Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoair kompressorn fungerar ej  (läst 4833 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niclas Sandström

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC Ecoair kompressorn fungerar ej
« skrivet: 12 februari 2012, 11:43:28 »
Hej.
Vi har precis kommit hem efter att ha varit bortresta en vecka. Innan vi åkte stängde jag av vattnet och drog ner på värmen i radiatorerna. Vi bor i Skåne och flyttade in i huset i juni 2011 så det har inte varit så kallt någonsin för oss i huset som denna vecka vi inte var hemma, som kallast var det runt -11 grader. När vi kom hem stod det "Motorskydd kompressor" som fel. Jag läste på forumen, kollade runt och hoppades att det skulle ha varit ett mindre fel, tryckte bort felmeddelandet och när kompressorn satte igång igen så gick huvudsäkringen i huset efter att ecoair låtit ganska högljutt under 1-2 minuter. Som jag kan se det är det 25A på huvudsäkringen (men jag är inte helt säker på detta..) och 20A på vp.
När jag sedan efter det försökt att starta om så har huvudsäkringen slagit från igen, men nu endast med ett lite annorlunda kortare ljud från ecoair. När jag kopplar bort kompressorn så kör vp som vanligt. Jag försökte koppla bort elpatronen och köra bara kompressorn men det gick inte heller. Så nu kör jag utan kompressorn. När jag manuellt sätter på kompressor och fläkt så verkar det inte som att kompressorn går igång, och när jag stänger av den igen så går huvudsäkringen i huset igen.
Vad kan felet vara?

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: CTC Ecoair kompressorn fungerar ej
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2012, 12:37:58 »
Vet att det var strömavbrott i delar av Skåne iveckan, kan vara orsak till ditt fel.

Kolla så att automatsäkringarna som sitter inne i din EcoEl panna (inomhusdelen som du har i pannrummet) inte löst då det ser ut som att du försöker starta kompressorn på två faser.

Kolla manualen för att lokalisera dessa. Kolla även alla tre faser i proppskåpet och dina tre huvudsäkringar.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Niclas Sandström

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoair kompressorn fungerar ej
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2012, 21:15:39 »
Vet att det var strömavbrott i delar av Skåne iveckan, kan vara orsak till ditt fel.

Kolla så att automatsäkringarna som sitter inne i din EcoEl panna (inomhusdelen som du har i pannrummet) inte löst då det ser ut som att du försöker starta kompressorn på två faser.

Kolla manualen för att lokalisera dessa. Kolla även alla tre faser i proppskåpet och dina tre huvudsäkringar.

Tack för ditt svar. Nu har jag gÃ¥tt genom manualen, googlat järnet, skruvat pÃ¥ pannan och känner mig som en idiot. För jag hittar inte automatsäkringarna pÃ¥ pannan. Den är frÃ¥n 2005 förresten. Det enda stället som jag inte gett mig pÃ¥, för det känns lite obehagligt, är det som manualen refererar till som "Anslutning el", det är en vit box ovanpÃ¥ pannan som är fäst med tvÃ¥ skruvar som är gömt bakom plÃ¥ten, direkt ovanför styrpanelen. Tacksam för all hjälp!  Sc:,h

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC Ecoair kompressorn fungerar ej
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2012, 21:51:19 »
Automatsäkringarna sitter (åtminstone numera) inne bakom frontplåten, dvs du måste lossa fronten på själva pannan. Den sitter med två skruvar i överkanten, på ovansidan, och är bara inhakad nedtill. Ta bort skruvarna, vicka plåten mot dig och lyft av den, utan att slita loss kabeln till styrpanelen. Automatsäkringarna sitter mitt på till vänster. Sticker ut ur plåten som gömmer kopplingsplinten.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Christian S

  • Gäst
Christian S
SV: CTC Ecoair kompressorn fungerar ej
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2012, 21:59:15 »
Hej!

Bor i Skåne också och skulle kunna skrivit felbeskrivningen i ursprungsinlägget! Nästan kusligt.

Huvudsäkring på en fas (20A) bytt och snabbsäkringarna i pannan OK (ingen av dem hade fallit). Fortfarande får jag varningen "Kompressor motorskydd" som inte kan kvitteras.

Vad kan ha gått sönder? Mer att kolla?

/Christian

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: CTC Ecoair kompressorn fungerar ej
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2012, 22:27:35 »
Pröva att återställa på ute delen, utomhus (EcoAir) öppna luckan på fronten och håll in "ok" och "pil nedåt" på manöverpanelen.

Vänta tio minuter för att vänta in startskyddets nedräkning, håll tummarna.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!