Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skillnad i historiska värden beroende pÃ¥ inloggning  (läst 1439 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wh4t3ver

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Hej alla. Jag har testat logga in i min CTC Eco EHat 8,5 med fabrikskoden 372, för att se vad som händer då. Det första jag märker är att jag i menyn för historik får 328 kWh samt kompressorns driftstimmar.
utan inloggning har den tydligen dragit 520 något, samt visar inte kompressortimmarna. Är det inte skumt att visningen ändras. varför ska den räkna kw på ett annat vis bara för att man loggar in? =)
Hus i Kiruna kommun, (kall by). Timmerhus från 1934, utbyggt i omgångar. Tilläggsisolerat, 3 glas fönster från -75. 1,5 plan plus källare, 70 m2 per våning. CTC eco heat 8,5, 500 meter slingor i riktig blötmyr.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Skillnad i historiska värden beroende på inloggning
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2010, 05:02:07 »
Hej alla. Jag har testat logga in i min CTC Eco EHat 8,5 med fabrikskoden 372, för att se vad som händer då. Det första jag märker är att jag i menyn för historik får 328 kWh samt kompressorns driftstimmar.
utan inloggning har den tydligen dragit 520 något, samt visar inte kompressortimmarna. Är det inte skumt att visningen ändras. varför ska den räkna kw på ett annat vis bara för att man loggar in? =)


om du inte loggar in med koden, så har du en beräknad förbrukning på kompressorn.(stämmer inte så bra)
när du loggat in så ser du el-patronens förbrukning. och som du säger kompressortimmar.

ser ut som du kör mycket med el-patron.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Skillnad i historiska värden beroende på inloggning
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2010, 08:07:42 »
Varför inte visa 'rätt' oavsett om man är inloggad eller inte. Är denna information hemlig på något sätt?
Inget negativt mot just CTC, det är samma problem på min Bosch/IVT-pump - Där räcker det dock inte att gå in i servicemenyn, utan man måste in i den 'hemliga' fabriksinställningsmenyn för att se drifttider och förbrukningar.
Varför vill inte tillverkarna att vi skall fÃ¥ ta del av denna information?  fiR:
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Skillnad i historiska värden beroende på inloggning
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2010, 22:31:18 »
Det är två olika förbrukningar som anges: I den kodad menyn anges hur mycket din patron gått (Elvärmetillsats) medan i historisk i ursprungsmenyn används totalförbrukning d.v.s pumpen+elpatron och den är rimligtvis högre. Dock som föregående inlägg så beräknar CTC sin förbrukning på punp och patron. Patronens är nog relativt korrekt medan pumpen enligt mig visar c.a 20% för lite. detta beror på att CTC använder en schablonförbrukning medan verkligheten är att den linjärt ökar med ökande temperatur
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!