Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny här och behöver hjälp med min anläggning!  (läst 4976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svetruck

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bygdsiljum
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag undrar om det är någon som känner till min IVT Pulsonex Activa VP8, alla pratar driftvärden på sina men min har ett vred som man ställer kurvan på.
Jag förstår inte ens vad den är till, kanske för att jag inte läst på.
Nu har jag även ett problem med att den löser på hög pressostat och jag vet inte varför.
Mitt system är inte det mest praktiska och det har nog en viss betydelse på problemet, VP är dockad mot primär på min vedpanna för att där är VVberedningen sen är det vanlig pannshunt mot systemet som är golvvärme och ett fläktelement.
Jag ska försöka lära mig fixa min profil och det , jag är inte så duktig på sånt.!!
HKS

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny här och behöver hjälp med min anläggning!
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2007, 08:04:24 »
Högt tryck beror på att värmepumpen tillverkar för varmt vatten. (normalt)

Hur styr du vid vilken temp den skall starta och stanna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Svetruck

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bygdsiljum
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny här och behöver hjälp med min anläggning!
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2007, 08:57:20 »
Vad jag vet så är det bara kurvan som man ställer med vredet som är nån typ av förinställd arbetskurva med värden.
HKS

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny här och behöver hjälp med min anläggning!
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2007, 09:09:38 »
Om du tar ditt tappvarmvatten från pannan så arbetar din värmepump antagligen med fast kondensering mot pannan.
Det innebär att den skall starta och stanna vid fastställda värden, t.ex start vid 45 grader och stopp vid 55 grader.

Om din värmepump använder sig av kurvan och styr tempen i förhållande till utetempen så kommer den inte att tillverka tillräckligt varmt tappvarmvatten när det är varmt ute.
Kanske kan den vara inkopplad med "flytande kondensering" (reglerar framledningstempen i förhållande till utetempen) och med kurvan för högt ställd för att ge tillräckligt varmt vatten under sommaren, du måste då succesivt sänka kurvutningen ju kallare det blir ute för att värmepumpen inte skall lösa ut på HP-pressostaten.

Om du har den typen av inkoppling bör du göra något åt det, det kräver ju i princip daglig justering av kurvlutningen i förhållande till utettempen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Svetruck

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bygdsiljum
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny här och behöver hjälp med min anläggning!
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2007, 09:38:25 »
Jag har ingen utegivare dom givare som finns är dom i VP lådan. Jag har ved som tillskott och som det är nu så eldar jag då jag kan för att spara pengar till husbygge.
Det verkar inte som att det löser vid ett specifikt tillfälle alltsÃ¥ dÃ¥ jag börjar elda  eller sÃ¥ för det kan lösa efter att pannan kallnat ocksÃ¥.
Det är svårt att återge då man inte riktigt kan nåt om grejorna.
HKS

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!