Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skillnad mellan S 3225 och SC 3225?  (läst 4551 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shuu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skillnad mellan S 3225 och SC 3225?
« skrivet: 23 februari 2014, 14:55:12 »
Jag är ute efter en billigare modell Luft/luft, Jula har ju haft innan men nu kostar den billigaste 7k, står inte heller direkt vilken modell det är... Såg att Bauhaus/Harald osv säljer Zibro S 3225 för 5k, någon som vet vad som skiljer den mot SC-modellen? Saknar den snabbanslutningar?

SC kan jag inte ens se på Zibros hemsida.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Skillnad mellan S 3225 och SC 3225?
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2014, 15:36:03 »
Jag är ute efter en billigare modell Luft/luft, Jula har ju haft innan men nu kostar den billigaste 7k, står inte heller direkt vilken modell det är... Såg att Bauhaus/Harald osv säljer Zibro S 3225 för 5k, någon som vet vad som skiljer den mot SC-modellen? Saknar den snabbanslutningar?

SC kan jag inte ens se på Zibros hemsida.
SC med quick connector, mens S er som andre maskiner, dvs krever vakumsuging etter rørtilkoblinger.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad shuu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skillnad mellan S 3225 och SC 3225?
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2014, 13:44:13 »
Aha, då kan man lika bra lägga till lite pengar och få tex en liten Panasonic, finns det inte alls några pumpar runt 5k för tillfället med snabbkopplingar?

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Skillnad mellan S 3225 och SC 3225?
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2014, 23:28:39 »
Bästa priset kan man få på sensommaren - hösten när många är intresserade. Nu är marknaden för värmepumpar död. Nu är det vår!
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Johan55888

  • Gäst
Johan55888
SV: Skillnad mellan S 3225 och SC 3225?
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2014, 23:14:18 »
Hej! Nu kostar sc3225 ca 5000kr på jula tummenupp
Men vet ej om den passar till gårdsverkstan i en gammal ladugård med betongväggar?

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Skillnad mellan S 3225 och SC 3225?
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2014, 08:55:41 »
Hej! Nu kostar sc3225 ca 5000kr på jula tummenupp
Men vet ej om den passar till gårdsverkstan i en gammal ladugård med betongväggar?

Beror på vilka krav du ställer. Om du kräver att den ensam skall kunna stå för uppvärmning en vinterdag med minus 20 - då bör du beakta att den i ett sådant läge endast lämnar ca 1000W effekt när den går, och att den dessutom avfrostar titt som tätt och då inte lämnar någon värme alls.

En annan kritisk fråga är om den skall gå kontinuerligt eller om du skall värma upp när du skall använda garaget? Det krävs väsentligt mycket mer effekt för att värma upp jämfört med att hålla något varmt.

Testa gärna vilken värmeeffekt du behöver vid olika yttertemperaturer med en eller flera kupevärmare för bil, eller kanske en fotogenkamin du vet värmeeffekten på. Värmepumpens effekt på 3,5 kW är uppmätt vid 7 grader utetemperatur, sen faller den men sjunkande yttertemperatur.

Det finns många historier här om små värmepumpar i dåligt isolerade garage och besvikna ägare...
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!