Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lönt att byta frÃ¥n självdrag till FTX i gamalt hus?  (läst 11037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CJTF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej,

Har ett 1.5 plans tegelhus i Malmö som har en sisådär 100 år på nacken. Håller på och gör en omfattande renovering och funderar lite på om det är lönt att försöka byta till FTX system istället för den självdragsventilation som finns idag. Det är ju en hel del jobb med att dra ventilationskanaler samt ganska stora kostnader för FTX aggregatet självt. Samtidigt så är det nu eller "aldrig" det ska göras. Någon som har erfarenhet av liknade projekt? Tacksam för alla råd och synpunkter.

/CJTF

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Om du ändå gör stora ingrepp så skulle du nog i alla fall dra kanalerna.
Tilluften kan du dra ut och avsluta ovan innertak och "ta fram" vid senare tillfälle.
Frånluften har du ju ha nytta av även utan aggregat då den kan fungera som din nya självdragskanal alternativt monterar du en frånluftsfläkt och kör enbart frånluft.
Om du sedan köper ett aggregat så är allt egentligen färdigt för att bara montera aggregatet, uteluftsintag och tilluftsdon.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Leffilonen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag funderar i samma banor inför en större renovering av huset, nu eller aldrig...

Raptor
Hur grova kanaler behövs?
1,5planare + källare. Vind(övervåning) 40m² + markplan 90m² + källare 90m².
Tänker placera ventaggregat på kattvinden ovan wc/dusch och dra vertikala kanaler parallellt med murstocken.
Hur många till/frånluftdon behövs per våningsplan?
Eldar pellets i en Janfire.
201m borrhål och slangarna in genom källarvägg.
Beslutsångest vilken vp jag ska välja.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Jag funderar i samma banor inför en större renovering av huset, nu eller aldrig...

Raptor
Hur grova kanaler behövs?
1,5planare + källare. Vind(övervåning) 40m² + markplan 90m² + källare 90m².
Tänker placera ventaggregat på kattvinden ovan wc/dusch och dra vertikala kanaler parallellt med murstocken.
Hur många till/frånluftdon behövs per våningsplan?

Föreskriften säger 0,35 l/s/m2.
I ditt fall alltså 60l/s. Frånluft från toaletter och kök. 15-20l/s för en wc och ca 20l/s för kök.
Tilluft i övriga rum där personer kan vistas stadigvarande. Man brukar räkna med 7-9 l/s/pers eller mer beroende på frånluftsbehovet. Systemet ska ha balans eller något undertryck.

En snabb lathund för kanaldimensionering:
0-30l/s   --> dimension 100
30-50l/s --> dimension 125
50-80l/s --> dimension 160
160 kanalen kan man köra luftmängder upp till ca 100l/s utan större problem.

Angående don är det svårt att säga utan att veta vilket don man tänker använda. Frånluften är max 1 per WC/kök/tvättstuga.
Tilluft brukar också bli 1 per rum men det kan bli 2 i tex matsal eller kombinerat matrum och vardagsrum.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Leffilonen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bifogar en enkel skiss på huset.
Hur mycket behöver jag isolera kanaler som går i kalla utrymmen på vinden?
Behöver jag någon värmare före/efter aggregatet? (Bor i Umeå)

Ursäkta CJTF om jag tar din tråd... :-\
Eldar pellets i en Janfire.
201m borrhål och slangarna in genom källarvägg.
Beslutsångest vilken vp jag ska välja.

Utloggad CJTF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lönt att byta från självdrag till FTX i gamalt hus?
« Svar #5 skrivet: 23 juni 2010, 23:19:14 »
Leffilonen det är helt okay!

Beträffande kanaldimensionerna, jag antar att man kan ha 160mm i huvudstammen till FTX:en och sedan gå ner i dimension när man grenar ut till de olika rummen. Blir lättare att dra fram klenare dimensioner, nackdelen är väl att det låter mera om man har ett högt luftflöde i en smal kanal korrekt?

Ni som har FTX installerat stör ni er på ljudet från luftdonen? Eller går det att få det så pass tyst att man inte tänker på det?

/CJTF

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Bifogar en enkel skiss på huset.
Hur mycket behöver jag isolera kanaler som går i kalla utrymmen på vinden?
Behöver jag någon värmare före/efter aggregatet? (Bor i Umeå)

Ursäkta CJTF om jag tar din tråd... :-\

Eftervärmare sitter oftast som standard i aggregaten. Jag rekomenderar att du väljer ett aggregat med roterande värmeväxlare.
Isoleringen är en smaksak. Men jag tycker inte att du ska ha mindre än 50mm. 80mm vore bra om du kunde få dit.
Isolera både till- óch frånluft.

Leffilonen det är helt okay!

Beträffande kanaldimensionerna, jag antar att man kan ha 160mm i huvudstammen till FTX:en och sedan gå ner i dimension när man grenar ut till de olika rummen. Blir lättare att dra fram klenare dimensioner, nackdelen är väl att det låter mera om man har ett högt luftflöde i en smal kanal korrekt?

Ni som har FTX installerat stör ni er på ljudet från luftdonen? Eller går det att få det så pass tyst att man inte tänker på det?

/CJTF

Ja, det borde inte vara något problem med 160 om du håller dej inom de luftmänger jag angett. Kanaldimensioneringen är viktig för ljudnivån. Men ännu viktigare är donval och dondimensionering. Det kan i vissa fall vara bättre att dimensionera upp kanalen en dimension precis innan donet och ta ett större don. Men då måste man hålla koll på att önskad luftmängd är injusterbar på det donet och att man för minst 10-15pa itryckfall över det. Annars är det svårt att injustera.
Har man möjlighet att välja don med anslutningslådor så är det klart bäst.

Angående skissen så ska förråd ha frånluft 0,35l/s/m2 och även pannrummet bör ligga med undertryck.
7-9 l/pers är bara en riktlinje. Det är helt OK att ha större flöde ifall man har så många frånluftsdon att det behövs för att få balans mellan till- och frånluftsflöden.
Ser ut som frånluft i vardagsrummet. Om det ligger mer i köket än i vardagsrummet är det ok annars får man oönskad luftvandring och det bör undvikas.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad whoppi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vet inte hur bra det kommer fungera med tanke på att ett hus med självdrag är relativt otätt.
Hus med "avsedda för FTX byggs helt täta och där luften egentligen bara kan passera genom värmeväxlaren.

Men om du har för avsikt att täta huset och sätta igen ventiler i fönster o väggar så fungerar det säkert.
1½ plans Borohus byggt 1989, 151m2 + 37m2 garage i huskroppen. 21,5 grader inne, 12 grader i garage. Två vuxna och två barn. FTX Bahco ACF luftvärmeväxlare + Bahco ACJ luftburen elvärme, 2st oljefyllda elradiatorer i garage.
Nibe el-vvb 200l från 2007.
Borås. Total elförbrukning ~13 Mwh per år.
Funderar på att uppgradera värmesystem till nån sorts pump...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!