Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Agust
« skrivet: 12 januari 2016, 10:25:36 »

Det som är konstigt är ju att då vi eldade med olja så hade vi max framledningstemperatur 55 grader, och då hade vi varmt i huset. Anledningen till det var att det var någon som sagt att dessa plaströr som vi har släpper igenom syre och stockar igen om man har varmare framledning. Då rörmontören var här och installerade värmepumpen så sade han att de plaströr som vi har är nyare och släpper inte igenom syre.


Skrivet av: purjo__
« skrivet: 11 januari 2016, 14:55:36 »

Ja, gamla oljesystem är oftast gjordea för ganska lågt flöde. Så kallat 80/60-system, 80 grader framledningstemp, 60 i retur.
Jag har ett sånt själv och det är inte helt optimalt med värmepump...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 januari 2016, 13:00:06 »

Nej det tror jag inte men med olja så kan man ha högt delta och hög framledning utan att det gör nånting ditt 1 rörs system är troligen byggd för det med en arbetstank kan du ha lite lägre flöde i rad kretsen än vad som är optimalt för vp utan att det gör nånting.
Skrivet av: Agust
« skrivet: 11 januari 2016, 12:42:55 »

Ok, kan det vara så att det är något fel på 1245:ans cp?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 januari 2016, 12:38:54 »

Jag skulle valt en av samma styrka som den gamla men jag tror inte den i 1245an är så mycket svagare  Sc:,h
Skrivet av: Agust
« skrivet: 11 januari 2016, 12:14:06 »

Denna pump använde vi då vi värmde med olja, om det var kallare typ -20 så var vi tvungen att ha cp i treans läge, alltså 90w. Det är väl tyngre för cp att pumpa nu då vi har volymtanken inkopplad. Om vi ändrar systemet till arbetstank, vilken pumpmodell ska vi välja då som har samma pumpkapacitet som den vi hade förut då vi värmde med olja?


Mvh

Anders
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 januari 2016, 11:33:14 »

Jag har svårt att tro att det ska behövas en kraftigare cp men kan säkert vara så ändå. En 300 liters tank funkar utmärkt som arbetstank.
Skrivet av: Agust
« skrivet: 11 januari 2016, 10:14:40 »

Alla termostater är fullt öppna förutom i sovrummen. Fungerar det inte att ha 2 st. cp i serie? Jag tänkte då ni skriver att det borde kopplas om som arbetstank. Om det kopplas om som arbetstank, borde det vara en större tank då?

Mvh

Anders
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 januari 2016, 09:07:56 »

Om det finns ett flödesproblem så kan det vara lösningen, men som sagt, kolla först så du inte har ett antal termostater som stryper bort flöde.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 januari 2016, 07:28:55 »

Hej,

Det är länge sen jag frågat något av er nu men här är jag igen...

Jag har fortfarande för många starter fastän en 300 liters volymtank är inkopplad. Det är ju så kallt nu så pumpen går hela tiden, men då det är varmare så stannar pumpen på hysteres. Värmepumpens cp är inställd på 100%, men jag tror den har för liten pumpeffekt, om jag inte minns fel så har värmepumpen en cp som är ca 60w. Förut då vi värmde huset med olja så hade vi en cp som var 90w. Då vi värmde med olja så hade vi max 55 graders framledningstemperatur, och då hade vi varmt i huset. Jag har inställd pumpen på max 60 graders framledningstemperatur, och nu då det varit ca 25 minusgrader så har börvärdet överstigit 60 grader så det har varit lite svalare i huset nu. Skulle det bli -40 så skulle börvärdet säkert bli 80 grader. Jag har haft alla slingor fullt öppna men det hjälpte inte att få ner antalet starter, så jag har justerat dom nu så att 2 slingor är fullt öppna och 3 slingor har jag strypt, så nu är returens temperatur från alla 5 slingor ganska lika. Framledning och retur mellan volymtank och radiatorer har en skillnad på ca 13 grader. Nu undrar jag om man skulle kunna tänka sig att sätta en extra cp som skulle hjälpa värmepumpens cp att trycka ut vattnet till radiatorerna? Var skulle den i så fall vara bästa att installera och vilken typ av cp skulle vara bäst, en som reglerar varven enligt behov eller en traditionell? Eller finns det andra bättre alternativ att få ner antalet starter?


Mvh

Anders
Du borde nog ha kopplat in tanken som arbets tank med separat cp till radiatorerna då får vp sitt flöde och rad kan ha ett lägre.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 januari 2016, 07:08:34 »

Har du alla termostater fullt öppna?
Om du har för hög kurva och termostater aktiva så kommer dessa att strypa flödet och ge hög deltaT vilket gör att värmepumpen stannar på hög hysteres.
Att ha så stor deltaT utan att något är grundläggande fel är mycket ovanligt.
Skrivet av: Agust
« skrivet: 10 januari 2016, 21:45:14 »

Hej,

Det är länge sen jag frågat något av er nu men här är jag igen...

Jag har fortfarande för många starter fastän en 300 liters volymtank är inkopplad. Det är ju så kallt nu så pumpen går hela tiden, men då det är varmare så stannar pumpen på hysteres. Värmepumpens cp är inställd på 100%, men jag tror den har för liten pumpeffekt, om jag inte minns fel så har värmepumpen en cp som är ca 60w. Förut då vi värmde huset med olja så hade vi en cp som var 90w. Då vi värmde med olja så hade vi max 55 graders framledningstemperatur, och då hade vi varmt i huset. Jag har inställd pumpen på max 60 graders framledningstemperatur, och nu då det varit ca 25 minusgrader så har börvärdet överstigit 60 grader så det har varit lite svalare i huset nu. Skulle det bli -40 så skulle börvärdet säkert bli 80 grader. Jag har haft alla slingor fullt öppna men det hjälpte inte att få ner antalet starter, så jag har justerat dom nu så att 2 slingor är fullt öppna och 3 slingor har jag strypt, så nu är returens temperatur från alla 5 slingor ganska lika. Framledning och retur mellan volymtank och radiatorer har en skillnad på ca 13 grader. Nu undrar jag om man skulle kunna tänka sig att sätta en extra cp som skulle hjälpa värmepumpens cp att trycka ut vattnet till radiatorerna? Var skulle den i så fall vara bästa att installera och vilken typ av cp skulle vara bäst, en som reglerar varven enligt behov eller en traditionell? Eller finns det andra bättre alternativ att få ner antalet starter?


Mvh

Anders

Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 27 december 2013, 09:55:07 »

Ja, garaget har väl helt enkelt sämre isolering och inte samma kurva som resten av huset. Så någon slags automatik är väl då lösningen. Dvs om problemet med kallare garage vid kall väderlek är ett problem (beror väl på vad du använder det till i slutändan, att ha det lite kallare när det är svinkallt ute spar ju om inte annat energi!).

Jag har ingen bra lösning tyvärr, men någon slags tempgivare i luften i garaget som styr vattenflödet över värmeväxlaren vore väl bra. Typ en golvvärmetermostat i garaget som inte styr golvvärmefördelaren utan en motsvarande ventil på framledningen till värmeväxlaren.
Skrivet av: Agust
« skrivet: 26 december 2013, 15:13:12 »

Hej,

Jag är inte säker på att returen är tillräckligt varm för att värma garaget, jag vet inte hur jag ska testa det. Om man ser på börvärdet till garaget så är returen från radiatorerna alltid minst 5-10 grader varmare än det. Jag har en Alfa laval växlare, och jag har förstått att dagens växlare inte har nästan någon förlust.

Jag har den kopplad som den ursprungliga nu, och det fungerar bra om utetemperaturen hålls konstant. Om utetemperaturen är ca 0 grader så har jag strypt den så att flödet är optimalt då, blir det kallare då typ -15 så räcker inte flödet till som var optimalt för 0 grader, så blir det kallt i garaget. Samma sak gäller även om flödet är inställt för typ -15 och så blir det +5, då blir returen från växlaren för varm. Så som jag har det nu så måste man justera flödet hela tiden.

Skulle det gå att montera någon sorts automatik som justerar flödet till växlaren så att flödet skulle vara optimalt hela tiden fastän utetemperaturen pendlar, någon shunt eller liknande? Så att jag skulle kunna använda den ursprungliga inkopplingen, alltså framledningen till växlaren.

Mvh

Anders
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 26 december 2013, 09:32:43 »

Är du säker på att returen från radiatorerna är nog varm för att garaget ska bli nog varmt, även om allt flöde skulle gå den vägen? (Det kan vara bra att testa först, om du kan, så du inte skaffar en CP till i onödan).

När det gäller den ursprungliga kopplingen med växlaren på framledningen; provade du att strypa flödet över växlaren så att bara lagom mycket vatten gick den vägen? Dvs lagom mycket så att garaget blir varmt, men att det mesta flödet går till radiatorerna, och att returen från växlaren inte spelar så stor roll för den totala returen? (ber om ursäkt att jag inte orkar läsa om hela tråden). (Dvs se växlaren som en egen radiator som du stryper in för ett lämpligt delta över den som matchar den övriga radiatorslingan).

Skrivet av: Agust
« skrivet: 23 december 2013, 13:14:44 »

Hej,

Det är lite svårt att förklara detta och det är lite svårt att se på bilden. Jag har därför ritat två bilder så kanske det blir lite lättare att se då. Den första bilden är som det var inkopplat först. Den andra bilden är inkopplad på samma sätt som jag testade med då det blev kallt i garaget, men cirkulationspumpen har jag ju inte ännu.

Mvh

Anders
Skrivet av: Agust
« skrivet: 22 december 2013, 13:54:20 »

Hej,

Jag har ju en värmeväxlare till bilgaraget, och den har ju varit inkopplad så att framledningen till radiatorerna delar sig så att ett rör går till växlaren och det andra till radiatorerna. Returen från växlaren går direkt till värmepumpen tillbaka, och det har ju lurat pumpen på så vis att returen har varit alldeles för varm och pumpen har stannat för fort. Då rörmokaren var här och monterade volymförstoraren så sade jag åt honom att han ska dra rör från radiatorreturen till växlaren, och det gjorde han. Det är ju golvvärme i garaget så därför behöver det ju inte vara så varmt vatten till växlaren skulle man ju tycka. Problemet är att det verkar vara så stort motstånd i växlaren så flödet blir för lågt och det blir kallt i garaget, tydligen är flödet bättre till värmepumpen så allt vatten flödar dit. Så därför har jag inte kunnat köra med det systemet. Jag var tvungen att öppna kranen på det ursprungliga systemet igen och stänga kranen på radiatorreturen. Det har fungerat att ha det så då jag har haft kranen endast lite öppen. Men nu då det blev kallare så var jag tvungen att öppna kranen mer till växlaren, därför flödet räckte inte till. Jag vill ju ha ett system som sköter sig själv utan att behöva springa dit och öppna och stänga kranen beroende på utetemperaturen. Nu har jag funderat att montera en cp bredvid växlaren som trycker in radiatorretur vattnet till växlaren. Skulle det fungera så att växlaren värms med radiatorreturen så påverkas ju inte värmepumpens starter längre. Värmepumpen och växlaren har vi i källaren i vårt hus. Finns det andra lösningar i detta fall som skulle vara bättre än att montera en cp? Hur stor effekt på cp behövs i detta fall för att trycka in tillräckligt med vatten i växlaren? Finns det risk att trycket blir för högt om man monterar en cp så nära växlaren så att växlaren går sönder? Här är ett foto...


Mvh

Anders
Skrivet av: Agust
« skrivet: 09 november 2013, 22:36:57 »

Ok, tackar så mycket för svaret

Mvh

Anders
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 november 2013, 22:31:56 »

Om vp gör vv så växlar den över till värme när den är klar med vv laddningen så länge Gm står på minus utan att ha nått -90.
Skrivet av: Agust
« skrivet: 09 november 2013, 22:14:28 »

Alltså GM far inte ner till -90 vid tre tillfällen utan svänger, en gång går den endast ner till -23 och sen går den mot noll och andra gången går den ner bara till -11 och sen upp igen och tredje gången bara  till -5. Det var det som jag funderade på varför GM inte alltid går till -90. Jag öppnade alla strypningar för några veckor sen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 november 2013, 20:46:52 »

26 starter är ingen katastrof dom minskar när det blir kallare ute. Du skulle behöva öka flödet på varma sidan kanske prova släppa på strypningarna. Vad menar du med Gm vänder  Sc:,h
Skrivet av: Agust
« skrivet: 09 november 2013, 20:34:42 »

Hej,

Jag var tvungen att ändra GM till -90, så nu slår inte hysteres på men det är väldigt nära att den gör det. Jag har onödigt många starter nu, 26 starter på denna loggning. GM svänger på -23, -11 och -5 varför gör dom det? Jag bifogar loggningen...

Mvh

Anders
Skrivet av: Agust
« skrivet: 01 november 2013, 20:35:55 »

Hej,

Jag har justerat GM från -150 till -130, sen så loggade jag ett dygn. Bifogar filen...

Mvh

Anders
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 28 oktober 2013, 21:07:37 »

Du får inte fler starter för som det är nu så räknar ju inte vp ner alla gradminuterna. Har du koll på hur mycket över börvärde framledningen ligger i slutet av en värmekörning Har för mig att default värde för max diff framledning ligger på 10 grader på 1245 så det är väl där du hamnar antar jag.
Ja, Max diff framledning är som standard 10 grader, men går att ställa upp ända till 25 enligt manualen.

Men som Smurfen antyder: prova öka VP-start till den punkt där pumpen inte stannar pågå max diff framledning och se hur många starter då får. (Det går ju öka max diff också större än 10 men det känns som ett andra steg...)
Skrivet av: Agust
« skrivet: 28 oktober 2013, 20:18:30 »

Då hysteres slår till så då är framledning-beräknad ca 10 graders skillnad. Jag ska byta ut ett element som är sönder, sen ska jag lufta systemet och efter det ska jag logga pumpen. Loggningen blir antagligen på lördagen. Tackar för all hjälp hittills...

Mvh

Anders
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 oktober 2013, 19:58:07 »

Du får inte fler starter för som det är nu så räknar ju inte vp ner alla gradminuterna. Har du koll på hur mycket över börvärde framledningen ligger i slutet av en värmekörning Har för mig att default värde för max diff framledning ligger på 10 grader på 1245 så det är väl där du hamnar antar jag.
Skrivet av: Agust
« skrivet: 28 oktober 2013, 19:53:21 »

Om jag ökar GM värdet så då får jag väl fler starter eller?
Jo slingorna är parallellkopplade.
Jag har inte mätt temperaturen på slingorna men eftersom flödet var för dåligt då jag hade strypt några slingor så är det väl inte något alternativ att strypa dem igen.
Framledning-retur i pumpen är ca 10 grader nu då pumpen gått 10 minuter, utetemperatur ca +8
Värmebärarpumpen är på 100%

Mvh

Anders
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 oktober 2013, 19:42:02 »

Ett tips är att använda usb loggningen i vp och lägga in loggen har på forumet så ser man hur pumpen går det brukar vara lagom med en loggning per minut.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 28 oktober 2013, 19:19:59 »

Du menar alltså att jag ska öka från -150 till t.ex -170?
Nä, det är minska. GM-värdet är ju negativt. Öka från -150 till något större, kanske -120. Så kanske pumpen hinner gå klart.

Du skriver nedan att du öppnat alla slingor. Dessa slingor är parallellkopplade i pannrummet? Och så har du din växlare i garaget om jag kommer ihåg rätt. Hur är det med dessa slingor nu; Vad är skillnaden mellan framledning och retur på slingorna? Och var är skillnaden framledning och retur i värmepumpen när kompressorn gått ett tag? Och hur fort går din cirkulationspump för värmebäraren?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 oktober 2013, 19:17:13 »

Nej öka till tex -110 så att vp hinner räkna ner Gm för bryter den på hysteresen går den antagligen högt över börvärde.
Skrivet av: Agust
« skrivet: 28 oktober 2013, 18:07:06 »

Du menar alltså att jag ska öka från -150 till t.ex -170?

//Anders
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 oktober 2013, 17:06:23 »

Du kanske skulle öka Gm för start av kompressorn hysteresen ska inte behöva ökas.
Skrivet av: Agust
« skrivet: 28 oktober 2013, 15:14:36 »

Hej,

Jag skulle vilja veta om det är normalt att hysteres stannar kompressorn. Jag har gradminuterna på -150. Nu då det är ganska varmt ute ca +8 så går kompressorn som den ska ca 15-20 minuter, och gradminuterna räknar ner tills ca -60. Då ändras gradminuterna till 1 och kompressorn stannar. Vi har inte problem med för många starter nu men jag skulle vilja veta om det är bra att ha det så eller skulle man behöva justera hysteres?

Mvh

Anders
Skrivet av: Agust
« skrivet: 23 oktober 2013, 22:35:03 »

Hej,

Sorry det ska vara enrörssystem, blev fel där. Det kan hända att det heter förskjutning det som man kan ställa mellan -10 och +10. Inte så lätt att minnas alla dessa ord... :)

Mvh

Anders
Skrivet av: mrbackback10
« skrivet: 23 oktober 2013, 19:33:22 »

Vi har ju flerrörssystem Sc:,h Sc:,h ibörjan skriver du om enrörs sytem Sc:,h bytt nyligen. Enligt skissen har du satt in ukv:n som volym förstorare och behöver ej då nödvändigtvis extern framlednings givare. Så den snabba start/stoppen som du beskrev kunde ju bero på dåligt flöde eller ev garage växlarn. men det låter som om du fått systemet itrim nu tummenupp .Hoppas dock det är förskjutningen du ändrat å inte värmekurvan.. a:gl (värmekurva 0) alltid kul med nya nöjda värmepumps ägare tummenupp
Skrivet av: Agust
« skrivet: 23 oktober 2013, 10:16:07 »

Hej,

Jag har haft väldigt mycket jobb så jag ber om ursäkt för att jag inte skrivit tidigare.

Vi har ju enrörssystem, och en slinga är ju ganska lång om man jämför med de andra, så jag hade ju strypt flödet till de kortare slingorna så att flödet skulle bli bättre i den längre. Strypningarna var nog en del av orsaken till att flödet var så dåligt. Det var ju mycket skräp i värmesidans skräpfilter, så det hade ju också en negativ effekt. Jag har öppnat strypningarna på alla slingor, så nu är alla fullt öppna. Och jag måste säga att det fungerar väldigt bra nu, nu då det varit ca 0 grader ute så har vi haft ca 21 starter per dygn. Jag har gradminuterna inställda på -150, värmen i huset är jämn och det blev så varmt så jag fick ställa ner förskjutningen från 0 till -1.


Mvh

Anders
Skrivet av: mrbackback10
« skrivet: 23 oktober 2013, 09:18:32 »

Hur ser din ukv inkoppling ut på systemet (skiss). Är det nibes egna ukv eller annat märke (typ akvaterm mm.) Brukar vara rekommenderbart att koppla extern framlednings givare när du kör mot ukv. men lättare att se om man får bild eller skiss vad det ev. kan bero på. Men låter skumt med sådant beteende Sc:,h
Skrivet av: Agust
« skrivet: 26 september 2013, 22:59:07 »

Jag har inte flyttat givaren så det är utgående framledningen i pumpen före volymtanken som var ca 8 grader varmare än bör. Jag har inte sett det förut men idag då jag var där så startade pumpen och det var då som den stannade efter ca 3 minuter. Jag tänkte om det kan vara någon del i pumpen som är sönder. Jag var dit och kollade nu och då startade pumpen som den ska och den går nog länge nu. Så jag tänkte om något är sönder i den så att det startar och bara går några minuter emellanåt så då förstår jag varför jag har många starter.


Mvh

Anders
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 26 september 2013, 14:33:11 »

Det finns även en hysteresinställning som gör att den stannar om skillnaden mellan är- och börvärdet blir för stor.
Men, om du har en 300 liters tank så kan den väl inte värma så att den blir 8 grader varmare än börvärdet på tre minuter? Det låter som att du har väldigt dålig cirkulation...
Skrivet av: Agust
« skrivet: 26 september 2013, 11:23:41 »

Hej,

Jag har nu en 300 liters volymtank. Jag har justerat upp gradminuterna till -220. Jag var där nu och kontrollerade och då gradminuterna kom upp till -220 så startade pumpen som den ska. Pumpen gick ca 3 minuter och så stannade den. Framledningens temperatur var ca 8 grader varmare än börvärdet då den stannade. Fungerar det inte så att om Fram är 8 grader varmare än bör så minskar gradminuterna med 8 grader per minut? Alltså då skulle ju pumpen behöva gå ca 27 minuter tills gradminuterna är 0, eller har jag fel? Är det något annat än gradminuterna som styr pannans stopp?

Mvh

Anders
Skrivet av: Remo
« skrivet: 10 mars 2013, 19:57:36 »

Vi har enrörsystem och vi har totalt 5 slingor, slingorna har mellan 2 och 5 radiatorer vardera. Jag har strypt två slingor ganska mycket och en slinga lite. Jag har en ir-termometer.

Mvh

Anders

Det kan vara svårt att nå lägre differens med ettrörssystem, har själv ettrörssystem med två slingor och måste köra CP:n max och ändå har differensen 10-12 grader beroende på temperaturen ute.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 10 mars 2013, 19:55:34 »

Remo...jag håller med dig i din uppfattning gällande växlarens inkoppling.

Genom att Agust har så stor temperaturskillnad mellan primär och sekundärkretsen, så anser jag att nyttan med omkopplingen är mycket liten och inte mätbar. Vad anser du om det påståendet?

Kan hålla med att skillnaden är kanske inte så stor, men att en installatör inte gör rätt är värre.
Skrivet av: Agust
« skrivet: 10 mars 2013, 18:33:12 »

"Du vet att ingen annan radiator är strypt än dom två? Har du en IR-termometer att du kan kolla alla returer eller någon annan bra anliggningstermometer?"

Vi har enrörsystem och vi har totalt 5 slingor, slingorna har mellan 2 och 5 radiatorer vardera. Jag har strypt två slingor ganska mycket och en slinga lite. Jag har en ir-termometer.

Mvh

Anders
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 10 mars 2013, 18:07:17 »

Har möt i mina tidigare jobb både stora  och små värmeväxlare och vet varför dom har varit
motströms kopplade.
Det räcker att kolla vilket håll värmeväxlarna är kopplade på värmepumpen själv.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmev%C3%A4xlare#Motfl.C3.B6des

Remo...jag håller med dig i din uppfattning gällande växlarens inkoppling.

Genom att Agust har så stor temperaturskillnad mellan primär och sekundärkretsen, så anser jag att nyttan med omkopplingen är mycket liten och inte mätbar. Vad anser du om det påståendet?
Skrivet av: Remo
« skrivet: 10 mars 2013, 17:54:36 »

10 grader är ingen katastrof men du kan börja öppna lite till och ändå försöka hålla balansen mellan slingorna.
Det är jo mera ekonomisk om man inte behöver strypa flödet mer än nödvändigt, kanske man kan sänka tempen på VB ut sedan man hittat bra balans istället.
Du vet att ingen annan radiator är strypt än dom två? Har du en IR-termometer att du kan kolla alla returer eller någon annan bra anliggningstermometer?
Skrivet av: Agust
« skrivet: 10 mars 2013, 16:59:43 »

Hej,

Som jag skrev tidigare så har jag ju strypt ett par radiatorslingor så att retur temperaturen i alla slingor skulle bli lika. Vad tycker ni att jag ska göra nu då, ska jag öppna radiatorslingorna som är strypta för att få större flöde till pumpen då det inte går med nuvarande inställning att få fram-retur skillnad till 7-9 grader fastän värmebärarpumpen är på 100%? Fram-retur skillnaden är 10 grader nu.

Mvh

Anders
Skrivet av: Remo
« skrivet: 10 mars 2013, 11:02:27 »

Har möt i mina tidigare jobb både stora  och små värmeväxlare och vet varför dom har varit
motströms kopplade.
Det räcker att kolla vilket håll värmeväxlarna är kopplade på värmepumpen själv.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmev%C3%A4xlare#Motfl.C3.B6des
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 10 mars 2013, 09:53:59 »

Om vi antar att garage/kulvert kräver 2,5 kW med temperaturer fram 27°, retur 22° samt plattväxlaren matas med 49° samt retur 29°. Det ger ett flöde över plattväxlarens värmepumpssida om 0,03 l/s samt 0,14 l/s på plattväxlarens garagesida.

Jag kan inte se hur en ombyggnad kan göra skillnad, som påverkar verkningsgrad eller komfort.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 10 mars 2013, 01:05:36 »

En plattvärmeväxlare har ofta kring 30 plattor som vattnet strömmar genom, utan att veta så skulle jag gissa att det handlar om tiotals procent skillnad i effektivitet, inte 2-3 procent. Dessutom så handlar det här om en enstaka installationsförändring, att göra en enda gång, sedan så kan man så att säga leva lugnt i förvissningen om att man gjort vad man kunnat för att göra en så effektiv installation som möjligt.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 09 mars 2013, 20:22:31 »

Alltså koppla den så att flödet blir motströms, menar du att det inte har någon betydelse?

Jag känner inte till flöden och temperaturer, men misstänker att skillnaden blir försumbar.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!