm.

Radiatortypen är denhär:  http://www.ladda-upp.com/bilder/79138/radiator


Mvh  Anders

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Justera värmepump
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2013, 22:29:44 »
det här med 5 radiatorer på en enrörsslinga med 15 rör verkar populärt av någon anledning. Skumt.

Agust, när värmepumpen går. Kontrollera temperaturen på framledningen eller invid din fördelare som du nämnde.
Välj sedan att kontrollera en slinga i taget. Gå till första radiatorn kontrollera temperatur på in och ut rör från radiatorn. Det borde bli lägre och lägre temp ju längre bort i slingan du kommer. Det vatten i just denna slinga som går tillbaks till värmepumpen är det vatten som kommer i returröret på den sista radiatorn.

Troligen har du en fördelare på alla returrör också så egentligen kan du ju göra ovanstående ståendes invid fördelarna för att försöka hitta vilken slinga det är som av någon anledning skickar tillbaks för varmt vatten.

Vilket tillvägagång sätt som passar dig beror lite på förutsättningarna kanske. Men mitt inledande förslag gör ju att du även får en uppfattning om det finns skillnader som verkar underliga mellan olika radiatorer.

Hur detta sedan skall lösas eller hur resultatet skall tolkas får väl bli en senare fråga.

Kanske är det helt enkelt så att ditt totalflöde är på tog för stort och det kommer vi märka genom en sådan här aktivitet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Justera värmepump
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2013, 07:49:37 »
Hej,

Värmepumpen är kopplad direkt till radiatorslingorna via en fördelare.

Alla radiatorslingor utom en slinga har plaströr och ytterdiameter 15 mm. En slinga har kopparrör och ytterdiametern på den är också 15 mm.

Radiatortypen är denhär:  http://www.ladda-upp.com/bilder/79138/radiator


Mvh  Anders
Hej! Den radiatorn du hänvisar till är mer för högtempsystem 80-60 när du körde olja så titta på lite mer fetare raddar så du får lite mer i systemet.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera värmepump
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2013, 16:32:58 »
Hej,

Tackar för alla svar!

Jag ska låna en modell bättre temperaturmätare från jobbet. Jag har inte haft möjlighet att låna den ännu, men snart borde jag nog få den.

Mvh

Anders

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!