Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med strypning av radiatorer för att uppnÃ¥ Delta 7grader  (läst 938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gripen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Aneby (SmÃ¥land)
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag ska följa era råd här på forumet och justera mina radiatorer så att de har diff 7grader mellan fram och retur. Jag har en del radiatorer som är jämnvarma och en del rum som inte får tillräcklig temp + väldigt hög VBf (50grader) redan vid 0garder ute.

Jag har på pumpen nu 7graders diff mellan VBf och VBr och jag kör yttre CP på steg 2. Är det nåt jag ska tänka på när jag går runt och justerar mer än att pumpen ska gå hela tiden?

Glömde säga att jag har fasta koppel så jag kan endast justera dessa på returskruven.
« Senast ändrad: 12 februari 2007, 16:02:31 av Gripen »
1 plan med källare -67 uppvärmd yta 120m2 + 140m2 biyta. AutoTherm C9 180m Borra. Inst April -06. Utfall första 10 månader 10¨ kwH inkl hh el

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
Du ska bara strypa på returen. studs Det kan vara bra att ha en IR-termometer också när man mäter på raddarna. :)
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!