Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har jag tänkt rätt?  (läst 6948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har jag tänkt rätt?
« Svar #15 skrivet: 24 januari 2010, 01:16:39 »
Citera
I din lösning har du en slingvärmare för att värma Ack tanken via VP. Detta är vad jag vet en oprövad lösning sen tidigare, och kan nog skapa problem då tempen på vattnet i denna "lilla" slinga snabbt går upp om inte värme överföringen mellan slingan och tanken är extremt god.

I min befintliga tank är det inga problem att värma tappvattnet via slingvärmeväxlare från 14 grader till 65 vid fullt öppen varmvattenkran.
Iofs bara ca 8 liter/minut, men å andra sidan större tempdiff än vad VP'n behöver.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Har jag tänkt rätt?
« Svar #16 skrivet: 27 januari 2010, 18:40:38 »
Du frågade ju efter enkla förbättringar på din lösning och jag tittade då på
din varmvattenberedning. Jag kan inte se annat än att den första blandningsventilen
är onödig. Dessutom är det ju i den andra blandningsventilen som du skall koppla
in kallvattnet?

Jag kommer för övrigt att börja köra min nya "fulpump" precis som du har tänkt.
Några skillnader är dock att jag kör seriellt genom två slingor i två olika tankar med
en sammanlagd längd om ca 20 meter och att dessa inte är desamma som solslingorna.

Jag har dessutom planer på att mata 3 radiatorer i garaget direkt fån pumpen för att
kyla ytterligare. Nå'n som har synpunkter på ett sådant arrangemang? Förutom att
radiatorerna bara värmer när pumpen gÃ¥r  ;)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har jag tänkt rätt?
« Svar #17 skrivet: 27 januari 2010, 20:26:46 »
Du frågade ju efter enkla förbättringar på din lösning och jag tittade då på
din varmvattenberedning. Jag kan inte se annat än att den första blandningsventilen
är onödig. Dessutom är det ju i den andra blandningsventilen som du skall koppla
in kallvattnet?

Lösningen med dubbla blandningsventiler har jag sett hos flera solpanellösningar. Syftet är att inte ha större flöde genom den övre slingan med 'dyrt' varmvatten än vad som är nödvändigt.
Just den kopplingen jag ritade i min bild lånade jag ifrån Esbe's hemsida
(http://www2.esbe.se/documentation/getfile.aspx?fileid=251&lngid=1).

Den kopplingen kanske bara kommer till sin rätt dÃ¥ man har solpaneler - DÃ¥ har ju vattnet i den nedersta delen av tanken möjlighet att bli tillräckligt varmt för att man skall fÃ¥ tapp-temperatur redan i den nedre slingan...  Sc:,h
I mitt fall kommer det ju aldrig att vara mer än värmepumpsvarmt i nedre delen av tanken...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har jag tänkt rätt?
« Svar #18 skrivet: 27 januari 2010, 20:37:36 »
Tror att en kinesisk L/V...

med kapillärrör,  2-3mm lammellavstÃ¥nd och fast hastighet pÃ¥ cirkulationspumpen vore pricken över i för din lösning. DÃ¥ behöver du inte köra med glykol eller oroa dig för frysning.

Möjligen måste du trimma avfrostningen litet.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!