Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 06 maj 2006, 21:30:07 »

Vad kostar Legionellan per år? Min går varje vecka ca 15 minuter TS à 6kW => 78 kWh/år vilket till stor dels tas tillvara i använt VV.
Vad är det ni sparar in på?

På detta forum är vi ju alla förfärligt rädda för TS-tid, jag tror faktiskt det handlar om detta, hur otroligt det än låter
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 05 maj 2006, 10:01:10 »

Så länge tillväxten sker på ytorna kanske det räcker med den korta uppvärmningen där faktiskt givaren sitter nära botten. Tillväxt i själva vattnet borde bara kunan ske om man inte använder VV på länge, annars spolas det ju in nytt hela tiden.

Intressant att bakterien kommer från vattenkällan. Jag trodde det var en smittosprida som skedde inifrån huset/sjukhuset.

Inforamtionen gjorde att jag är än mer mån om att köra legionellan, speciellt när det bara kostar < 100 kr/år. Det är under brusnivån i min ekonomi och räknas därmed inte  :D
Skrivet av: Optimerar'n
« skrivet: 05 maj 2006, 09:46:29 »

Jo man får hoppas att de vet vad de gör...

Man har ju högst temperaturen i toppen... men det är ju i botten på beredaren legionellan gottar sig...

Jag hittade nyttig info på Boverket:
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1644

"Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter"

Vad har ni för temperaturer i botten på era beredare?


Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 05 maj 2006, 09:18:16 »


För mig är det kanske inte bara besparingen för legionella körningarna (en dryg hundralapp per år).

Frågan är: Hjälper det?

Även om man kör beredaren för legionella,  vad hjälper det när det står och jäser i varmvattenledningarna...
Det man skulle behöva göra är att spola ledningarna också?

Sant, men man minimerar risken att den tar sig in i ledningarna kanske? Eller vilken väg tar sig bakterierna in i systemet? De kanske kommer via kranarna?

En annan sak jag undrat över är om den snabba temphöjningen i ytterhöljet räcker för att ta död på etablerad legionella? Det är ju inte så att hela VVB värms upp speciellt mycket. Men bakterien kanske växer på ytorna.

Man får hoppas att VP-tillverkarna vet vad de gör.
Skrivet av: Optimerar'n
« skrivet: 05 maj 2006, 09:15:03 »


För mig är det kanske inte bara besparingen för legionella körningarna (en dryg hundralapp per år).

Frågan är: Hjälper det?

Även om man kör beredaren för legionella,  vad hjälper det när det står och jäser i varmvattenledningarna...
Det man skulle behöva göra är att spola ledningarna också?


Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 05 maj 2006, 08:45:24 »

Vad kostar Legionellan per år? Min går varje vecka ca 15 minuter TS à 6kW => 78 kWh/år vilket till stor dels tas tillvara i använt VV.
Vad är det ni sparar in på?
Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 04 maj 2006, 21:39:30 »

Legionella är inte särskilt vanligt i villa system Har kört min 1210 i 4 år utan legionella höjning och det finns ingen legionella i mitt vatten.

Men om du får legionella då?

Det var en retorisk fråga för det luktar "Det händer inte mig", som jag själv anammat men på sistone ifrågasatt. Legionella-körningen är en försäkringspremie som gör att man sover gott på natten. Att resonera som att legionella är ovanligt i villor kanske inte håller långsiktigt? Jag ska överväga slå på denna funktion igen...   a:gl
Skrivet av: overlander
« skrivet: 03 maj 2006, 23:36:38 »

Legionella är inte särskilt vanligt i villa system Har kört min 1210 i 4 år utan legionella höjning och det finns ingen legionella i mitt vatten.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 03 maj 2006, 22:09:56 »

Nu har jag inte kollat manualen till 1X30 men max tempen är väll hur varmt vattnet ska bli när pannan går med elpatron (nöd drift)  Sc:,h
du kan ställa in en start temp.
du kan ändra delta-t om din röris monterat in nån att strypa flödet i rörena med. sen får du under varmvatten laddning kolla hur varmt vattnet är innan det går in i VPA:n & hur varmt vattnet är som lämnar VPA:n, här imallan ska du ha ca7 ºC diff

PÅ 1130/1230 så är start å stopp temp på vv styrd av temperatur... om vv stopp är satt för högt och du får hp-larm under vv-laddning kommer vp:en sänka stopptemp automatiskt till nästa körning..

Och detta visas genom att en parentes med ett minustecken dyker upp...

Vill man kan man pressa kompressorn upp till 60 grader då förutsatt att man har koll på flödena så inte du får hp-larm..
Men om du inte har problem med mängden vv sätt temp på start 45 och stopp 54.

Om man vill och det funkar så sänk vv-laddningens start temp till lägre temp under sommaren för att få långa drifttider..

Lycka till...

varför vill man stoppa på 54 grader? är et inte bra att låta tempen gå upp så högt som möjligt? det får ju dels bakterier att dö & sen så går det ju väldigt lång tid innan pumpen behöver produsera vatten igen.

Klarar inte 30 modellarna att göra 65 gradit vatten utan elpatron? Har man stopp på 54 måste man ju köra legionelle höjning.

Jo det går visst men att bara slentrianmässigt köra till 60 grader som är max är onödigt det sliter hårt på prylarna..
Man kan istället köra extra vv med  kompressorn då och då..
Och det bör räcka för det är ju manteltemp vi pratar om inte egentlig vv.temp..
I verkligheten så är vv-temp ännu högre.


Men med en VPS 300/200 som trådskaparen har så är det ju inte så ofta man laddar varmvatten, specielt inte om man kör up det i 60-65 ºC & har starten på 43 ºC
så såhimla mycke slitage lär det inte bli

Varje gång du pressar maskinen över 54 grader så är du högt upp i tryck och det frestar på sen om man tycker de extra graderna är värt det får var och en avgöra själv...

Jag pressar inte min bilmotor till varvtalstoppet varje gång jag växlar trots att det går...
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 03 maj 2006, 21:48:51 »

Nu har jag inte kollat manualen till 1X30 men max tempen är väll hur varmt vattnet ska bli när pannan går med elpatron (nöd drift)  Sc:,h
du kan ställa in en start temp.
du kan ändra delta-t om din röris monterat in nån att strypa flödet i rörena med. sen får du under varmvatten laddning kolla hur varmt vattnet är innan det går in i VPA:n & hur varmt vattnet är som lämnar VPA:n, här imallan ska du ha ca7 ºC diff

PÅ 1130/1230 så är start å stopp temp på vv styrd av temperatur... om vv stopp är satt för högt och du får hp-larm under vv-laddning kommer vp:en sänka stopptemp automatiskt till nästa körning..

Och detta visas genom att en parentes med ett minustecken dyker upp...

Vill man kan man pressa kompressorn upp till 60 grader då förutsatt att man har koll på flödena så inte du får hp-larm..
Men om du inte har problem med mängden vv sätt temp på start 45 och stopp 54.

Om man vill och det funkar så sänk vv-laddningens start temp till lägre temp under sommaren för att få långa drifttider..

Lycka till...

varför vill man stoppa på 54 grader? är et inte bra att låta tempen gå upp så högt som möjligt? det får ju dels bakterier att dö & sen så går det ju väldigt lång tid innan pumpen behöver produsera vatten igen.

Klarar inte 30 modellarna att göra 65 gradit vatten utan elpatron? Har man stopp på 54 måste man ju köra legionelle höjning.

Jo det går visst men att bara slentrianmässigt köra till 60 grader som är max är onödigt det sliter hårt på prylarna..
Man kan istället köra extra vv med  kompressorn då och då..
Och det bör räcka för det är ju manteltemp vi pratar om inte egentlig vv.temp..
I verkligheten så är vv-temp ännu högre.


Men med en VPS 300/200 som trådskaparen har så är det ju inte så ofta man laddar varmvatten, specielt inte om man kör up det i 60-65 ºC & har starten på 43 ºC
så såhimla mycke slitage lär det inte bli
Skrivet av: Digital
« skrivet: 30 april 2006, 23:38:50 »

Nu har jag inte kollat manualen till 1X30 men max tempen är väll hur varmt vattnet ska bli när pannan går med elpatron (nöd drift)  Sc:,h
du kan ställa in en start temp.
du kan ändra delta-t om din röris monterat in nån att strypa flödet i rörena med. sen får du under varmvatten laddning kolla hur varmt vattnet är innan det går in i VPA:n & hur varmt vattnet är som lämnar VPA:n, här imallan ska du ha ca7 ºC diff

PÅ 1130/1230 så är start å stopp temp på vv styrd av temperatur... om vv stopp är satt för högt och du får hp-larm under vv-laddning kommer vp:en sänka stopptemp automatiskt till nästa körning..

Och detta visas genom att en parentes med ett minustecken dyker upp...

Vill man kan man pressa kompressorn upp till 60 grader då förutsatt att man har koll på flödena så inte du får hp-larm..
Men om du inte har problem med mängden vv sätt temp på start 45 och stopp 54.

Om man vill och det funkar så sänk vv-laddningens start temp till lägre temp under sommaren för att få långa drifttider..

Lycka till...

varför vill man stoppa på 54 grader? är et inte bra att låta tempen gå upp så högt som möjligt? det får ju dels bakterier att dö & sen så går det ju väldigt lång tid innan pumpen behöver produsera vatten igen.

Klarar inte 30 modellarna att göra 65 gradit vatten utan elpatron? Har man stopp på 54 måste man ju köra legionelle höjning.

Jo det går visst men att bara slentrianmässigt köra till 60 grader som är max är onödigt det sliter hårt på prylarna..
Man kan istället köra extra vv med  kompressorn då och då..
Och det bör räcka för det är ju manteltemp vi pratar om inte egentlig vv.temp..
I verkligheten så är vv-temp ännu högre.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 30 april 2006, 23:07:23 »

Nu har jag inte kollat manualen till 1X30 men max tempen är väll hur varmt vattnet ska bli när pannan går med elpatron (nöd drift)  Sc:,h
du kan ställa in en start temp.
du kan ändra delta-t om din röris monterat in nån att strypa flödet i rörena med. sen får du under varmvatten laddning kolla hur varmt vattnet är innan det går in i VPA:n & hur varmt vattnet är som lämnar VPA:n, här imallan ska du ha ca7 ºC diff

PÅ 1130/1230 så är start å stopp temp på vv styrd av temperatur... om vv stopp är satt för högt och du får hp-larm under vv-laddning kommer vp:en sänka stopptemp automatiskt till nästa körning..

Och detta visas genom att en parentes med ett minustecken dyker upp...

Vill man kan man pressa kompressorn upp till 60 grader då förutsatt att man har koll på flödena så inte du får hp-larm..
Men om du inte har problem med mängden vv sätt temp på start 45 och stopp 54.

Om man vill och det funkar så sänk vv-laddningens start temp till lägre temp under sommaren för att få långa drifttider..

Lycka till...

varför vill man stoppa på 54 grader? är et inte bra att låta tempen gå upp så högt som möjligt? det får ju dels bakterier att dö & sen så går det ju väldigt lång tid innan pumpen behöver produsera vatten igen.

Klarar inte 30 modellarna att göra 65 gradit vatten utan elpatron? Har man stopp på 54 måste man ju köra legionelle höjning.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 30 april 2006, 18:16:30 »

Nu har jag inte kollat manualen till 1X30 men max tempen är väll hur varmt vattnet ska bli när pannan går med elpatron (nöd drift)  Sc:,h
du kan ställa in en start temp.
du kan ändra delta-t om din röris monterat in nån att strypa flödet i rörena med. sen får du under varmvatten laddning kolla hur varmt vattnet är innan det går in i VPA:n & hur varmt vattnet är som lämnar VPA:n, här imallan ska du ha ca7 ºC diff

PÅ 1130/1230 så är start å stopp temp på vv styrd av temperatur... om vv stopp är satt för högt och du får hp-larm under vv-laddning kommer vp:en sänka stopptemp automatiskt till nästa körning..

Och detta visas genom att en parentes med ett minustecken dyker upp...

Vill man kan man pressa kompressorn upp till 60 grader då förutsatt att man har koll på flödena så inte du får hp-larm..
Men om du inte har problem med mängden vv sätt temp på start 45 och stopp 54.

Om man vill och det funkar så sänk vv-laddningens start temp till lägre temp under sommaren för att få långa drifttider..

Lycka till...
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 29 april 2006, 23:24:01 »

Nu har jag inte kollat manualen till 1X30 men max tempen är väll hur varmt vattnet ska bli när pannan går med elpatron (nöd drift)  Sc:,h
du kan ställa in en start temp.
du kan ändra delta-t om din röris monterat in nån att strypa flödet i rörena med. sen får du under varmvatten laddning kolla hur varmt vattnet är innan det går in i VPA:n & hur varmt vattnet är som lämnar VPA:n, här imallan ska du ha ca7 ºC diff
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 29 april 2006, 23:22:32 »

Nej men ungefär såhär, 47 ºC till och 40 ºC tillbaka från element eller VVB eller xxxx och om du har 55 ºC framledning bör returen ligga på c:a 48 ºC för att få maximal verkningsgrad. Men det är inte det samma som skillnaden mellan start och stopp vid VV-prod ju högre temperatur du vill ha på vattnet desto lägre verkningsgrad får du därför vill man inte göra varmvatten varmare än nödvändigt, vilket brukar ligga runt 55 ºC. Därför är start vid 42 och stopp vid 54 helt ok men får du för lite VV kanske du vill höja stopp lite, prova och se. Thumbsup
Skrivet av: ambly
« skrivet: 29 april 2006, 22:03:17 »

Som om man som ovan väljer att ha en start temperatur på 42 så ska max vara 49 grader.

Har jag förstått rätt?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 29 april 2006, 21:45:39 »

För att få full kondensering på R 407 krävs c:a 7 ºC
Skrivet av: ambly
« skrivet: 29 april 2006, 20:48:14 »

Vad är anledningen till att ha just 7grader?
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 29 april 2006, 17:59:30 »

Vet att detta diskuterats tidigare men hur ska man ställa in VV-produktion smartast?

VV-temp start?
VV-temp stop?

osv...

om varmvatten produktionen stär värme produktionen så kan han ha ett högre start värde på vintern & ett lägra på sommaren.
du ska också strypa in flödet vid varmvatten produktion till ett delta-t på ca 7 grader
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 april 2006, 15:23:50 »

Vet att detta diskuterats tidigare men hur ska man ställa in VV-produktion smartast?

VV-temp start?
VV-temp stop?

osv...

En laddning ska inte ta för lång tid (mindre än 45 minuter) för efter detta växlar VP:n till radiatordrift i 15 minuter innan den fortsätter värma varmvattnet men med en 10:a så tror jag inte du får detta problem.

Sen kan du känna efter hur låg VV-temp start du kan ha och fortfarande ha OK varmvattenkomfort.

Om du vill ha några värden att starta med så ta VV-start 42 ºC och VV-stopp 54 ºC
Skrivet av: ambly
« skrivet: 29 april 2006, 13:14:37 »

Vet att detta diskuterats tidigare men hur ska man ställa in VV-produktion smartast?

VV-temp start?
VV-temp stop?

osv...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!