Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Källarvärme  (läst 2796 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Källarvärme
« skrivet: 07 juli 2006, 22:27:05 »
Efter det att oljepannan åkte ut har det blivit fuktigt i källaren på sommaren. Jag hittar ingen direkt inställning för detta men har gjort följande: strypt ner alla radiatorer utanför källaren, satt min framledning på 24 grader och ställt in så att värmen på radiatorerna aldrig slår av. Finns det något annat tips? Borde det klara problemet?

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Källarvärme
« Svar #1 skrivet: 07 juli 2006, 23:37:20 »
Jag fick också fuktigt i källaren, jag satte in en PAX-fläkt i tvättstugan som får gå dygnet runt på sommaren. Det verkar funka bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Källarvärme
« Svar #2 skrivet: 08 juli 2006, 11:47:25 »
om du har typ tvättstuga i källaren så sätt dit en luftavfuktare som får gå till avloppet samt stäng alla ventiler så får du behaglig luft där + att effekten som luftavfuktaren tar kommer tillnytta i källaren..
sedan att tvätten torkar över en natt är väl inte fel det också.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Källarvärme
« Svar #3 skrivet: 08 juli 2006, 21:56:37 »
Justera upp kurva min till 25 och värmestopp till ~30. Dessa inställningar gör att du får ut värme till rad, stäng de du inte vill ha värme på.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Källarvärme
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2006, 16:43:56 »
Testade med att justera upp minimitemp till 25 och stänga av värmestoppet och lät det vara så i drygt en vecka. Blev inte bra. Köpte och installerade luftavfuktare. Billig i drift och klimatet blev bra direkt. Hygrometern visade på 78% i början men bara efter ett par dagar är det ner på max 60% där jag ställt in den på att gå igång.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!