Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoheat 7,5 - problem med varmt vatten  (läst 8548 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Markko

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
CTC Ecoheat 7,5 - problem med varmt vatten
« skrivet: 11 november 2008, 07:27:03 »
Hej!

Min EcoHeat installerades i Juli och jag tycker att allting är inte i ordnung. Jag har 600 meter "pipe" i en sjö, in 2 / ute -2 (jag lever in Norra Finland). Min elpanna är 55 grader men pumpen orkar bara värma till cirka 45-50 grader. Skulle pumpen orka värma det utan elpatron ? Varm vatten räcker inte till två personer utan el..

OM jag änvänder elpatron hur mycket behöver det el ? Jag köpte VP så att jag kan spara energi, jag blir lite förvånad om jag behöver el för två personer dusch...Men det är ok, om det konsumerar bara lite energi...

M


Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 7,5 - problem med varmt vatten
« Svar #1 skrivet: 11 november 2008, 09:34:09 »
Hej!

Min EcoHeat installerades i Juli och jag tycker att allting är inte i ordnung. Jag har 600 meter "pipe" i en sjö, in 2 / ute -2 (jag lever in Norra Finland). Min elpanna är 55 grader men pumpen orkar bara värma till cirka 45-50 grader. Skulle pumpen orka värma det utan elpatron ? Varm vatten räcker inte till två personer utan el..

OM jag änvänder elpatron hur mycket behöver det el ? Jag köpte VP så att jag kan spara energi, jag blir lite förvånad om jag behöver el för två personer dusch...Men det är ok, om det konsumerar bara lite energi...

M


jag tror inte att du behöver ha 55grader i el pannan(övredelen av tanken)
sänk den till ca:45grader.

kompressorn levererar bara 50grader dom första 72 kompressor drifttimmarna ,sedan 55garder.
använd EXTRA VARMVATTEN funktionen i stället när ni ska duscha.
det brukar fungera bra .

här är lite information om hur pumpen fungerar http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20863.msg203596#msg203596


Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Markko

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: CTC Ecoheat 7,5 - problem med varmt vatten
« Svar #2 skrivet: 12 november 2008, 17:46:05 »
Tack för ditt svar!

Hmm, hmmm...Nu har jag elpannan i 45 C och VV i 55, VP i 52...och elpatron är off. Jag testade och använt mycket varm vatten -->elpannan går till 40 grader. Sedan VV "on" -->elpannan går till 45 grader och stoppar...VP går till 52 men elpannan går inte till 55, bara 45...sedan elpatron till 6 kW -->elpannan är 58!

Jag har både radiatorer och golvvärmet, cirka 130 m2 (6 radiatorer och 40 m2 golvvärmet). Är det möjligt att 7,5 Kw är inte tillräcklig ?

M

Utloggad Markko

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: CTC Ecoheat 7,5 - problem med varmt vatten
« Svar #3 skrivet: 12 november 2008, 19:07:15 »
10 min dusch (hela familjen) : elpanna 56-->43 grader. 56 får jack med elpatron. Nu elpatron bort -->VP stoppar när grader är 52 (52) men elpanna är bara 45 med VV (VV skulle vara 55...)..Ingen problem med 8 kW elpatron men jag tycker att det fungerar inte så det skulle...

M

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 7,5 - problem med varmt vatten
« Svar #4 skrivet: 12 november 2008, 23:10:08 »
Tack för ditt svar!

Hmm, hmmm...Nu har jag elpannan i 45 C och VV i 55, VP i 52...och elpatron är off. Jag testade och använt mycket varm vatten -->elpannan går till 40 grader. Sedan VV "on" -->elpannan går till 45 grader och stoppar...VP går till 52 men elpannan går inte till 55, bara 45...sedan elpatron till 6 kW -->elpannan är 58!

Jag har både radiatorer och golvvärmet, cirka 130 m2 (6 radiatorer och 40 m2 golvvärmet). Är det möjligt att 7,5 Kw är inte tillräcklig ?

M


ok nu ska vi se..
du har ställt el pannan till 45grader.= elpatronen håller 45grader. (övre delen utav tanken.)
jag tror att det är så, har aldrig provat min elpatron.

kanske erp eller någon annan på forumet kan svara på de.

VV 55grader ? hur du ställer in det vet jag inte.
men VP har du ställt till 52grader!? varföre inte 55?

testa att använda extravarmvatten funktionen. vänta till VP är uppe i nästan 50grader innan ni duschar.
då bör inte VV vara några problem.

7,5Kw på 130m2 ska inte vara några problem. har ni kallt i huset? eller är det VV som ni inte tycker räcker?
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC Ecoheat 7,5 - problem med varmt vatten
« Svar #5 skrivet: 13 november 2008, 13:53:13 »
Det är väl fortfarande så att inställningen på övre tanken ("elpannan") inte styr kompressorn - den går tills den datorberäknade tempen på nedre tanken är uppnådd (är det framledning +5?)

Du bör visst klara dusch utan eltillskott. Om panntempen är 43 grader räcker väl det för dusch?

Eftersom du vill att kompressorn inte jobbar i onödan bör du använda extra vv funktionen.

Blir det opraktiskt, fundera på en liten vvb i serie som matas med vv från vp.

Har du kanske en shunt mellan utgående vv och kv som kan stå öppen ovanpå vp?

Det skulle förklara att det blir för kallt att duscha även när vp  är 43 grader.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC Ecoheat 7,5 - problem med varmt vatten
« Svar #6 skrivet: 13 november 2008, 15:17:03 »
Hej

Värmepumpen jobbar bara mot nedre pannan. Pumpen startar vid framledningens börvärde och stoppar när temperaturen stigit 5º över framledningens börvärde ( beror på vad som är inställt under "Diff start/stopp" fabrinställt till 5º). Var fjärde start kör pumpen till 55º för att hålla upp temperaturen i övre pannan.

Elpatronen jobbar bara mot övre pannan, som har två börvärden, dels 7º över framledningens börvärde, dels det värdet du själv satt under "panna ºC". Så fort något av dessa värden inte hålls, går elpatronen in. Därför bör man koppla bort patronen genom att sätta effekten till noll i inställningsmenyn.

Om man sätter elpatronen till 45º och sedan kopplar bort den, så borde pumpen klara både varmvatten och husvärmen. Blir det problem med varmvatten, kan man köra extra varmvatten, antingen direkt, eller efter schemalagda tider, se sid 31 och framåt i manualen. I värsta fall får man väl ta hjälp av elpatronen, men ska inte behövas, jag har aldrig några varmvattenproblem med enbart pumpen.

När det blir så kallt ute att pumpen får problem med framledningstemperaturen, kopplar man in elpatronen.

Det kan hända att man får varmvattenproblem, om man har väldigt lågt börvärde på framledningen, pumpen värmer ju bara 5º över denna. I så fall kan man öka värdet på "VP min ºC" i fabrinställningarna. Sätter man upp värdet till 45º, så håller pumpen alltid undre pannan så varm. Har man bra med varmvatten på sommaren och plötsligt dåligt fram på höstkanten, beror det förmodligen på lågt värde på framledningen.

//Ronnie
« Senast ändrad: 29 november 2008, 16:48:33 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad KungAnka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: CTC Ecoheat 7,5 - problem med varmt vatten
« Svar #7 skrivet: 19 november 2008, 20:06:22 »
Jag har samma problem, för lite duschvatten med en CTC Echoheat (5). Visserligen tror jag att dom som hade huset innan oss kanske skaffade en lite liten pump, (5 kw pump på 215 m2, byggt när oljan var billig, verkar vara i underkant) men man kan ju försöka göra det bästa av saken.

VÃ¥r Eccoheat 5 är installerad 2002. Värmen i huset är OK, men dushvattnet blir inte nog varmt för att tvÃ¥ ska kunna duscha. Inställningen VP min vet jag inte hur man hittar, kanske finns den inte pÃ¥ denna gamla pump. Det närmaste jag kommer är "framledningstemperatur vid -15 ute" och "min radiatortemp sommar K" (sommarvärme i källaren).  Framledningstemperaturen (börvärde) just i denna stund är bara 35 grader, mer brukar det aldrig vara.

Min manual är bara på 21 sidor. Jag har sett att det finns avancerade inställningar, men vad som döljer sig under den menyn har jag ingen aning om. Dessutom behövs det en kod för att komma in där som jag inte heller har.

vad ska jag göra för att få upp temperaturen i varmvattnet? Installera en exta Varmvattenberedare i serie med CTC-pumpen? Eller går det att ratta till något bra på menyn?
115+110 m2, byggt -69, Echoheat 5

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!