Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inverkan av värmekurva pÃ¥ VP:s effektivitet  (läst 2941 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bo.sode

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Inverkan av värmekurva på VP:s effektivitet
« skrivet: 29 december 2008, 21:11:59 »
Hej forum,
har nyss installerat en NIBE 1225-8. Brummar och gÃ¥r fint. 140m borra. HÃ¥ller pÃ¥ att ställa in den.  Jag har DUT -18° (Sydkoster). Om jag väljer dimensionerande framledningstemp till 55° sÃ¥ kan man enligt skötselanvisningarna Ã¥stadkomma det med antingen kurva 10/-2, 9/+-0 eller 8/+2.
Vilken värmekurva/förskjutning skall jag välja för optimal driftsekonomi?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Inverkan av värmekurva på VP:s effektivitet
« Svar #1 skrivet: 29 december 2008, 21:16:18 »
Lägsta som möjligt blir den billigaste driften men man kanske fryser då??
Den första siffran ställer du in värmen med när det är kallare än +5 ute den andra när det är varmare än +5 ute
Enkelt beskrivet
Mest kyla men lite värme också

Utloggad bo.sode

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Inverkan av värmekurva på VP:s effektivitet
« Svar #2 skrivet: 29 december 2008, 21:41:11 »
Lägsta som möjligt blir den billigaste driften men man kanske fryser då??
Den första siffran ställer du in värmen med när det är kallare än +5 ute den andra när det är varmare än +5 ute
Enkelt beskrivet
Tack för snabbt svar.  Finns det nÃ¥got max pÃ¥ framledningstempens börvärde?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverkan av värmekurva på VP:s effektivitet
« Svar #3 skrivet: 29 december 2008, 22:23:24 »
Jag har själv en nibe, och jag brukar rekommendera följande till de som frågar:

1. Alla termostater fullt öppna (det är reglerdatorn som skall styra tempen i huset)
2. Ratten på 0
3. Beroende på hur välisolerat hus du har, vilka radiatorer/golvvärme du har så kan kurvan behöva vara allt från 4-10 för att du skall få lagom varmt i huset.

Börja med kurva 8/0, blir det för kallt inne när det är varmt ute (över 0 grader), justera på ratten, blir det för varmt inne när det blir kallare ute (typ kallare än -5 grader) så justerar du genom att sänka kurvan och tvärt om om det blir för kallt inne när det blir kallt ute.

Nån enstaka radiatortermostat kan få strypa, t.ex. i sovrum, men mist 75% av dina termostater bör stå fullt öppna för att regleringen skall fungera som beräknat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bo.sode

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Inverkan av värmekurva på VP:s effektivitet
« Svar #4 skrivet: 29 december 2008, 23:27:05 »
Jag har själv en nibe, och jag brukar rekommendera följande till de som frågar:

1. Alla termostater fullt öppna (det är reglerdatorn som skall styra tempen i huset)
2. Ratten på 0
3. Beroende på hur välisolerat hus du har, vilka radiatorer/golvvärme du har så kan kurvan behöva vara allt från 4-10 för att du skall få lagom varmt i huset.

Börja med kurva 8/0, blir det för kallt inne när det är varmt ute (över 0 grader), justera på ratten, blir det för varmt inne när det blir kallare ute (typ kallare än -5 grader) så justerar du genom att sänka kurvan och tvärt om om det blir för kallt inne när det blir kallt ute.

Nån enstaka radiatortermostat kan få strypa, t.ex. i sovrum, men mist 75% av dina termostater bör stå fullt öppna för att regleringen skall fungera som beräknat.

Tack Rickard,
har förstått. Har tyvärr än så länge inte ideala förhållanden.
Hade elförbrukning 42MWh senaste 12 mÃ¥n före VP  installation. Dygnsförbrukning före installation nu i december c:a 170kWh. Ligger nu, med VP i drift, pÃ¥ 70-75kWh/dygn.
Huset byggt 1937, två vån + källare, bottenyta 80kvm . Tilläggssisolering pågår, har halva husets väggar kvar, där finns bl. a en glasad farstu som funkar som kylfläns för hallar i bv och 1tr. Har 5 vattenraddar + pushstyrd golvärme i badrum på bv ,men endast två vattenraddar på öv (hall+ 1sovrum). 4 rum öv värms ännu med elraddar.
För att få någotsånär jämn värme i huset har jag strypt 3 vattenraddar i 2 välisolerade bvrum (21°). Alla andra raddar är fullt öppna. Farstu-hallar kommer bara upp i 17°.
Pumpen står nu på kurva 9/+3 och det är -2° ute. Senaste 33 timmarna har VP gått 28h med 33 starter.

Jag vill gärna få upp temp farstu + hallar, men det verkar inte funka trots försök med höjd värmningskurva (från 8 till 10).
Kan jag ändra något mer eller annat på VP inställningar? (Isolering pågår i sakta mak, ett rum i taget invändigt 100mm. Plan att sätta in vattenburna radiatorer på öv i sommar när väggisoleringen är klar.)


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverkan av värmekurva på VP:s effektivitet
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2009, 18:05:05 »
Har du så dåligt isolerat kanske du måste höja ratten mer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bo.sode

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Inverkan av värmekurva på VP:s effektivitet
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2009, 21:10:28 »
Ska bli. Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!