Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektbehov?  (läst 4585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Effektbehov?
« Svar #15 skrivet: 30 december 2011, 16:44:12 »
Ja  knappt  och dÃ¥ blir det typ en tusing om Ã¥ret. OM det nu är sÃ¥ som jag antar.  Du fÃ¥r be installatören att mäta och kolla lite, sÃ¥ att du fÃ¥r veta pÃ¥ riktigt.  Man vet ju inte givare stämmer exakt osv.  Sedan sÃ¥ gör jag bara antaganden baserat pÃ¥ hur det sett ut i tidigare anläggningar som jag varit pÃ¥. *vinkar*

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Effektbehov?
« Svar #16 skrivet: 30 december 2011, 21:38:43 »
Det verkar vara ett återkommande problem. De som har optimum eller G2 verkar förskonade genom en kraftfullare CP. I dagens sverige tycker jag en 16kw värmepump borde kunna fixa 300 meter hål.

Totalekonomiskt är det ju avsevärt mycket bättre, i de fall det går att borra så djupt, än att borra två hål. Alltså det är billigare i fall dom proppar i en fetare pump från fabrik än att jag ska behöva borra två hål när det är djupare än 180 meter.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!