Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 mars 2011, 17:35:08 »

Temperaturdifferensen över pumpen när den värmer huset utan att tillsatselen är inkopplad skall vara 5-10 grader. Det betyder att de flesta radiatorerna också kommer att ligga inom det spannet. Ingen radiator bör dock ha en differens mindre än 5 grader när pumpen har gått så lång tid att vattnet i radiatorsystemet har hunnit omsättas ett varv. Radiatorn ger inte mycket mer värme med mindre differens utan bidrar då bara till onödigt hög temperatur på vattnet in till värmepumpen.
Skrivet av: cop3.5
« skrivet: 02 mars 2011, 16:02:21 »

380x50 ca 20kw skulle det behövas
Kan ju stämma med högt delta då pumpen säker ger 10 + 9kw i elpatron
Men optimalt borde ligga kring 15 grader

Frågar igen då jag ställde ganska många frågor i mitt tidigare inlägg!

Hur reglerar jag flöderna, i detta fall är flödet dåligt som jag tolkar det, och då  borde har ha högt DT på några raddar?
Så om vi lyckas reglera flödena till VbF-Vbr = 15 är det helt ok? Eller är det deltat 5-10 grader som man ställer över elementen som man ska ha tillbaka ?
Skrivet av: ola_fagerstedt
« skrivet: 01 mars 2011, 16:16:35 »

Aha, det kan vara 110kwh/m2 !

Tja, klart det KAN vara. Men man brukar aldrig ange behovet så. Effektbehov/m2 vid DUT är gängse enhet. Och då låter det som om huset skulle behöva ca 4 st Thermia 10kW, vilket också låter orimligt....

Just i ENERGIdeklarationerna som måste medfölja vid köp nuförtiden är det enheten kwh/m2 och år som anges så det känns ganska troligt att det är den enheten som avses i detta fall också. Det är den enheten som används i de energideklarationer som jag har sett det senaste året iaf.

/Ola
Intressant! Ska det avse uppvärmning eller totalförbrukning då?

När jag tittar i den energideklaration som gjordes då vi sålde vårt förra hus står det att siffran avser uppvärmning och varmvatten. Se bild.

/Ola
Skrivet av: DKT
« skrivet: 01 mars 2011, 14:18:54 »

Aha, det kan vara 110kwh/m2 !

Tja, klart det KAN vara. Men man brukar aldrig ange behovet så. Effektbehov/m2 vid DUT är gängse enhet. Och då låter det som om huset skulle behöva ca 4 st Thermia 10kW, vilket också låter orimligt....

Just i ENERGIdeklarationerna som måste medfölja vid köp nuförtiden är det enheten kwh/m2 och år som anges så det känns ganska troligt att det är den enheten som avses i detta fall också. Det är den enheten som används i de energideklarationer som jag har sett det senaste året iaf.

/Ola
Intressant! Ska det avse uppvärmning eller totalförbrukning då?
Skrivet av: ola_fagerstedt
« skrivet: 01 mars 2011, 12:21:02 »

Aha, det kan vara 110kwh/m2 !

Tja, klart det KAN vara. Men man brukar aldrig ange behovet så. Effektbehov/m2 vid DUT är gängse enhet. Och då låter det som om huset skulle behöva ca 4 st Thermia 10kW, vilket också låter orimligt....

Just i ENERGIdeklarationerna som måste medfölja vid köp nuförtiden är det enheten kwh/m2 och år som anges så det känns ganska troligt att det är den enheten som avses i detta fall också. Det är den enheten som används i de energideklarationer som jag har sett det senaste året iaf.

/Ola
Skrivet av: Roland
« skrivet: 01 mars 2011, 12:09:33 »


Skulle tro 110 kWh/m2 och år, det blir ca 42000 kWh/år för detta hus vilket är rimligt om det är hyfsat isolerat.
19000 kwh/år måste vara med värmepumpen i så fall.

Det är den rimligaste förklaringen. Års-COP är 2,2. Det borde vara en pump på 15 kW till det huset om källaren skall värmas.
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 01 mars 2011, 10:43:00 »

Flöde 1: 10 liter/minut
Flöde 2:   9 liter/minut

osså stryper vi flöde 1 med en halvliter/minut
resultat:

Flöde 1: 9,5 lit/minut
Flöde 2:  9 liter/minut

På vilket sätt förklarar detta att radiatorerna kan avge ca 75 % av husets maximala effektbehov när radiatorerna enligt radiatortillverkarnas kalkyleringsprogram med 22 grader på returen skulle kunna avge ca 1/3?

Inte en susning... ;D
Skrivet av: DKT
« skrivet: 01 mars 2011, 10:25:50 »

Aha, det kan vara 110kwh/m2 !

Tja, klart det KAN vara. Men man brukar aldrig ange behovet så. Effektbehov/m2 vid DUT är gängse enhet. Och då låter det som om huset skulle behöva ca 4 st Thermia 10kW, vilket också låter orimligt....
Skrivet av: Roland
« skrivet: 01 mars 2011, 10:16:06 »

Flöde 1: 10 liter/minut
Flöde 2:   9 liter/minut

osså stryper vi flöde 1 med en halvliter/minut
resultat:

Flöde 1: 9,5 lit/minut
Flöde 2:  9 liter/minut

På vilket sätt förklarar detta att radiatorerna kan avge ca 75 % av husets maximala effektbehov när radiatorerna enligt radiatortillverkarnas kalkyleringsprogram med 22 grader på returen skulle kunna avge ca 1/3?
Skrivet av: cop3.5
« skrivet: 01 mars 2011, 09:37:37 »

Aha, det kan vara 110kwh/m2 !
Flödesbalans, visst är det på elementen man stryper in returen, för att få rätt delta 5-10 grader och därmed rätt flöde? Ska kika på returgivare, (går väl att resistansmäta?) smutsfilteret borde sitta nånstans utanför bvp vid cp?

Kom på en sak till han nämde, det var att förvärma vattnet till kaminen med bvp. Acktankarna, hur skulle dom kopplas in labold?, tar man inte returen från botten av tankarna och laddar i toppen? Om bvp ger 45 grader och retur från tankarna är 45 så stannar väl pumpen efter ett tag ? Det är mina spekulationer bara, har inte sett ritningen vilket vore intressant.

Styrningnen av shunten borde väl fungera bäst med bara innegivare, då slipper han väl justera kurvor? endast vrida på innegivarens potentiometer. Eftersom bvp jobbar med utegivare och därmed en kurva som reglerar hur varmt som ska ladda ackarna?

Tack för alla svar så här långt !
Skrivet av: Labold
« skrivet: 28 februari 2011, 22:46:38 »

Om man har ett högre flöde och stryper det något så vattnet kallnar till returen, så kan flödet fortfarande vara för högt jämfört med övriga flöden,
eftersom det strypta flödet fortfarande kan vara högre än övriga flödet.

Flöde 1: 10 liter/minut
Flöde 2:   9 liter/minut

osså stryper vi flöde 1 med en halvliter/minut
resultat:

Flöde 1: 9,5 lit/minut
Flöde 2:  9 liter/minut

Vilket flöde är störst, det som vi ströp eller det som vi inte rörde?


Ska vi vara petiga så kommer resultatet snarare bli 9, 5 respektive 9,4. Då du stryper på en slinga så ökar flödet i den andra. Att det inte blir samma summa beror på ökad totalresistens vilket ger en flödesminskning totalt. Även jag höftar med siffrorna men bara för att tillrättalägga...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 februari 2011, 20:42:52 »


 Energideklarationen säger 110w/m2.

Är det verkligen rätt enhet? Multiplicerat med 380 m2 blir det över 40 kW och det kan jag inte tolka på något vettigt sätt.

Skulle tro 110 kWh/m2 och år, det blir ca 42000 kWh/år för detta hus vilket är rimligt om det är hyfsat isolerat.
19000 kwh/år måste vara med värmepumpen i så fall.

Sen spelar det ingen roll om radiatorerna är kalla osv, med rätt flöde ska inte tempdiffen bli 23 ºC i alla fall, framledningen blir lägre om returen är kall. Som jag skrev tidigare så bör anledningen till det låga flödet kollas upp (om det inte är fel på tempgivaren?).
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 28 februari 2011, 20:30:53 »

Om man har ett högre flöde och stryper det något så vattnet kallnar till returen, så kan flödet fortfarande vara för högt jämfört med övriga flöden,
eftersom det strypta flödet fortfarande kan vara högre än övriga flödet.

Flöde 1: 10 liter/minut
Flöde 2:   9 liter/minut

osså stryper vi flöde 1 med en halvliter/minut
resultat:

Flöde 1: 9,5 lit/minut
Flöde 2:  9 liter/minut

Vilket flöde är störst, det som vi ströp eller det som vi inte rörde?
Som upplysning är alla värden nonsensvärden, det var endast som exempel...

Jag haft ett hus med 4 slingor (på riktigt), där fanns en slinga ut till garaget som hade betydligt bättre flöde än de till huset, returledningen till pumpen hade strax innan pumpen en T-koppling
där returvattnet från garaget gick rakt igenom kopplingen, men vattnet från husets 3 slingor fick gå med 90 graders sväng till pumpen.
Om man ville dra ner i garaget, så blev 2 stycken jätteelement nedkylda efter ett tag, och resultat blev att pumpen hela tiden fick returvatten på 21 grader och resten av huset fick dålig värme.
Om man däremot öppnade termostaterna i garaget blev returvattnet normalt och pumpen fungerade normalt, vete f-n hur det gick till men det är ju bara mina erfarenheter.... :D
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 februari 2011, 19:02:19 »

Eftersom det är ett stort hus, kanske det finns flera radiatorslingor varav en har större flöde samt i det flödet är det strypt så vattnet hinner kallna när det
återkommer till pumpen, och de kretsar som får mindre cirkulation kommer ju inte heller att bli varma?

Har lite problem med logiken. Om det finns en slinga som har större flöde men är strypt så att vattnet hinner kallna borde det betyda att flödet är lågt.

I gamla hus brukar det inte vara problem med lågt flöde, det är för det mesta grova järnrör.
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 28 februari 2011, 17:09:19 »

Eftersom det är ett stort hus, kanske det finns flera radiatorslingor varav en har större flöde samt i det flödet är det strypt så vattnet hinner kallna när det
återkommer till pumpen, och de kretsar som får mindre cirkulation kommer ju inte heller att bli varma?
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 28 februari 2011, 17:00:03 »

380x50 ca 20kw skulle det behövas
Kan ju stämma med högt delta då pumpen säker ger 10 + 9kw i elpatron
Men optimalt borde ligga kring 15 grader
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 februari 2011, 16:30:03 »

22 grader på returen verkar orimligt lågt. -10 ute och 18 inne borde betyda ett effektbehov på runt 75 % av maximala effektbehovet om det inte handlar om Norrlands inland. 40-talshus betyder förmodligen radiatorer dimensionerade enligt 55/45 fram/returtemperatur vid DUT. Vid 45 fram och 22 på returen och 18 inne skulle de bara ge ca 1/3 av effekten jämfört med 55/45 och 20 inne medan de i verkligheten klarar ca 75 %. Siffrorna går inte ihop.



Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 28 februari 2011, 16:17:32 »

Hela huset har troligen aldrig varit uppvärmt, 380 kvm är ganska mycket, eller kanske stod väl oljepannan i källaren, så där nere var det hyfsat även med bara ett par radiatorer.. i övrigt är det inte så klokt att åtgärda problemet utan att ha en diagnos först, särskilt inte om man väljer en dyr lösning. Det måste finnas en anledning till att de valt en så liten värmepump...kanske blev det något hinder med borran... eller kanske var tanken aldrig att värma alla rum... en del äldre kan tänka sig en sån lösning för att spara pengar... den värmepumpen kommer väl inte att klara av att ge mycket mer än 16 grader i rummen vid DUT, särskilt inte med slimmade radiatorer avsedda för oljeuppvärmning?
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 28 februari 2011, 15:44:42 »


   Diskuterade idag med en Bergvärmeförsäljare och jag passade på att lite grovt fråga "offert" och hur han skulle "projektera" för oss om det nu då vore aktuellt (kanske blir ??)
    Han föreslog som jag själv gissade en Nibe 1245-8 med 170meter Borrhål . Jag frågade" honom om det ändå vore bättre att borra lite mera men han menade att det är
    HELT onödigt att sätta ut pengar på djupare brunn.  Det blev väl inte mer diskussion om det förutom då drifts och investeringskostnad....
Skrivet av: cop3.5
« skrivet: 28 februari 2011, 15:36:21 »

För tydlighetens skull så 19000kwh/år var enligt energideklarationen, och då vet man inte hur tidigare ägare haft det inne(kallt/varmt), dock fick han reda på att det inte bott någon permanent där senaste året/åren.
Hans tanke var att stänga av spetsen, elda på när det börjar bli kallt, (elda upp tankarna säger han).
Att kb diffen är stor kan det inte bero på att pumpen är lite liten för hans stora uppvärmda yta(många element som kyls av)  ? Eller har det ingen betydelse om man justerar in diffen på alla element till 5-10 grader?  I källaren är omgivnings temperaturen runt 9 grader i små rum utan element betydligt kallare. Han har funderat på att isolera i källaren där det är betong väggar. Men då var det nåt med att om han isolerar där får han kondens stället på insidan och då fryser väggen/betongen (vad det nu gör).

Det känns som att en erfaren installatör som han kunde rådfrågat hade varit bra, tom nödvändigt.
Jag tänkte jag postar ut lite info om bygget här så kanske jag kan hjälpa han att justera in iaf värmepumpen (flöderna/diff på element).
Roland, det var det som stog i deklarationen dock betvivlar jag 110w/m2, kanske 75-80w/m2 om ens det? men som du nämner det låter väldans mycket.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 februari 2011, 15:20:25 »


 Energideklarationen säger 110w/m2.

Är det verkligen rätt enhet? Multiplicerat med 380 m2 blir det över 40 kW och det kan jag inte tolka på något vettigt sätt.

En pump på 10 kW till 380 m2 40-talshus låter lite snålt. I övrigt har Labold och Carl redan sagt det som behöver sägas.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 februari 2011, 14:53:58 »

Jepp, reagerar också på den höga tempdiffen på VP, stämmer givarna?
I så fall så är problemet att värmebärarens CP nog inte funkar som den ska, alternativ att smutsfiltret är igensatt.
Låter som att din kompis sprungit iväg och köpt på sig en massa grunkor utan att först reda ut om VP:n funkar som den ska.  :'(
Skrivet av: Labold
« skrivet: 28 februari 2011, 14:49:48 »

Hej rådfrågar i detta kompetensforum!

Har en kompis som köpt en villa på 380 kvadratmeter, där står en Bergvärmepump från Termia på 10kw. Tidigare uppvärmning var olja, (såg oljetankarna).

Det är en villa med 3 våningar varav 1 källarvåning, 40-tal. Energideklarationen säger 110w/m2. Och en total uppvärmning/varmvatten på 19000kwh/år. I vinter har det varit 16 grader inne vissa dagar, vilket inte är sådär jättetrevligt, bla på julafton.
Kikade lite värden på pumpen, när jag hälsade på och då var det runt -10 ute, kb in -1 kbut -6, (kanske höja cirkpumpen där), vbf 45 ,vbretur 22. Innetemp max 18 (känslan) vi tyckte det va kallt iaf, källare ca 9 grader. Och ständig spets. I januari provade han ställa upp tempen och fick 8000 i elräkning.

Nu har han köpt en kamin (30l eldnings utrymme) med vattenmantel, som ger 19 kw dvs 5 kw strålnignsvärme och 14 kw till vatten efter 2-3 h eldning (tror jag det var) .

Han har anlitat en firma för att koppla ihop kaminen med bvp och då har 2 st 500 liters acktankar installerats nere vid bvp, och ledningar mellan har dragits. En differans termostat ska vid 2 graders diff, dvs om kaminens vatten är 2 grader varmare än vattnet i acktanken skall en cirkulations pump starta och värma acken.

Acktankarna ska utrustas med shunt. Vad ska han ha för styrning på den shunten?  Och värmepumpen kommer numera att jobba mot acktankarna. Iom detta stänger han av spetsen på bvp.
Har ni synpunker på hur detta löses på bästa sätt? 
Att lägga till så är montören lite fundersam och osäker, hans första jobb på firman .

Låter som ett recept på katastrof om du frågar mig. För det första låter det inte som värmeavgivningssystemet är så väl intrimmat, med en vb-diff på 23 grader. Första steget är nog att skapa flödesbalans i raddar/golvvärme och få igång cirkulationen så att han har en vb-diff runt 5-10 grader, annars lär det vara svårt att få ut värmen i huset på ett vettigt sätt. Nästa steg är nog att byta montör, det låter som det ska sys ett lapptäcke men att sömmerskan inte kan sy, han behöver en erfaren installatör! Vad det gäller styrningen av shunten mellan acktankar och värmeavgivningssystem så är väl en hederlig shuntstyrning med kurva mot utetemperaturen helt OK. Mer intressant är hur han ska koppla in bvp mot acktankarna, och hur han ska veta när han ska elda. Har han tänkt bara stänga av spetsen på Thermian rakt av, se hur många minus han klarar på det, och sen börja elda manuellt när det blir så kallt? Eller har han tänkt ha någon slags prognosstyrning som talar om för honom när det ska gå under hans gräns? Eller rent av en automatik som tänder kaminen?
Skrivet av: cop3.5
« skrivet: 28 februari 2011, 13:33:21 »

Hej rådfrågar i detta kompetensforum!

Har en kompis som köpt en villa på 380 kvadratmeter, där står en Bergvärmepump från Termia på 10kw. Tidigare uppvärmning var olja, (såg oljetankarna).

Det är en villa med 3 våningar varav 1 källarvåning, 40-tal. Energideklarationen säger 110w/m2. Och en total uppvärmning/varmvatten på 19000kwh/år. I vinter har det varit 16 grader inne vissa dagar, vilket inte är sådär jättetrevligt, bla på julafton.
Kikade lite värden på pumpen, när jag hälsade på och då var det runt -10 ute, kb in -1 kbut -6, (kanske höja cirkpumpen där), vbf 45 ,vbretur 22. Innetemp max 18 (känslan) vi tyckte det va kallt iaf, källare ca 9 grader. Och ständig spets. I januari provade han ställa upp tempen och fick 8000 i elräkning.

Nu har han köpt en kamin (30l eldnings utrymme) med vattenmantel, som ger 19 kw dvs 5 kw strålnignsvärme och 14 kw till vatten efter 2-3 h eldning (tror jag det var) .

Han har anlitat en firma för att koppla ihop kaminen med bvp och då har 2 st 500 liters acktankar installerats nere vid bvp, och ledningar mellan har dragits. En differans termostat ska vid 2 graders diff, dvs om kaminens vatten är 2 grader varmare än vattnet i acktanken skall en cirkulations pump starta och värma acken.

Acktankarna ska utrustas med shunt. Vad ska han ha för styrning på den shunten?  Och värmepumpen kommer numera att jobba mot acktankarna. Iom detta stänger han av spetsen på bvp.
Har ni synpunker på hur detta löses på bästa sätt? 
Att lägga till så är montören lite fundersam och osäker, hans första jobb på firman .

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!