Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förslag luft/vattenpump  (läst 2983 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torparnorpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Förslag luft/vattenpump
« skrivet: 25 juni 2016, 14:46:02 »
Hus ca 200kvm. Behöver ej tappvatten.

Vattenburen golvvärme i betongplatta ca 100kvm samt 2 stora vattenradiatorer i rum utan golvvärme. Skall ev komplettera med ett par tre mindre radiatorer på övervåning via samma system framöver.
Idag värms golvvärmen via en 500l acctank med en gammal hqvarna vedkamin som sedan går ut i golvvärmen + radiatorerna. Vill nu att lvvp skall värma tanken istället, för en jämn effekt på golvvärmen, spets med vedkamin.
Total elenergi i huset idag(ej värme separat redovisat) är ca 23000kwh/år plus 10-12kubik ved. Dock får vi ju elda upp värme i tank/platta från kallt varje dag nästan då vi inte är hemma och eldar hela dagen.

Bor utanför Örnsköldsvik.
« Senast ändrad: 25 juni 2016, 16:24:41 av torparnorpan »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förslag luft/vattenpump
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2016, 09:18:03 »
Nibe och CTC har vettiga lösningar för denna typ av installation.
T ex  Nibe 2120 + SMO20, med denna kan du lÃ¥ta temperaturen i tanken flyta med utetemp och även ha en innegivare installerad.
Den kan även styra en elpatron (som du nog bör installera i tanken) som tillskott om det skulle behövas de kallaste dagarna.
Det finns även enklare modeller som Nibe 2030 som även den kan styras av en SMO20.

Sen kan nog en CTC EcoAir 400 + EcoLogic klara av att göra samma sak så ta in offert på denna kombo också.

Har du tummen placerad rätt så är detta inte helt omöjligt att fixa till större delen själv, du behöver bara en elektriker för elinkopplingen.
Grejerna finns att köpa på nätet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Förslag luft/vattenpump
« Svar #2 skrivet: 01 juli 2016, 19:53:48 »
Uppriktigt sagt, det ligger nånstans en hund begraven?
Hur får du till " Total elenergi i huset idag(ej värme separat redovisat) är ca 23000kwh/år plus 10-12kubik ved. Dock får vi ju elda upp värme i tank/platta från kallt varje dag nästan då vi inte är hemma och eldar hela dagen."
"Idag värms golvvärmen via en 500l acctank med en gammal hqvarna vedkamin som sedan går ut i golvvärmen + radiatorerna."
Kanske nåt som saknas? Varifrån kommer elförbrukning?
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad torparnorpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Förslag luft/vattenpump
« Svar #3 skrivet: 13 juli 2016, 11:10:41 »
Hej Jiri,

Inget konstigt alls...TOTAL elförbrukning dvs husets totala förbrukning innefattar hushÃ¥llsel, motorvärmare, garage, luft/luftpump, elpatron i acktanken ( dÃ¥ vi inte kan elda vintertid pga jobb etc)  Mitt förra inlägg kanske kan tolkas som att värmen ej är med i den siffran ser jag nu ..men det är alltsÃ¥ INKLUDERAT all el i siffran 23000kWh / Ã¥r :-)
Utöver dessa 23000kWh så eldar vi upp ca 10 kbm i kökskaminen. Problemet är att det är en liten ineffektiv kamin från 50-talet vilket gör att vi kan bara elda i den från det vi kommer hem runt 16-tiden tills vi lägger oss vid 22-23.... sedan går hela natten samt dagen utan eldning vilket leder till att allt blir kallt igen... ( EDIT: I vedförbrukningen ingår även den ved vi använder till vedspisen-har både vedspis och kamin- för mera myseldning.
« Senast ändrad: 13 juli 2016, 11:14:08 av torparnorpan »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förslag luft/vattenpump
« Svar #4 skrivet: 13 juli 2016, 13:03:47 »
OK, det finns redan en elpatron i acktanken.
Ville du ha förslag på lämplig storlek på värmepumpen?
Eftersom den ska gå flytande mot en 500 liters acktank är det inga problem att dimensionera rejält.
Men det är svårt att uppskatta energibehovet med så många variabler, LLVP, gammal vedpanna, garage och motorvärmare, ungefärligt mått på ved.
Men mellan tumme och pekfinger skulle jag gissa på ca 30 MWh/år, och då kommer en 12 kW värmepump funka bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torparnorpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Förslag luft/vattenpump
« Svar #5 skrivet: 13 juli 2016, 15:28:55 »
Jupp elpatron finns i acktanken ( tank från 2006 - 3kw patron).

Tanken är ju att golvvärmen som ligger i betongplattan skall kunna få ett värmtillskott hela tiden vilket gör att den aldrig kallnar ur. Som det varit nu har ju plattan först och främst aldrig blivit varm, och har den mot förmodan lyckats bli det efter en helg så kallnar den ju igen under veckan och man får börja om med att " elda upp den" så att säga. Med en LVVP så får ju plattan värmetillförsel konstant = kyler aldrig ner sig, vilket borde göra det mer effektivt på alla sätt.
Min tanke är att LVVP får gå mot acktanken så jag har konstant temp i den och sedan sköter shuntningen/tempregelering resten ut i systemet. Jag har ju redan hela systemet efter tanken på plats redan så att säga ( förutom ev komplettering av radiatorer på ovanvåningen)

Jag har själv funderat på en 9kw eller 12 kw pump men det får installatören räkna på med så klart.

Tack för att du tog dig tid att svara :-)

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Förslag luft/vattenpump
« Svar #6 skrivet: 13 juli 2016, 17:28:35 »
Hej Torparnorpan!
hänger ungefär med din nuvarande uppvärmningssystem? Kan hålla med om att 3kW El +Ved på eftermiddag, även med 500L tank till 200m2 är i minsta laget och då har du dina bekymmer.
Sen lite fundersamt, hur fixar du till tappvarmvatten?
Har inte riktigt koll hur har du tänkt dig LVVP kopplat till ack.tank och själva styrning.
Undrar om inte bästa alternativ är komplett system med VP och tillhörande Panna?
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förslag luft/vattenpump
« Svar #7 skrivet: 15 juli 2016, 07:45:08 »
Är nog benägen att hålla med, en komplett värmepumpsanläggning som FUNGERAR och ger en garanterad besparing, inklusive tappvarmvatten.
Att i en så "komplex anläggning" (många olika värmekällor som skall försöka samverka) lägga till ytterligare en komponent kan bli såkomplicerat att det inte sparar just nåt, men kan ge lite bättre komfort.
Vill du ha bra funktion, stor besparing, mindre arbete, och bättre komfort borde du titta på en väl fungerande helhetslösning.

En gång i tiden var jag själv inne på braskamin, luft/vattenvärmepump och delvis kopnvertering från direktverkande el till vattenburet med ett par fläktkonvektorer.
Vid närmare undersökning visar det sig att den typen av lösning ger väldigt låg besparing men kostar nästan lika mycket som en komplett värmepumpsanläggning, som fungerar på alla plan.

Jag har inte ångrat en sekund att jag satsade på jordvärme och hel konvertering till vattenburen värme.
Även om vi hade lånat till investeringen så hade det varit lönsamt från dag 1.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Förslag luft/vattenpump
« Svar #8 skrivet: 17 juli 2016, 13:53:28 »
Jag håller med Rikard och Jiri (eftersom vi gjort precis det dom föreslår).

Vi hade en Euronom-tank med elpatron och inbyggd VVB, som redan var ihopkopplad med vedpannan i köket, men vi bestämde oss för att börja om. Ut med Euronom-tanken, in med EcoEl och EcoAir 107PE (luft-vatten), plus en extra EcoTank mellan vedpannan i köket och EcoEl (separat styrning av cirkpumparna mellan vedpanna-EcoTank och EcoTank-EcoEl).

Vår förbrukning har gått ner från ca 37 MWh el per år + 2-3 kbm ved, till ca 19 MWh el och 0,5 kbm ved (vi eldar sällan i vedpannan numera eftersom elen är så billig, men desto oftare i braskaminen som vi satt in i öppna spisen, men den eldar så ekonomiskt att den drar väldigt lite ved).

Hushållselen ligger på ca 6000 kWh per år, så totalt handlar det om en besparing på ca 60% el och 1,5-2 kbm ved, så precis som för Rikard så går systemet med vinst från första början. Plus att det nya systemet är helt självstyrande och ger både tillräckligt varmt och tillräckligt med VV för våra behov.

Det vi kan konstatera i efterhand är att det egentligen var helt onödigt att koppla in extratanken och kopplingen till vedpannan, men samtidigt är det lite kul att kunna elda i den när det är riktigt kallt ute. Det känns bra att kunna elda istället för att elpatronerna går på max, fast det rent ekonomiskt är det en förlustaffär.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!