Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trött pÃ¥ bulor i gräsmattan....ny pump...  (läst 4690 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Crazy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Trött på bulor i gräsmattan....ny pump...
« skrivet: 29 augusti 2005, 22:46:56 »
Det börjar bli dax för en ny värme pump till huset!
Har idag jordvärme installerat 1981 !!! Still going strong...
Har tänkt att byta pumpen före vintern för att slippa eventuelt haveri under kallaste perioden.

Nu till min fundering:
Vad kan jag göra för att slippa bulor och fåror i gräsmattan!?
Måste jag byta värme system!???
Har fått lägga om gräsmattan vart 5år och där imellan fylla på. (trött på det nu!)
Jag har 400m slang på mellan 90-110cm djup,lerjord.
Tacksam för tipps.

// Peter

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trött på bulor i gräsmattan....ny pump...
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2005, 06:50:25 »
Skulle inte tro att det är kollektorn som gör att din gräsmatta måste göras om, förmodligen är det det faktum att du har lerjord som spökar.

Jag har i alla fall alldrig sett en gräsmatta som ändrar p.g.a. en ytjordvärmekollektor av normalt snitt, däremot har jag sett gräsmattor som ändrar p.g.a lerjord/dåligt underarbete. (utan jordvärmekollektor)

Säker är jag dock inte, har du flera minusgrader på både utgående och inkommande KB i slutet av säsongen kan det vara kollektorn som spökar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Trött på bulor i gräsmattan....ny pump...
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2005, 07:13:10 »
Nu skall jag häda i detta forum:

Stäng av värmepumpen nästa vinter och använd bara elpatron så får du se om bucklorna orsakas av värmepumpens slingor eller ej.

Utloggad Crazy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trött på bulor i gräsmattan....ny pump...
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2005, 08:54:03 »
Ja, nog är jag säker på att det är slangen (kollektorn) som spökar allt!! (i kombination med marken)
På våren och försommaren kan du följa slingorna på gräsmattan som bruna fåror!! (tar låååång tid innan det blir grönt)

Så att använda enbart elpatron kommer inte på frågan.

Vad kan man göra för att slippa detta gissel! :-\?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trött på bulor i gräsmattan....ny pump...
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2005, 10:12:46 »
Får oxå fåror och gropar i gräsmattan trots att jag fyller igen dom ungefär vart femte år. Har tung lerjord, vattenledningar, avloppsrör, dagvattenavlopp, el och tele. Dock ingen jordvärme. Grävmaskinisten säger att det beror på att jag blandade lerjorden med det översta matjordslagret vid återfyllningen. Matjorden förmultnar sakta och "försvinner". Speciellt om grundvatten/ytvatten nivån förändras.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Trött på bulor i gräsmattan....ny pump...
« Svar #5 skrivet: 30 augusti 2005, 18:13:41 »
Det börjar bli dax för en ny värme pump till huset!
Har idag jordvärme installerat 1981 !!! Still going strong...
Har tänkt att byta pumpen före vintern för att slippa eventuelt haveri under kallaste perioden.

Nu till min fundering:
Vad kan jag göra för att slippa bulor och fåror i gräsmattan!?
Måste jag byta värme system!???
Har fått lägga om gräsmattan vart 5år och där imellan fylla på. (trött på det nu!)
Jag har 400m slang på mellan 90-110cm djup,lerjord.
Tacksam för tipps.// Peter


det låter som om du har ett sånt där system med glykol, stämmer det?

du kan mäta vilken temp du har på kb in & kb ut
hur kraftig pump kör du på dom där 400m
hur stort är huset & hur mycke energi drar huset gissar du på? (inte hur måpnga kWh du gör av med)

Jag vet inten med vätske fyld kolektor som har problem med gräsmatan, det brukar bara vara dom som kör med gasfylda kolektorer som får bulor i gräsmattan, sånna system instaleradet i mitten på 80 talet & hadde kortare slingor
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Crazy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trött på bulor i gräsmattan....ny pump...
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2005, 09:06:37 »
Det stämmer jag har glykol i slingan!
Pumpen heter jbc 400m från Termia.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Trött på bulor i gräsmattan....ny pump...
« Svar #7 skrivet: 16 september 2005, 14:20:13 »
Jag hade gjort följande:
Skaffat en luft-vatten värmepump som tagit det mesta av husets årsbehov av uppvärmning och varmvatten. Sedan hade jag använt jordslingan för att förvärma luften till värmepumpen de få timmar på året då temperaturen annars skulle stoppa värmepumpen. Du kan bygga en luftförvärmare med en  temperaturstyrd cirkulationspump och några begagnade bilkylare och med den befintliga jordvärmekretsen, höjer du lufttemeraturen till strax under marktemperatur.

Vill du komma billigt undan och prova så använd en luft-luft värmepump som baslast och koppla bara in din jordvärme när utetemperaturen stoppar luftvärmepumpen. Det kostar dig mindre än 10.000 idag. Håller jordvärmepumpen några år till är det det helt ok.

Iden är att du istället för att belasta marken med hela kyleffekten belastar du marken bara med toppeffekten. Det blir ett mycket mindre markpåverkan.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Trött på bulor i gräsmattan....ny pump...
« Svar #8 skrivet: 24 september 2005, 20:13:01 »
Skulle inte tro att det är kollektorn som gör att din gräsmatta måste göras om, förmodligen är det det faktum att du har lerjord som spökar.

Jag har i alla fall alldrig sett en gräsmatta som ändrar p.g.a. en ytjordvärmekollektor av normalt snitt, däremot har jag sett gräsmattor som ändrar p.g.a lerjord/dåligt underarbete. (utan jordvärmekollektor)

Säker är jag dock inte, har du flera minusgrader på både utgående och inkommande KB i slutet av säsongen kan det vara kollektorn som spökar.

kan ganska säkert pÃ¥stÃ¥ att det är ett förstort efekt utag per m slang !!  pem frost  rätt vanligt här uppe i norr !!
har varit med om detta vid ett flertal tilfällen då det fuskats med dimensioneringen av slinglängd.
ett tips kan vara att ordna en slinga till o paralellkoppla dessa ev  bara 200 m extra o strypa in dessa med ventiler sÃ¥ att största flödet gÃ¥r genom den längre slingan.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Trött på bulor i gräsmattan....ny pump...
« Svar #9 skrivet: 24 september 2005, 20:17:26 »
Ja, nog är jag säker på att det är slangen (kollektorn) som spökar allt!! (i kombination med marken)
På våren och försommaren kan du följa slingorna på gräsmattan som bruna fåror!! (tar låååång tid innan det blir grönt)

Så att använda enbart elpatron kommer inte på frågan.

Vad kan man göra för att slippa detta gissel! :-\?

kolla in en solpump för o minska efekt uttaget ur marken eller gräv ner mer slinga o paralell koppla dessa.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!