Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenstyrning VST 11 - blandläge?  (läst 1846 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Varmvattenstyrning VST 11 - blandläge?
« skrivet: 28 september 2010, 21:36:50 »
Hej alla,
Jag har en Nibe 1115-7, flytande kondensering med VPA ackumulator och ETA 11 samt Växelventil VST 11.
Nu till frågan: Hur fungerar motorventilen i VST 11? Är det antingen 100% flöde till radiatorerna eller 100% till ackumulatorns mantel för laddning? Eller kan det även finnas blandläge, säg 70/30?
Anledningen till min frÃ¥ga är att jag har märkt att när VST 11 har laddat färdigt och växlar till radiatorerna sÃ¥ sjunker temperaturen i ackumulatorn betydligt snabbare än om jag inte skickar nÃ¥t vatten till radiatorerna (sommarläge). 
Framledningstempen till radiatorerna är i dessa dagar cirka 30 grader. Kan det vara så att ventilen läcker?
Tacksam för svar!
/Dan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattenstyrning VST 11 - blandläge?
« Svar #1 skrivet: 28 september 2010, 22:49:49 »
Det är en växelventil, den ska ge 100% flöde antingen till radiatorerna eller VVB:n.
Det låter som att den inte riktigt funkar som den ska, du kan prova att lossa på motorstyrningen och motionera ventilen på spaken som sitter på ventilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad danb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenstyrning VST 11 - blandläge?
« Svar #2 skrivet: 29 september 2010, 17:00:33 »
Tack,
Jag misstänkte att nåt inte står rätt till!
Jag ska försöka mecka ikväll. Det är synd att "manualen" till ventilen inte nämner nåt om detta! Eller?

Hälsningar
/Dan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!