Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyinstallation av gammal Thermia!  (läst 14053 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tärnaby
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Thermia Diplomat
Nyinstallation av gammal Thermia!
« skrivet: 05 januari 2013, 17:17:08 »
Hej!
Har köpt en begagnad Thermia Diplomat D10 frÃ¥n 2003 (stÃ¥r D8 under tekniska spec i install häftet, Kan man kolla det?) som jag själv installerat här under jul ledigheten  :P Har sedan dess läst detta forum pÃ¥ all ledig tid men skulle behöva fÃ¥ nÃ¥gra expert utlÃ¥tanden för att rätta ut nÃ¥gra frÃ¥getecken  a:gl

Den är kopplad till en 500 liters acc som arbetstank. ca 140m2 på två våningar + källare. Gammla stora radiatorer och golvvärme i hall och toa som ska kopplas in vid tillfälle.
På 5 dagar har jag haft ca 8 tim drift/dag för värmen! -5 - -7 ute och värmekuva 30. Såg idag att tempskilnad VBin och ut var endast 4 gr, har nu sänkt CP så jag fick 6 gr. Kanske ska sänka mer? Vad är optimalt för denna pump?
Brine in 3gr! Ut är nog givaren trasig för den visar 40. Kör med KB pumpen på högsta läget, om jag sänker blir det is på returen som jag ännu inte isolerat. Vad är optimalt här?

Har läst att det man kan sätta en extra givare på ut från tanken. Är det någon ide och går det på denna modell eller ska jag flytta den som sitter. Eller justera Intergral och Hysters?

Funderar även om CP ska gå eller inte när VP står? Hur stoppar man den isåfall för nu går den hela tiden?

/Magnus

Utloggad Magnus.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tärnaby
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Thermia Diplomat
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2013, 23:28:55 »
Någon som vet var det finns att köpa prisvärd temperaturmätare som är bra att mäta på rör med. Min IR mätare ger inte bra värden. Vill se så att alla givare stämmer.

Utloggad HWM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2013, 01:25:52 »
Hej, vi har det nog rätt lika. Har en D12, ser ut som din på bild och ungefär samma frågor. Lärde mig bl.a att min extra tank är felkopplad, se tråd om hur trimma D12. Om man inte kör loggar och riktiga givare, så prova med inne/ute temp givare från Classe, köpte just 4 st för 49 SEK/st. Tejpa fast ute givaren och rör isolering över. Testa med alla på samma rör först, så har du en lekmannamässig kalibrering, mina 4 var inom 2/10 från varandra. Sen må alla vara någon grad fel. Med dessa får du också max/min. Inte i stil med proffsen på forumet, men ½ vägs.
170 m hål, Diplomat D12, 300kvm, 250 l acktank på rad krets, 50-tals hus, tätt, har FTX pump för hantera radon, Flexi 4

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2013, 09:50:50 »
Någon som vet var det finns att köpa prisvärd temperaturmätare som är bra att mäta på rör med. Min IR mätare ger inte bra värden. Vill se så att alla givare stämmer.

Sätt en bit eltejp på rören och mät där istället för på metallen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Magnus.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tärnaby
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Thermia Diplomat
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2013, 11:58:37 »
Har nu tejpat rör och mätt igen! Funkar bättre nu  :) Och ditt exel prog för energi Ã¥tgÃ¥ngen var inte dumt Henrik  :)
Har justerat intergralen till 100 och hystern til 12 och fått längre stopp tid. Den går 15-20 min och står 60 min. Har värmekurva 30.
Har mätt temperaturen pÃ¥ nu tejpade rör. Mätte när VP inte gick och hade 28 °C (30 enl VP) VBut till tank och även ut till raddarna men samma tillbaka? Alla radiatorer stÃ¥r fullt öppna utom pÃ¥ övervÃ¥ningen där det blir varmt ändÃ¥. CP pumpen gÃ¥r pÃ¥ lägsta fart och CP i VP justerade jag ner till tvÃ¥an för att höja  :dt: Litar inte riktigt pÃ¥ min IR termometer. Blir att köpa nÃ¥got bättre. Endast -5 nu. Väntar pÃ¥ kyla sÃ¥ man fÃ¥r testa pÃ¥ riktigt men jag hade önskat längre gÃ¥ng och stopp med sÃ¥ pass stor acc tank. Systemet rymmer ca 225-250 l + tankens 500.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2013, 16:04:31 »
Precis som du var inne på så bör framledningsgivaren flyttas eller om det går att montera en till framledningsgivare efter eller i tanken samt att interna cp endast ska gå när kompressorn går men hur man fixar det på en Thermia ? men det finns nått som heter buffert styr tror jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2013, 09:53:02 »
jag vet inte om buffertstyr kom med en viss årsmodell eller om den alltid funnits.

om det finns kommer styret själv stoppa interna CP när kompressorn står stilla.

Om det inte finns måste du koppla om en del grejer.

Sladden till interna CP "drar" du till externa CP.
När brinepumpen körs ska interna CP köras (som då alltså kopplas om)
När elpatronen går körs interna CP.

tempgivaren för framledning flyttas ut till efter tanken.

Du kommer således inte se framledningstemperaturen vid VV-drift, vilket inte spelar någon roll.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Magnus.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tärnaby
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Thermia Diplomat
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2013, 22:59:46 »
Tack för tipsen!
En fundering bara! Om jag flyttar kablarna för CP så den går tillsammans med brine pumpen kommer den då att gå vid elpatron drift? För då går ju inte brine pumpen.
Hittar ingen bufferstyr.
Ska beställa en ny givare i morgon. Även den till brine ut som är trasig.
Ser det finns dom som haft problem med mjukstart reläet! Kanske ide att byta det också.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2013, 23:09:32 »
Int CP flyttas till ext CP. Där finns inga problem.

kvarstår att få int CP att gå. Brinepumpen är ju enkelt för kompressordrift men man måste även koppla sig på elsteget. Dvs så fort brinepumpen eller elsteget startar måste int CP starta.

Alternativet är ju att inte ändra något men det innebär att externa CP går året runt samt att den interna CP går så länge det är uppvärmningssäsong vilket ger dålig driftekonomi och värst av allt så förstås skiktningen i tanken.
Så ett relä eller två är nog en bra investering!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2013, 20:01:05 »
Buffertstyr finns inte till den modellen. Kom någon gång efter 2008.
Flyttar man bara givaren så innebär det att vp ev. överladdar tanken för att uppnå integralvärdet på framledningen. Alternativt kan man sätta i ett dykrör i acktanken och placera givaren där i. Tar man ett långt rör kan man labborera med placeringen.
Vad gäller drift på cirkpumparna kan man koppla båda på den inre så går de parallellt hela året.
Annars kan man lägga styren på den yttre och bygga en styrning till den inre. Vid drift på brinepumpen startar även int. cirkpump. Med ett eller flera relä kan man få den att gå på ex. tillsats.
Jag kör med styrsignalen till vxv och brinepumpen. Har inget behov av tillsats för värme. Bara vid legionella, därav valet att styra med vxv tummenupp
Sen kan man ju alltid byta styr till nya och få med bufferttank tummenupp
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2013, 22:02:38 »
ev. överladdning blir ett resultat av GM för start i förhållande till hur pass bra kontakt VP framledning har med systemframledning.

Att ha en arbetstank och inte flytta ut givaren känns meningslöst. Ungefär lika meningslöst som att man då ju måste köra interna CP hela tiden vilket drar onödig ström (speciellt på en gammal häckVP utan snåla CP) samt pajjar skiktningen i tanken.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2013, 18:03:19 »
Var har du framledninggivaren Rinnan ? Jag har min efter tanken men kör med start kompressor gm-50 för att inte få för långa gångtider.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2013, 00:04:55 »
min framledningsgivare sitter efter tanken.

jag har samma temperatur VP fram som Rad Fram.

Det som inte går till huset går till tanken, övereffekt. Tills integralen har räknat hem.

Utan tank hade jag gjort varmare vatten då framledningen hade ökat fortare.

I takt med att ute-tempen sjunker ökar framledning bör. I takt med att framledningen ökar - ökar deltat över radiatorerna vilket är ett resultat av effektavgivningen i förhÃ¥llande till flödet. Desto kallare retur kommer in. Rent tekniskt skulle det gÃ¥ att nÃ¥ en punkt där deltat över raddarna är sÃ¥ pass högt att värmepumpen gÃ¥r hela tiden trots att flödet är lägre över raddarna. Men sÃ¥ kallt blir det nog aldrig där jag bor  tOOmten
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Magnus.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tärnaby
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Thermia Diplomat
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2013, 13:57:03 »
Har beställt nya givare och funderar på hur jag ska koppla CP.
Tänker sätta in ett relä till CP som jag styr med signal från brine pumpen och tillsatsvärmen, då borde den bara gå vid behov om jag tänker rätt? Kanske kan använda reläet som sitter och bara ändra styrningen.
Givaren sätter jag direkt efter tanken på röret till raddarna.

Någon som vet vad en helt ny styrning till en sådan här VP kan kosta? Men den är väl inget bättre förutom buffert funktion?

Nu -17 så det ska bli intressant att se hur det fungerar! Synd jag inte fått givaren ännu. Kommer den inte idag flyttar jag nog den som sitter.

Jag har en Borö acctank! Har framledningen från pumpen in i toppen uppe på tanken och ut till raddarna från det uttaget som sitter högst på sidan. Inte någon stor nivåskilnad mellan uttagen men skulle kanske varit omvänt?

Utloggad Magnus.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tärnaby
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Thermia Diplomat
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #14 skrivet: 11 januari 2013, 14:00:16 »
NÃ¥gon som vet om det finns att ladda ner el schema till diplomat?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!